- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,491
Suokin lauttojen moottoriremppa vähensi päästöjä ja kulutusta, mutta nyt vielä ei ole käyty pakasta kuin ensimmäinen kortti läpi. Nyt ei tietenkään kannata heittää lauttoja kaatikselle, mutta on hyvä aika pohtia: kun lauttakalustoa seuraavan kerran uusitaan, millä käyttövoimalla sen pitäisi kulkea? HSL on ottanut tavoitteekseen joukkoliikenteen päästöjen merkittävän vähentämisen (joka samalla toimii hyvänä esimerkkinä koko kansalle). Myös kokonaiskustannuksia voisi olla mahdollista leikata siinä sivussa.
Muut vaihtoehdot eivät varmaan selittelyjä kaipaa, mutta sähkölautoista mainittakoon verran, että ainakin tälläinen 100% sähköinen vekotin löytyy Saksasta, tosin ei mereltä vaan järvialuuelta. Sähkölautta on siitä mielenkiintoinen, että nykytekniikka mahdollistaa pikalatauksen (tarvittaisiin energiakapasiteettia vain yhdensuuntaiselle matkalle kerrallaan) ja kevyemmät, tiheämmät akut sekä turvalliset, standardoidut vesisuojaukset. Litiumioniakkujen hinta laskee myös vuosittain. Haittapuolia on edelleen siitä huolimatta hankintahinta sekä se, että raskaan aluksen kuljettaminen vedessä vaatii paljon energiaa ja näinollen joko matalat nopeudet (yksi lautta lisää) tai runsaasti akkuja - eli jälleen hankintahinta. Toki huolto- ja varsinkin käyttökustannuksissa säästetään vastaavasti eniten rahaa. Sähkömoottorit ovat kehittyneitä, energitehokkaita, erittäin pitkäkestoisia ja vääntöä löytyy, joten niistä ei tarvitse huolehtia. Joskus ratkaisuksi ulkomailla on käytetty ajolankoja, mutta Suokin lautalle ko. ratkaisu ei käy. Olen löytänyt myös Youtubesta aikaisemmin 100% sähkörahtilautasta (ei suuri alus, muttei ihan pieni paattikaan) dokumentin (ei mitään aggregaatteja vaan ihan täysin akkuvoimin kulkeva laitos), harmi etten nyt tähän löytänyt. Aggregaattihybridi voisi toki vähentää akkujen määrää, kun varmuuden vuoksi ei tarvitsisi ylimääräisiä akkuja. Tekniikka on yleinen, sillä matkustaja-alusten potkurit toimivat usein suoran voimansiirron sijaan sähköllä, josta ainakin suurin osa tuotetaan aggregaatilla.
Vaikka dieselöljy on tähän mennessä suosituin vaihtoehto, dieselillä toimiva lautta on energiasyöppö ja päästöhirmu, koska sekä pottomoottori että vesi materiaalina ovat huonoja valintoja energiatehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen liikkumiseen. Viking Gracessa ollaan siirrytty energiatiheään ja vähäpäästöiseen (sekä hiukkaspäästöttömään) vaihtoehtoon, nesteytettyyn maakaasuun. Ihan tavallinen maakaasu taas on edullisempaa, eikä sitä tarvitse nesteyttää ja taas purkaa kaasuksi - riittäisiköhän sekin jo noinkin lyhyelle välille kuin Kauppatori-Suokki?
Lisäsin vaihtoehdoiksi myös (toivottavasti) kaikki mahdolliset vaihtoehdot lautalle (jätin nyt sukellusveneen kuitenkin pois), koska foorumilta löytyy runsaasti lauttaliikennevastustusta.
Muut vaihtoehdot eivät varmaan selittelyjä kaipaa, mutta sähkölautoista mainittakoon verran, että ainakin tälläinen 100% sähköinen vekotin löytyy Saksasta, tosin ei mereltä vaan järvialuuelta. Sähkölautta on siitä mielenkiintoinen, että nykytekniikka mahdollistaa pikalatauksen (tarvittaisiin energiakapasiteettia vain yhdensuuntaiselle matkalle kerrallaan) ja kevyemmät, tiheämmät akut sekä turvalliset, standardoidut vesisuojaukset. Litiumioniakkujen hinta laskee myös vuosittain. Haittapuolia on edelleen siitä huolimatta hankintahinta sekä se, että raskaan aluksen kuljettaminen vedessä vaatii paljon energiaa ja näinollen joko matalat nopeudet (yksi lautta lisää) tai runsaasti akkuja - eli jälleen hankintahinta. Toki huolto- ja varsinkin käyttökustannuksissa säästetään vastaavasti eniten rahaa. Sähkömoottorit ovat kehittyneitä, energitehokkaita, erittäin pitkäkestoisia ja vääntöä löytyy, joten niistä ei tarvitse huolehtia. Joskus ratkaisuksi ulkomailla on käytetty ajolankoja, mutta Suokin lautalle ko. ratkaisu ei käy. Olen löytänyt myös Youtubesta aikaisemmin 100% sähkörahtilautasta (ei suuri alus, muttei ihan pieni paattikaan) dokumentin (ei mitään aggregaatteja vaan ihan täysin akkuvoimin kulkeva laitos), harmi etten nyt tähän löytänyt. Aggregaattihybridi voisi toki vähentää akkujen määrää, kun varmuuden vuoksi ei tarvitsisi ylimääräisiä akkuja. Tekniikka on yleinen, sillä matkustaja-alusten potkurit toimivat usein suoran voimansiirron sijaan sähköllä, josta ainakin suurin osa tuotetaan aggregaatilla.
Vaikka dieselöljy on tähän mennessä suosituin vaihtoehto, dieselillä toimiva lautta on energiasyöppö ja päästöhirmu, koska sekä pottomoottori että vesi materiaalina ovat huonoja valintoja energiatehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen liikkumiseen. Viking Gracessa ollaan siirrytty energiatiheään ja vähäpäästöiseen (sekä hiukkaspäästöttömään) vaihtoehtoon, nesteytettyyn maakaasuun. Ihan tavallinen maakaasu taas on edullisempaa, eikä sitä tarvitse nesteyttää ja taas purkaa kaasuksi - riittäisiköhän sekin jo noinkin lyhyelle välille kuin Kauppatori-Suokki?
Lisäsin vaihtoehdoiksi myös (toivottavasti) kaikki mahdolliset vaihtoehdot lautalle (jätin nyt sukellusveneen kuitenkin pois), koska foorumilta löytyy runsaasti lauttaliikennevastustusta.