YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

Jos oikein muistan nähneeni menee liitosalueen ja Etelä-Sipoon kautta joku uuden numeron saanut U-linja 850. Tämä aiheuttaisi YTV:n osaamista hyvin kuvaavan tilanteen: Sipoossa kulkisi kaksi täysin erillistä linjaa samalla numerolla 850; toinen etelärannikolla ja toinen Nikkilä-Kerava -välillä.

Liitosalueen läpi kulkee uusi U850 (Kamppi-Östersundom-Porvoo-Kouvola). Liikennöitsijänä Etelä-Suomen linjaliikenne. Ihmettelin myös itsekin linjanumeroa, koska 850 on myös Kerava-Nikkilä linjan tunnus. Vaikka se ei olekaan YTV:n linja
 
Liitosalueen läpi kulkee uusi U850 (Kamppi-Östersundom-Porvoo-Kouvola). Liikennöitsijänä Etelä-Suomen linjaliikenne. Ihmettelin myös itsekin linjanumeroa, koska 850 on myös Kerava-Nikkilä linjan tunnus. Vaikka se ei olekaan YTV:n linja

Matkahuollon aikataulujen mukaan Kerava-Nikkilä linja 850 on muuttunut linjaksi 950. Joten se ei ole enää päällekkäin uuden U-linjan kanssa.
 
Matkahuollon aikataulujen mukaan Kerava-Nikkilä linja 850 on muuttunut linjaksi 950. Joten se ei ole enää päällekkäin uuden U-linjan kanssa.

Itse asiassa kaikki muut Keski-Uudenmaan 800-sarjan linjanumerot paitsi 841 muuttuvat 900-sarjaan. Ehkä tuo 841:kin seuraa jossain vaiheessa perässä, liekö vain YTV:llä unohtunut ottaa Venzikan kanssa puheeksi.
 
pienenä sivujounteena 643:n ajopäivät:

"Lähdöt ajetaan perjantain sekä lauantain sekä lauantain sekä sunnuntain vastaisina öinä".

No tekevälle sattuu ja kai tuosta asiaa selkiää.
 
Itse asiassa kaikki muut Keski-Uudenmaan 800-sarjan linjanumerot paitsi 841 muuttuvat 900-sarjaan. Ehkä tuo 841:kin seuraa jossain vaiheessa perässä, liekö vain YTV:llä unohtunut ottaa Venzikan kanssa puheeksi.

Uskomatonta. Pikainen katsaus kaikkiin aikatauluja toimittaviin instansseihin osoitti muutoksen todella tapahtuneen lähes kerralla. Erityisesti Tuusula/Nurmijärvi jne -aikatauluissa ja kartassa on päivitykset tehty huolella. Jopa sekavassa Sipoo/Pornainen aikataulussa vilisee uusia linjatunnuksia. Satunnaisesti lähinnä viitetiedoissa näkee virheitä, joissa viitataan entiseen 8xx-sarjaan. Näitä on YTV:lläkin vielä joitakin, kuten Keravan linjan 8 aikataulussa viittaukset linjaan 873V.

Pakko myöntää, kerrankin monen instanssin byrokratia on pyörähtänyt kerralla. Olen yllättynyt. :biggrin:
 
Itse asiassa kaikki muut Keski-Uudenmaan 800-sarjan linjanumerot paitsi 841 muuttuvat 900-sarjaan. Ehkä tuo 841:kin seuraa jossain vaiheessa perässä, liekö vain YTV:llä unohtunut ottaa Venzikan kanssa puheeksi.

Nii-in, miten lienee tuon 841:n laita? Viitanneeko tunnuksen pysyvyyteen kuitenkin sen, että aikataulukirjan kansilehden taustapuolella kartassa "linjanumero kertoo suunnan" todetaan "ei Helsinkiin päättyvään lähiseutuliikenteeseen" kuuluvan linjat 841 sekä 900-999.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pari vuoroa näin aamulla h15V:n osalta ja täytyypä todeta ettei niissä aivan tyhjiä penkkejä kuljetettu. Salmisaareen näytti matkaavan molemmissa vuoroissa 3-4 matkustajaa, joten paremmalta näyttää kuin perusreitti h15:llä. Salmisaaressa sijaitseva Varmahan maksaa h15V:stä puolet, joten varmasti työntekijöille on linjasta ilmoitettu.
 
Miten nyt kun h50 ja h59 yhdistettiin linjaksi h59. Otetaanko bussit linjalta h50 (2aks.) vai linjalta h59 (telejä)?
 
Miten nyt kun h50 ja h59 yhdistettiin linjaksi h59. Otetaanko bussit linjalta h50 (2aks.) vai linjalta h59 (telejä)?

H59:llä on kokopäivävuoroissa kolme 2-akselista ja kaksi teliä sekä ruuhkavuoroissa kaksi 2-akselista ja kolme teliä. Yhteensä siis kumpaakin bussityyppiä 5 kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama huomio näin aluksi:
  • Kukaan ei ilmeisesti tiedä, milloin koulut päättyvät, kun kaikissa aikatauluissa lukee 16.8.2009 -
  • 550:n aikataulu on täysin epäonnistunut viime talviaikatauluun verrattuna, jossa näki saman vuoron ajat Itäkeskus > Oulunkylä > Huopalahti > Leppävaara. Nyt kaikilta paikoilta on oma HKL-tyyppinen tunti-minuutti aikataulu. Erittäin sekavaa, jos yrittää hahmottaa miten vuoro kulkee. Lisäksi pitkä miinus siitä, että ruuhkan alussa ja lopussa on epätasaisia lähtöminuutteja Itäkeskusksesta ja Westendistä.
    Ennen kun oli helppo muistaa, että vuorovälit olivat ruuhkassa 5 min, muulloin 10 min sekä illasta 15 min ja loppuillasta 20 min. Sekä aamun ensimmäinen ja illan viimeinen 7:ään päättyvällä minuutilla. Yritäppä nyt sitten muitstaa, että esim. Itäkeskuksessa poikkeavat lähtominuutit ovat päivällä 5.48, 17.16 ja 17.23. Luulisi, ettei tuolla ole paljon väliä, mutta kun 550 on tähän asti ollut käytännössä ainoa linja koko pääkaupunkiseudulla, jossa lähtöajat ovat olleet loogisia, niin harmittaahan se, ettei ole enää. On nimittäin ollut helpompaa suunnitella vaihtoja, ilman että tarvitsee kantaa koko ajan aikatauluja mukana. Nyt logiikka ei ole aukotonta.
  • Vantaan 70 ja 72:n vääntäminen solmuun oli täysin idioottimaista. Ne jotka ennen pääsivät nopeasti ja kiertelemättä, pakotetaan joko lähijunaan, tai vastaavasti turhautumaan ylimääräiseen mutkitteluun. Näkeehän esim. v73L/M, v75 tms. matkustajamääristä, kuinka halukkaita ihmiset ovat vaihtamaan lähijunaan. (Tosin joskus vahingossa vaihto saattaa toimia, mutta yleensä voi vain totutusti ihailla loittonevia perävaloja.
    Mm. linjan 70 ajoaika on n. 8-15 min pidempi kuin ennen. Silti aikataulukirjassa sanotaan "Kokonaismatka-aika 20-30 min", sama oli lyhemmänkin linjan ajoaika! Alkuillasta, jolloin kyydissä oli vain muutama matkustaja, (matkalippuja ei hierottu, n. 8:lla pysäkillä pysähdyttiin, valoista ja risteyksistä päästiin jouhevasti) oli matka-aika tasan 30 min. Todellisuudessa matka-aika on siis 30 - 45 min. Alle sen pääsee vain siten, että ajaa huomattava ylinopeutta sekä päin punaisia tai sitten jättää matkustajat pysäkeille viittelöimään ja ajaa pysähtymättä koko matkan.
  • 650A:t näyttävät jatkavan Vantaanpuistoon
 
650A:t näyttävät jatkavan Vantaanpuistoon

650:n A-vuorot jatkettiin Vantaanpuistoon jo vuosi sitten. Aiemmin vuorot kääntyivät Kehä III:n ja Vanhan Nurmijärventien liittymässä. Kun ajoyhteys Ylästöntieltä Voutilan kylän läpi Tuupakan liittymään suljettiin, muuttui reitti kulkemaan Ylästöntietä Vanhalle Nurmijärventielle, jolloin mahdollisuus kääntyä Vantaankoskella poistui. Vantaanpuistossa noin kilometrin päässä Kehä III:sta on linjan 650 muinainen päätepysäkki, jossa A-vuorot nykyään käyvät kääntymässä.
 
Yksi vähälle huomiolle jäänyt muutos on yhden auton vähentäminen linjalta 501.

Samalla on luovuttu tasavälisestä aikataulusta, jossa vuorot kulkivat kymmenen minuutin välein 50 minuutin kierrosajalla. Tilalle on laadittu "haulikolla ammuttu" aikataulu, jossa vuoroväli vaihtelee aamuruuhkassa klo 7-9 välillä yhdeksän ja 21 minuutin välillä. Iltaruuhkassa klo 15-17 välillä vuoroväli vaihtelee seitsemän ja 18 minuutin välillä. Kaiken kruunaa aamuruuhkan viimeiset lähdöt Lauttasaaresta 9.39 ja 9.46. Varmaan väkeä riittää.

Mielenkiintoinen ratkaisu, jonka miellyttävyyden matkustajille voi todellakin kyseenalaistaa. Luulen, että yksi syy linjan suosioon on ollut tiheä ja tasainen vuoroväli. Tuollainen ihmeellinen roiskiminen ei varmaan naurata sitä, joka aamulla odottelee Oravannahkatorilla 20 minuuttia seuraavaa vuoroa ihailtuaan edellisen perävaloja.

Olisi eri hauska tietää, kuka tämän sotkun on ideoinut.
Ehkä kyse on vain siitä, että on huolellisesti analysoitu vuorojen kuormituksia ja matkustajavirtoja ja haluttu vastata kysyntään. Ehkä lounaalla kotikalja on ollut käynyttä. Kuka tietää.

Periaatteellisella tasolla kuitenkin yllättävä veto YTV:ltä - siellähän on iät ja ajat vannottu tasavälisten, helposti muistettavien aikataulujen nimeen, toisin kuin HKL:llä.
 
Takaisin
Ylös