Teli- ja nivelbussit

Tai oikeastaan M1 ja M2 ovat U-Bahneja ja S-Bahneja A, E, L, U, K, I ja P sekä Re-Bahneja D, R, T, X, Y ja Z.

M1 ja M2 muistuttaa enemmän saksankielisten alueiden S-bahn-järjestelmiä kuin U-bahn-järjestelmiä esimerkiksi kaluston kaarresäteen ja leveyden sekä pysäkkivälin osalta. M200 on myös aikoinaan suunniteltu Berliinin S-bahnin Baureihe 481 -junien pohjalta.
 
Nyt kun Helsingissä on kokeiltu matalalattiaisia nivelbusseja neljän talven ajan, uskaltanee sanoa, että rakenteeltaan nykyisentyyppisiä nivelbusseja Helsingissä ei voi käyttää.

Eilen satoi lunta ja näin pelkästään omin silmin eilen kolme nivelbussia poikittain. Kaksi nivelbussia peräkkäin oli poikittain Mannerheimintiellä siinä ylämäessä, jota ennen Ruskeasuon hallin raiteet liittyvät Mannerheimintielle, ja yksi nivelbussi oli poikittain Topeliuksenkadulla entisen Töölön sairaalan kohdalla.

Se, että lumisadepäivinä on kymmeniä nivelbusseja pitkin poikin ylämäissä ei mitenkään riitä kompensoimaan nivelbussien hyötyä, eli sitä, että on pari lastenvaunupaikkaa enemmän. Esimerkiksi näissä Nobinan tientukkimissa on 44+5 istumapaikkaa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=CPG-171 Tämä on täsmälleen sama määrä kuin Nobinan 2019 hankkimissa Scania Citywide LE Suburban telibusseissa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=MNX-243
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Helsingissä on kokeiltu matalalattiaisia nivelbusseja neljän talven ajan, uskaltanee sanoa, että rakenteeltaan nykyisentyyppisiä nivelbusseja Helsingissä ei voi käyttää.

Eilen satoi lunta ja näin pelkästään omin silmin eilen kolme nivelbussia poikittain. Kaksi nivelbussia peräkkäin oli poikittain Mannerheimintiellä siinä ylämäessä, jota ennen Ruskeasuon hallin raiteet liittyvät Mannerheimintielle, ja yksi nivelbussi oli poikittain Topeliuksenkadulla entisen Töölön sairaalan kohdalla.

Se, että lumisadepäivinä on kymmeniä nivelbusseja pitkin poikin ylämäissä ei mitenkään riitä kompensoimaan nivelbussien hyötyä, eli sitä, että on pari lastenvaunupaikkaa enemmän.
Onko se ongelma kaikissa nivelbusseissa vai vain BYD:issä?
 
Se, että lumisadepäivinä on kymmeniä nivelbusseja pitkin poikin ylämäissä ei mitenkään riitä kompensoimaan nivelbussien hyötyä, eli sitä, että on pari lastenvaunupaikkaa enemmän. Esimerkiksi näissä Nobinan tientukkimissa on 44+5 istumapaikkaa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=CPG-171 Tämä on täsmälleen sama määrä kuin Nobinan 2019 hankkimissa Scania Citywide LE Suburban telibusseissa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=MNX-243
Nivelbusseissa on taas seisomapaikkoja paljon enemmän, kuin telibusseissa (+ seisoen matkustaminen on täysmatalassa paljon mukavempaa)
 
Onko se ongelma kaikissa nivelbusseissa vai vain BYD:issä?
Itse en ainakaan muista, että uutisten tai tämän foorumin mukaan noilla KaH:n Volvoilla olisi ollut samanlaista ongelmaa talvella. Matalalattiaisia nivelbusseja on myös olemassa markkinoilla monilla erilaisilla voimalinjoilla. Esimerkiksi ainakin Man (Lions City 18 E vakiona 6x4) ja Mercedes-Benz tarjoaa kahdella vetoakselilla olevia matalalattiaisia sähkökäyttöisiä nivelbusseja. Luulisin näiden pärjäävän myös hyvin täällä Suomen talvessa.
 
Itse en ainakaan muista, että uutisten tai tämän foorumin mukaan noilla KaH:n Volvoilla olisi ollut samanlaista ongelmaa talvella. Matalalattiaisia nivelbusseja on myös olemassa markkinoilla monilla erilaisilla voimalinjoilla. Esimerkiksi ainakin Man (Lions City 18 E vakiona 6x4) ja Mercedes-Benz tarjoaa kahdella vetoakselilla olevia matalalattiaisia sähkökäyttöisiä nivelbusseja. Luulisin näiden pärjäävän myös hyvin täällä Suomen talvessa.
Joo. Musta tuntuu että volvo on ottanut pohjolan talvi olosuhteet myös huomioon nivelen suunittelussa kun taas byd nivelet on suunnattu enemmän lämpimämpiin olosuhteisiin
 
Musta tuntuu että volvo on ottanut pohjolan talvi olosuhteet myös huomioon nivelen suunittelussa kun taas byd nivelet on suunnattu enemmän lämpimämpiin olosuhteisiin
BYD:ltä saisi myös talviolosuhteisiin suunnitellun nivelen, mutta se malli maksaa enemmän kuin Suomessa olevat nivel-BYD:t.
 
Nyt kun Helsingissä on kokeiltu matalalattiaisia nivelbusseja neljän talven ajan, uskaltanee sanoa, että rakenteeltaan nykyisentyyppisiä nivelbusseja Helsingissä ei voi käyttää.

Eilen satoi lunta ja näin pelkästään omin silmin eilen kolme nivelbussia poikittain. Kaksi nivelbussia peräkkäin oli poikittain Mannerheimintiellä siinä ylämäessä, jota ennen Ruskeasuon hallin raiteet liittyvät Mannerheimintielle, ja yksi nivelbussi oli poikittain Topeliuksenkadulla entisen Töölön sairaalan kohdalla.

Se, että lumisadepäivinä on kymmeniä nivelbusseja pitkin poikin ylämäissä ei mitenkään riitä kompensoimaan nivelbussien hyötyä, eli sitä, että on pari lastenvaunupaikkaa enemmän. Esimerkiksi näissä Nobinan tientukkimissa on 44+5 istumapaikkaa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=CPG-171 Tämä on täsmälleen sama määrä kuin Nobinan 2019 hankkimissa Scania Citywide LE Suburban telibusseissa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=MNX-243
Siinä on tilattu halvinta mahdollista versiota kun olisi voitu tilata versiota jossa olisi ollut sähkömoottori vaikka joka pyörällä.
 
BYD:ltä saisi myös talviolosuhteisiin suunnitellun nivelen, mutta se malli maksaa enemmän kuin Suomessa olevat nivel-BYD:t.

Tässä tapauksessa herää kysymys siitä, millaisen sanktion liikennöitsijä saa ajamattomasta lähdöstä. Eli onko sanktio vain lähdön hinta, vai huomioiko liikennöintisopimuksen sanktio sen, että pienikin määrä ajamattomia lähtöjä rapauttaa luottamusta joukkoliikenteeseen voimakkaasti?
 
Nyt kun Helsingissä on kokeiltu matalalattiaisia nivelbusseja neljän talven ajan, uskaltanee sanoa, että rakenteeltaan nykyisentyyppisiä nivelbusseja Helsingissä ei voi käyttää.

Eilen satoi lunta ja näin pelkästään omin silmin eilen kolme nivelbussia poikittain. Kaksi nivelbussia peräkkäin oli poikittain Mannerheimintiellä siinä ylämäessä, jota ennen Ruskeasuon hallin raiteet liittyvät Mannerheimintielle, ja yksi nivelbussi oli poikittain Topeliuksenkadulla entisen Töölön sairaalan kohdalla.

Se, että lumisadepäivinä on kymmeniä nivelbusseja pitkin poikin ylämäissä ei mitenkään riitä kompensoimaan nivelbussien hyötyä, eli sitä, että on pari lastenvaunupaikkaa enemmän. Esimerkiksi näissä Nobinan tientukkimissa on 44+5 istumapaikkaa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=CPG-171 Tämä on täsmälleen sama määrä kuin Nobinan 2019 hankkimissa Scania Citywide LE Suburban telibusseissa. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=MNX-243
Hohoijaa.... kuinka monta päivää nelhän vuoden aika ollut ongelmia, taitaa olla ensinmäinen kerta tänä talvena.... Miksi et enemmin vaadi parempaa teiden hoitoa... Ai niin se vaatisi että maksaisit enemmän veroja.
 
Hohoijaa.... kuinka monta päivää nelhän vuoden aika ollut ongelmia, taitaa olla ensinmäinen kerta tänä talvena....

Todella monena, mikä selviää muutamalla googlettelulla.

Viesti yhdistetty automaattisesti:

Miksi et enemmin vaadi parempaa teiden hoitoa... Ai niin se vaatisi että maksaisit enemmän veroja.

Tuo vaatisi todella paljon työvoimaa, mikä olisi kallista. Telibussien hankkiminen ei maksa sen enempää kuin nivelbussien hankkiminen. Volvon nivelbussien hankkiminen maksaa vähän enemmän kuin BYDin nivelbussien, mutta tuskin niin paljoa kuin mitä intensiivinen talvikunnossapito maksaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vaatisi todella paljon työvoimaa, mikä olisi kallista. Telibussien hankkiminen ei maksa sen enempää kuin nivelbussien hankkiminen. Volvon nivelbussien hankkiminen maksaa vähän enemmän kuin BYDin nivelbussien, mutta tuskin niin paljoa kuin mitä intensiivinen talvikunnossapito maksaisi.
Jos nivelbussit korvattaisiin telibusseilla, tarvittaisiin lisää kalustoa, koska telibussien kapasiteetti ei riitä nykyisillä vuoroväleillä korvaamaan niveliä. Lisäksi vielä henkilöstö-, huolto- ym. kustannukset.
 
Takaisin
Ylös