Runkolinjasto 2020

Mikä logiikka niissä A linjoissa oikein on? Eikö se vähän sekavaa, esim 10 ja 10A kun kuitenkin toinen menee ihan eri reittiä. Miksi ei ole omaa numeroa toiselle reitille? Tai Lietoon ja Kaarinaan pitäisi olla omat numerot niin olisi selvempää
Tämä on yksi asioista, joka minua on häirinnyt siitä saakka, kun näin ensimmäiset vakavasti otettavat luonnokset linjastouudistuksesta. Runkolinjaston suunnittelussa tulisi välttää linjojen haarautumisia, sillä se hankaloittaa selkeäksi tarkoitettua järjestelmää. Yhdellä puolella kaupunkia linja 10 onkin runkolinja, mutta toisella puolella kaupunkia palvelutaso laskee puolikkaan. Olen itse liputtanut kehärunkolinjan puolesta jo vuosikausia ja olen tyytyväinen, että sellainen saatiin aikaiseksi, mutta toteutus on mielestäni hieman kehno. Mikäli linjavariaatiot ovat ns. "tasavertaiset", kuten linjojen 6/6A ja 10/10A kohdalla, suosisin ennemmin niiden numerointia tyystin 6A/6B:ksi ja 10A/10B:ksi, jolloin kumpikaan variaatio ei ole alisteinen toiseensa nähden.

Saapa myöskin nähdä, tuleeko uusille asiointilinjoille 44–46 ns. sinisiä alueita, joita linjoilla 41–43, entiset P1–P3, jo on. Eli pysäkkien ulkopuoliset katualueet, josta voi nousta kyytiin tai pois missä kohdassa tahansa.
Käsitykseni mukaan tämä pysähtymiskäytäntö on uudistuksen myötä poistunut (tai en ainakaan itse löytänyt uudistuksen jälkeen vastaavaa ohjeistusta mitä palvelulinjoilla oli), joten hyvin epätodennäköistä että millekään muullekaan linjalle se tulisi.


Linjat 3A ja 39 vaatisivat mielestäni uudelleennumeroinnit. Runkolinjatasoinen 39 ansaitsisi paikan 11-19-numerosarjasta, olkoon vaikka 15 Ylioppilaskylään liikennöivän runkolinja 5:n mukaan. Ruuhka-aikaan liikennöivälle runkolinjalle 3A voisi hyödyntää samaa numerosarjaa, ollen esimerkiksi 13 Varissuon kolmosen tai 16 Raision kutosen mukaan.
 
Nyt he kuitenkin pääsevät ilman vaihtoa Kupittaan suuntaan, josta on lyhyet kävelymatkat kouluille sekä Kupittaan asemalle. Joka paikasta ei tarvitse päästä suoraan Kauppatorille. Palveluita on muuallakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän, että joidenkin ihmisten liikkuminen vaikeutui runkolinjaston myötä, mutta tarkoitan vain, että joillakin se myös helpottui. Tällaiset suuret muutokset eivät koskaan ole jokaiselle hyödyksi. Se olisi täysin mahdotonta. Jos kaikille halukkaille matkustajille olisi täydellinen yhteys mihin he vain haluavat, se muistuttaisi kutsutaksia eikä bussilinjastoa.
 
Huonointa uudistuksessa on että Ylioppilaskylästä ei päääse enää ilman vaihtoa keskustaan vaan koko aluetta palveleva bussi 39 kääntyy keskussairaalan kohdalla kohti Uittamoa. Opiskelijat ovat sentään bussien suurkuluttajia että ansaitsevat parempaa.
Turkkarissa oli 29.6 Fölin Jorasmaalta seuraava vastaus:
Miksi Ylioppilaskylässä asuvia opiskelijoita sorsitaan huononnetuilla bussiyhteyksillä? Itäisestä Ylioppilaskylästä ei pääse enää fiksusti esimerkiksi keskustaan.

– Kun runkolinjasto tulee, Ylioppilaskylään tulee kaksi linjaa. Toinen on runkolinja 5 Turun keskustasta ja toinen linja 39 Kupittaan kautta. Runkolinja 5 jää hotelli Karibialle, ja linja 39 kiertää Ylioppilaskylän ja myös sen itäisen osan. Myöhemmässä vaiheessa runkolinja 5 tullaan todennäköisesti jatkamaan vastaavalla tavalla siten, että se kiertää koko Ylioppilaskylän, Jorasmaa avaa.
Itselleni ei täysin valkene mikä jatkosuunnitelma on.

P.S. Ja mitä tulee superlatiiviin: en voi olla samaa mieltä.
 
No esimerkiksi Åbo Akademihin matka hankaloitui.
Näin ÅA:n opiskelijana se matka ei mitenkään muuttunut, koska ÅA:n rakennukset on kampusalueen sisällä ja sieltä pitää jokatapauksessa patikoida Tuomiokirkolle tai Assarille (josta 10 ja 39 koukkaa).

Mutta Yo-kylän yhteydet kyllä huononi. Lännessä on vielä ihan kohtuullinen kävely Karibialle, koska kompensaationa saa todella tiheästi kulkevan 5-linjan vrt. aiempiin 50-sarjaan, mutta tämä uudistus on idän asukkaille jossa on myös paljon perheasuntoja aivan painajainen. Suurin osa asunnoista on joen varressa, joten jos tahtoo välttää vaihtoja keskustaan mennessä, pitää kävellä kilometri Karibialle tai Hämeentielle.

Toki Yo-idästä voi kulkea 39:llä tai Halistentien kehälinjalla Hämeenkadulle ja vaihtaa, mutta en tiedä kuinka hedelmällistä on viivästyttää keskustaa kiertäviä käyttäjiä että kyläläiset matkustavat lyhyen pätkän vaihtopysäkille ja vaihtavat.

Itse olisin jatkanut kompromissina 220-linjaa 39:n kanssa Karibialta itään, koska se tarjoaa idästä yhteyden linja-autoaseman kupeeseen ja keskustan läpi Portsaan/Herttuankulmaan jossa asuu muita opiskelijoita. Sillä on 30 min vuoroväli ja nykyään se kulkee hieman myöhempään.

Itseäni harmittaa kehno toteutus, että infraparannuksia, uusia katuja, bussikaistoja tai avorahastusta ei oikein tehty. Keskiviikkona oli ainakin 5:llä bussisumppua kun autoja jäi Hämeensilta-Helsinginkatu-Suntiotie -käännöksissä liikenteen ja valojen jumiin. Vastaavasti linjat sumputtuu herkästi ruuhka-aikaan, kun saman linjat bussit kirivät toisiaan koska bussit seisovat pysäkillä ottaakseen matkustajia vain etuovesta kyytiin.
 
Takaisin
Ylös