Raide-Jokeri

3.12.2024 04:11
Raitiovaunu 15 Kauppamyllyntie - Keilaniemi (M) via Viikki kello 04:11 on peruttu.

Datan perusteella käsitin tuon ajetuksi ainakin osalla matkaa. Kulki tietyn osan reitistä aika lailla myöhässä.
 
Reittilokin perusteella se ajettiin kokonaan mutta ilman pysähdyksiä, että vaunu ehtisi 05:15 lähdölle Keilaniemestä.
Periaatteessa noin, mutta saman Reittilokin mukaan joillakin pysäkeillä olisi pysähdytty, ilman merkintää "ovet eivät avautuneet". Otapa noista sitten selvää. Myöhästymisen takia kokonaan siirtoajona ajaminen ilman muuta olisi ollut johdonmukainen ratkaisu.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Periaatteessa noin, mutta saman Reittilokin mukaan joillakin pysäkeillä olisi pysähdytty, ilman merkintää "ovet eivät avautuneet". Otapa noista sitten selvää. Myöhästymisen takia kokonaan siirtoajona ajaminen ilman muuta olisi ollut johdonmukainen ratkaisu.
Taisin katsoa huolimattomasti. Ilmeisesti ovet eivät avautuneet pysäkeillä, joissa pysähdyttiin esimerkiksi valojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko varayhteyttä harkittu rakennettavaksi Käpylästä/Koskelasta Jokeriradalle? Tarvittaisiin vain 1,5 km uutta rataa, jos ykkönen vedettäisiin päätepysäkiltään lyhyintä mahdollista reittiä kiinni Jokerirataan. Raitiovaunulinjojen välillä olisi hyödyllistä muutenkin olla vaihtoyhteys, ilman että tarvitsee matkustaa välissä bussissa tai kävellä puolentoista kilometrin verran. Varsinkin, jos tavoite on houkutella ihmisiä siirtymään mahdollisimman paljon raiteille. Minusta tässä on hukattu suuri potentiaali pienen säästön vuoksi (ottaen vieläpä huomioon menetetyt säästöt, kun bussiliikennettä ei nyt voi korvata).

Ykkönen voisi jatkaa Jokeriradalta joko Pihlajistoon ja siitä kääntyä Pihlajamäkeen, tai sitten Maunulaan ja siitä Paloheinään. Paloheinän vaihtoehto olisi siitä houkuttelevampi, että se korvaisi kokonaisen bussilinjan (66) ja toisi yhteyden 560:lle, kun taas Pihlajamäen ratikka ei täysin korvaisi linjan 71 tarvetta. Pihlajamäen vaihtoehtoa puoltaa korkeampi asukastiheys sekä täydennysrakennuspotentiaali. Jos Pihlajamäestä jatkettaisiin vielä Malmille, tulisi taas uusi vaihtoyhteys ratikkaan (Viima-radan Malmin Sairaalan haara) että 560:aan joka sekin saattaa jonain päivänä olla ratikka. Malmin jatkon jälkeen olisi mahdollista korvata linja 71 reitittämällä linja 73 ja 74 Arabian ja 74 myös Viikinmäen kautta.

PR15:n luotettavuuden takia olisi erittäin hyödyllistä, jos Pitäjänmäestä pääsisi jatkossa (Vihdintien ratikkaa hyödyntäen) Pasilan kautta Käpylään ja sieltä takaisin reitille. Aika paljon tuntuu olevan häiriöitä nimenomaan Huopalahden ja Oulunkylän välisellä osuudella, joka voitaisiin häiriötilanteessa ohittaa. Kun ei kerta niitä kaksisuuntaisia ohitusraiteita kannata tehdä. Vai nilkutetaanko tällä irrallisen pitkän häiriöherkän linjan systeemillä hamaan ikuisuuteen asti?
 
Onko varayhteyttä harkittu rakennettavaksi Käpylästä/Koskelasta Jokeriradalle?
On, mutta ei ollut rahaa. Ei edes yksiraiteiseen. Ja nyt siellä on Oulunkyläntiellä uusi katusuunnitelma, jossa tätä ei saanut ottaa huomioon, joten tila on tuhlattu tiesmihin turhuuteen.

PR15:n luotettavuuden takia olisi erittäin hyödyllistä, jos Pitäjänmäestä pääsisi jatkossa (Vihdintien ratikkaa hyödyntäen) Pasilan kautta Käpylään ja sieltä takaisin reitille. Aika paljon tuntuu olevan häiriöitä nimenomaan Huopalahden ja Oulunkylän välisellä osuudella, joka voitaisiin häiriötilanteessa ohittaa. Kun ei kerta niitä kaksisuuntaisia ohitusraiteita kannata tehdä.
Tämä on ajatuksena mielenkiintoinen. Luulen, että virallinen vastaus tähän olisi suunnilleen niin, että jokerilla keskimäärin tehtävät matkat ovat sen verran lyhyitä, että vaikka sama vaunu voisi ajaa tällä tavoin Pitäjänmäestä Oulunkylään, niin juuri kukaan ei hyötyisi siitä, koska lähes kaikki Pitäjänmäen kohdalla kyydissä olevat olisivat jääneet jo ennen Oulunkylää pois ja päin vastoin. Toinen juttu on, että poikkeusreitti olisi aika paljon hitaampi, joten aikataulu ja vuoroväli olisivat ihan solmussa.

Vai nilkutetaanko tällä irrallisen pitkän häiriöherkän linjan systeemillä hamaan ikuisuuteen asti?
Tässä täytyy toivoa toisaalta, että autoilijat pikku hiljaa tottuvat ja oppivat tulemaan toimeen ratikan kanssa ja toisaalta, että kuljetta-aines jalostuu vähän paremmaksi kuin alkuaikoina. Nyt on kursseille ollut taas enemmän hakijoita, ja rekrykin tuntuu oppineen hiukan paremmin profiloimaan niitä kurssille otettavia. Kun kaikki tämä ynnätään yhteen, niin rohkenen ennustaa, että tuleva talvi sujuu kyllä paremmin kuin edellinen.
 
On, mutta ei ollut rahaa. Ei edes yksiraiteiseen. Ja nyt siellä on Oulunkyläntiellä uusi katusuunnitelma, jossa tätä ei saanut ottaa huomioon, joten tila on tuhlattu tiesmihin turhuuteen.
Harmillista. Onneksi Espan kokeiluihin sun muuhun on varaa.
Tämä on ajatuksena mielenkiintoinen. Luulen, että virallinen vastaus tähän olisi suunnilleen niin, että jokerilla keskimäärin tehtävät matkat ovat sen verran lyhyitä, että vaikka sama vaunu voisi ajaa tällä tavoin Pitäjänmäestä Oulunkylään, niin juuri kukaan ei hyötyisi siitä, koska lähes kaikki Pitäjänmäen kohdalla kyydissä olevat olisivat jääneet jo ennen Oulunkylää pois ja päin vastoin.
Toisaalta kyydissä olijoilla olisi tällöin yhden vaihdon vaihtoyhteys joka paikkaan, kun vaunu risteäisi kaikkien säteittäislinjojen ja monen poikittaislinjankin kanssa ja kävisi Pasilassakin. Verrattuna siihen, että vaunu jää törröttämään vaikka Eliel Saarisen tielle, josta on huonot bussiyhteydet kohti Maunulaa/Oulunkylää. 53:kin kulkee vain arkisin.
Toinen juttu on, että poikkeusreitti olisi aika paljon hitaampi, joten aikataulu ja vuoroväli olisivat ihan solmussa.
Silloinhan ne vaunut vasta ketjuuntuukin, kun jostain kohti läpi ei pääse ollenkaan. Tai sitten pysäytetään kaikki vaunut, jolloin kukaan ei pääse minnekään. Esteen ohi on kuitenkin nykytilanteessa käveltävä tai mentävä bussilla, jos estettä ei saada nopeasti pois radalta.

Poikkeusreitti olisi 3,5 km pidempi, eli ilman keskinopeushäviötä se olisi 7,5 min hitaampi. Reitillä voisi pysähtyä vain vaihtopysäkeillä joka kompensoisi jonkun verran ruuhkia Meilahti-Pasila-välillä. Pisimmillä osuuksilla Vihdintieltä Meilahden sairaalalle sekä Uimastadionilta Oulunkylään voisi päästä jopa lähes samaa keskinopeutta kuin 15:lla, ainakin vahvoilla etuuksilla. Toisaalta onko sillä aikataululla matkustajille niin väliä, kulkevatko vaunut aikataulun mukaan, kunhan kulkevat? Mieluummin 10 min myöhästyminen, kuin ei matkantekoa ollenkaan tai kaikki suunnitelmat uusiksi.
Tässä täytyy toivoa toisaalta, että autoilijat pikku hiljaa tottuvat ja oppivat tulemaan toimeen ratikan kanssa ja toisaalta, että kuljetta-aines jalostuu vähän paremmaksi kuin alkuaikoina. Nyt on kursseille ollut taas enemmän hakijoita, ja rekrykin tuntuu oppineen hiukan paremmin profiloimaan niitä kurssille otettavia. Kun kaikki tämä ynnätään yhteen, niin rohkenen ennustaa, että tuleva talvi sujuu kyllä paremmin kuin edellinen.
Toivotaan ja seurataan!
 
5.12.2024 10:58 - 12:30

Raitiovaunut: 15. Mahdollisesti myöhässä. Syy: Vaihdevika. Arvioitu kesto: 10:58 - 12:30
 
Onko vaidevika aina päättäreillä, ei kait niitä muualla käytetä? Vai varikon kulmilla myös kait
 
Kuljettajaohjeen mukaan ajantasaukset Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien pysäkeillä olisivat loppumassa 13.1. alkavalla viikolla.

Linjasivujen kestot näyttäisivät myös muuttuvan reittioppaan mukaan. Ruuhkassa se pysyy samana Itäkeskuksen suuntaan, mutta pitenee minuutilla 62:een Keilaniemen suuntaan. Ruuhkien ulkopuolella ja viikonloppuisin matka Keilaniemestä Itäkeskukseen lyhenee tasan tuntiin joitakin aamun lähtöjä lukuunottamatta ja pysyy nykyisessä 61minuutissa Keilaniemeenpäin

Ainakin silmämääräisesti myöhästymiset ovat vaikuttaneet pahemmilta Itäkeskuksen suuntaan. Mikäli Zige94:n viestissä 2845 kertoma pitää edelleen paikkansa eli kuski ei vaihdu Keilaniemen päässä; Isommat myöhästymiset itään saattavat johtua Keilaniemeen myöhässä saapumisen kantautumisesta seuraavallekin lähdölle.
 
Kuljettajaohjeen mukaan ajantasaukset Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien pysäkeillä olisivat loppumassa 13.1. alkavalla viikolla.

Linjasivujen kestot näyttäisivät myös muuttuvan reittioppaan mukaan. Ruuhkassa se pysyy samana Itäkeskuksen suuntaan, mutta pitenee minuutilla 62:een Keilaniemen suuntaan. Ruuhkien ulkopuolella ja viikonloppuisin matka Keilaniemestä Itäkeskukseen lyhenee tasan tuntiin joitakin aamun lähtöjä lukuunottamatta ja pysyy nykyisessä 61minuutissa Keilaniemeenpäin

Ainakin silmämääräisesti myöhästymiset ovat vaikuttaneet pahemmilta Itäkeskuksen suuntaan. Mikäli Zige94:n viestissä 2845 kertoma pitää edelleen paikkansa eli kuski ei vaihdu Keilaniemen päässä; Isommat myöhästymiset itään saattavat johtua Keilaniemeen myöhässä saapumisen kantautumisesta seuraavallekin lähdölle.
Kuinkas nuo myöhästymiset ovat mahdollisia? Eikös nopeusrajoitulset ole säädetyy silleen, että pystyy tarvittaessa ajamaan vähän lujenpaa ja ottamaan aikaa kiinni. Osa kuskeista tuntuu ajavan lujempaa kun toiset. Eräskin kuski, joka ei ollut myöhässä kaahasi joka kohdassa ja teki tehokkaat jarrutukset ennen pysäkkiä. Kun toiset jotka olivat myöhässä ajelivat siitä huolimatta alle nopeusrajotusten syystä jota en tiedä. Kysymys siis kuuluu eikö pikaratikan kuskit uskalla olla tarpeeksi pikaisia vai mistäpä johtunee?
 
Takaisin
Ylös