Mannerheimintien muutokset

Kuljettajaohjeessa linjat 2, 4 ja 10 on merkitty takaisin normaalille reitille 1.9. alkaen. En osaa tiedä, näkyikö siellä aiemmin jokin myöhempi päivämäärä vai sama.
 
Aiempi päivämäärä oli 3.11. tai siis siellä näkyi vain poikkeusreittien viimeisenä päivänä 2.11.. Normaalit reitit tulivat joskus toukokuun alussa sinne syyskuun päivämäärällä.
 
Tosin bussit 63, 212, 213, 280, 285 ja 400 jäävät edelleen kulkemaan Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta (viimeksi mainitulla lisäksi päätepysäkkinä Kamppi Elielinaukion sijasta). Onko ne tarkoitus vielä jossain vaiheessa siirtää takaisin Mannerheimintielle?
 
Tosin bussit 63, 212, 213, 280, 285 ja 400 jäävät edelleen kulkemaan Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta (viimeksi mainitulla lisäksi päätepysäkkinä Kamppi Elielinaukion sijasta). Onko ne tarkoitus vielä jossain vaiheessa siirtää takaisin Mannerheimintielle?
Linjasto 2040 -suunnitelman mukaan Topeliuksenkadulle ei ole tarkoitus jäädä bussiliikennettä, kun raitiotie on saatu käyttöön. Rakennustyöt alkavat jo ensi vuonna ainakin Runeberginkadulla, joten olisi ainakin järkevää siirtää nuo mainitsemasi linjat Mannerheimintielle jo silloin.
 
Syyskuun aikataulut kun ovat nyt saatavilla, niin osaako kukaan sanoa, miten monta minuuttia aikatauluista on saatu napsaistua pois tällä Lasipalatsin ja Tullinpuomin välillä, joka nyt on kunnostettu ja parannettu? Sanomattakin lie selvää, että myös liikennevalot on trimmattu osuudella uuteen aikaan, eikö vain?
 
Tässä ketjussa käsiteltiin aikaisemmin liikennevalojen tilannetta peruskorjaushankkeen eteläpään osalta. Alla siteeratut kokemukset nostattavat odotuksia pohjoisemmankin osuuden osalta, vaikka siellä onkin vähän haastavampia risteyksiä. Voin itse yhtyä näihin JP12:n havaintoihin:

Muutama kuukausi nyt liki päivittäistä työmatkasporailua Manskulla takana, ja olen edelleen samoilla linjoilla kuin edellisessä viestissäni.

Ajoaika Oopperalta Lasipalatsille on hyvinkin tasaisesti 3:20 – 3:40, ja valoihin ei pysähdytä kertaakaan. Ainoastaan ajoittain (aika harvoin, ehkä kerran viidestä) vaunu jää Töölönlahdenkadun valoihin (varmaan jos pysäkkiaika Hesperian puistossa tai Kansallismuseolla ollut normaalia pidempi), ja tätä olisi hyvä saada vielä hiottua, esim. valokierron järjestystä muuttamalla, mutta muuten suoritus on aika täydellinen.

...

Katselin taannoisesta Raitioliikenteen kehittämisohjelmasta, että keskinopeus ko. välillä on syksyllä 2016 ollut 15,8 km/h. Nykyisillä ajoilla keskinopeudeksi tulee n. 21-24 km/h, joten nopeutuminen on ollut aika huimaa. Vaikka väli on lyhyt, n. 1,3 km, tulee silti nopeutusta reilusti yli minuutti. Myös silloin, kun Töölölahdenkadun valoihin on jääty, on keskinopeudeksi tullut n. 19 km/h, mutta toki tuo hajonta olisi hyvä saada minimiin.

...

Näiden kokemusten perusteella voisi siis odottaa ainakin 2-3 minuutin nopeutumista koko osuudella. Itse suhtaudun toistaiseksi varauksella, sillä Lasipalatsi-Ooppera-osuuden valo-optimointi vaikuttaa vielä ennemminkin poikkeukselliselta onnistumiselta kuin uudelta normaalilta. Toisaalta esimerkiksi Helsinginkadun valojen toiminta Linnanmäen eteläisen pysäkin ja Oopperan välillä antaa varovaisia toivon pilkahduksia siitä, että kantakaupungin puolella on viimein ihan oikeasti havahduttu siihen, että raitiovaunuja ei sittenkään ole pakko seisottaa liikennevaloissa, ja että raitiovaunujen oikeasti toimivat valoetuudet eivät laita kaikkea muuta liikennettä sekaisin - varsinkaan, kun vaunut kulkevat suurimman liikennevirran suuntaisesti, ja sivukadut ovat liikennemääriltään vähäisiä.

Oma teoriani on sen suuntainen, että Jokeri ja muut tulevat pikaraitiotiet olisivat laittaneet asioihin (ja liikennevaloihin) vähän vauhtia kantakaupunginkin puolella nyt kun kokemuksia ihan oikeista raitioliikenteen valoetuuksista alkaa olla omastakin takaa. Tämä on toki vain arvaus.
 
Mannerheimintien pohjoinen osuus avautui eilen, ja pitihän se käydä koeajamassa iltaruuhkan jälkeen.

Valitettavasti kokemus ei ollut yhtä hyvä kuin eteläisemmällä pätkällä Oopperalta Lasipalatsille. Uusi rata on toki entiseen verrattuna suora ja sujuva, mutta valoissa seistiinkin oikein urakalla. En osaa enää verrata kokemusta remonttia edeltäneeseen, mutta missään tapauksessa yhtä hyvään tulokseen ei (ainakaan vielä) päästy, kuin eteläisemmällä pätkällä. Toki pohjoinen osuus on haastavampi, ja siinä on isompia risteyksiä kuin etelämpänä (Reijolankatu, Nordenskiöldinkatu), mutta ihan oudoissakin kohdissa spora seisoi valoissa huomattavankin pitkään.

Esimerkiksi etelästä pohjoiseen vaunu seisoi ja odotti Oopperan pysäkin pohjoispään valojen vaihtumista varmaan toista minuuttia. Samaan aikaan myös pohjoisesta tuli vaunu, joka niin ikään odotti pitkään pääsyä suojatievaloista läpi. Tämä odottelu oli tosin niin huomiota herättävän pitkä, että uskon, että valojen ohjelmoinnissa on vielä virheitä tai puutteita, jotka toivottavasti korjataan.

Annetaan siis vielä mahdollisuus valojen säädöille, mutta ainakaan eilisen kokemuksen perusteella meno ei ollut niin sujuvaa, kuin mitä optimistina ja eteläpään kokemusten perusteella toivoin. Onneksi rata muuten vaikutti (omien amatöörihavaintojeni perusteella) laadukkaalta ja sujuvalta, joten jos valoja voitaisiin/uskallettaisiin säätää sporan kannalta sujuvammaksi, olisi paljon pelastettavissa - ja ehkä Vihdintien pikaratikan Mannerheimintien osuudestakin saataisiin aikanaan sujuvahko.

Täytyy havainnoida tilannetta myöhemminkin.
 
Minä myös eilen koeajoin osuuden Töölön tullilta Lasipalatsille. Kokemukseni olivat valitettavasti vähän samansuuntaisia vaikkakin hieman optimistisempia.

Pahin odotus oli Oopperan pysäkillä. Tämän sikäli ymmärtää, että kyseessä on tällä hetkellä kuuden linjan risteyskohta, joten ei voi olettaakaan, että jokainen vaunu pääsisi tuosta sujuvasti läpi. Toivottavasti kolmosen poistuminen aikanaan yksinkertaistaa valojen toimintaa sen verran, että seisoskelu jäisi jatkossa lyhyemmäksi.

Reijolankadun ja Oopperan välillä ei valoihin pysähdytty, mutta muutaman kerran vaunu joutui hieman hissutellen lähestymään valoa. Kulku oli paikoin erittäinkin pehmeää ja miellyttävää, eli siltä osin remontti vaikuttaa onnistuneelta.

Pohjoispäätä ei toki yhden matkan perusteella voi vielä lähteä arvostelemaan, mutta harmillisesti vaikuttaa kyllä siltä, että sujuvuus ei yllä eteläpään tasolle. Kuten JP12 yllä totesi, Reijolankadun ja Nordenskjöldinkadun risteykset eivät tietenkään voi olla yhtä sujuvia kuin eteläisemmän osuuden risteykset, kun kerran näissä risteää jo useampi sporalinjakin. Olettaisin, että Manskua suoraan ajavia linjoja olisi tuolla priorisoitu tulevaa pikaratikkaakin ajatellen.

Eteläpään osalta olen havainnut, että harmillisen usein etelään matkalla oleva vaunu pysähtyy Töölönlahdenkadun valoihin. Toiseen suuntaan ajettaessa ei taas yleensä pysähdytä mihinkään valoihin Lasipalatsin pysäkin jälkeen.
 
Eteläpään osalta olen havainnut, että harmillisen usein etelään matkalla oleva vaunu pysähtyy Töölönlahdenkadun valoihin. Toiseen suuntaan ajettaessa ei taas yleensä pysähdytä mihinkään valoihin Lasipalatsin pysäkin jälkeen.
Olen kuitenkin havainnut, että jos Arkadiankadulle kääntyvä vaunu odottaa vuoroaan, siitä ei mahdu kunnolla ohi, vaan Mannerheimintietä jatkavan vaunun pitää odottaa seuraavia valoja.
 
Oopperan risteyksen liikennevalot vaikuttavat kyllä toimivan kummallisesti ajettaessa pohjoisesta etelään. Olen tuosta mennyt nyt remontin jälkeen vasta kahdesti, eli otanta on liian pieni päätelmien tekemiseen, mutta molemmilla kerrroilla vaunu on jäänyt seisomaan oopperan pysäkille ainakin minuutiksi ellei pidemmäksikin aikaa - ehkä siis jopa yhden kokonaisen valokierron ajaksi. Molemmilla kerroilla kävi niin, että jos vaunu olisi päässyt muutaman sekunnin aiemmin liikkeelle, olisi sillä vielä ollut nuoli. Täysin amatööripohjalta mutuilen, että tuossa on valojen ajoituksessa häikkää, eli että vaunun olisi tarkoitus päästä risteyksestä läpi heti pysäkkitoimintojen jälkeen, mutta vaunulla kestääkin pidempään kuin valojen ohjelmointi sallii.

Oopperan pysäkiltä pohjoiseen on Töölön hallille erkanevat raiteet vaihteineen. Pettymyksekseni olen huomannut, että näistä ajetaan edelleen yli huomattavan hiljaa. Olin kuvitellut, että syväuraiset ristikot (oletan, että tuossakin sellaiset on, mutta en ole tarkistanut asiaa) ja sähköisesti ohjatut ja lukitut vaihteet mahdollistaisivat korkeammat nopeudet vaihteissa.

Eikös nuo opastimelliset vaihteet pitäisi kääntyä ja lukittua automaattisesti, ja siksi niitten yli pitäisi pystyä ajamaan nopeammin kuin vanhoista?

En malta olla spekuloimatta, että kenties hidas nopeus vaihteissa aiheuttaa sen, että vaunu myöhästyy liikennevaloista Oopperalla.

Toki pohjoinen osuus on haastavampi, ja siinä on isompia risteyksiä kuin etelämpänä (Reijolankatu, Nordenskiöldinkatu), mutta ihan oudoissakin kohdissa spora seisoi valoissa huomattavankin pitkään.

Mä oon itsekseni miettinyt, että jos kerran työmaa-alue alkoi Reijolankadun risteyksestä, niin voiko olla, ettei Reijolankadun ja Manskun risteyksen valoja (tai niiden ohjausta) ole tässä yhteydessä millään tavalla uusittu. Nordenskjöldinkatu ja Reijolankatu ovat tosiaan molemmat haastavampia risteyksiä kuin eteläpään risteykset, ihan jo siksikin, että niissä on ratikkalinjojen risteykset, eivätkä kaikki vaunut näin ollen voi päästä niistä suoraan läpi ihan jo siksikin, jos kahden vaunun kulkutiet risteävät. Lisäksi risteäviä liikennevirtoja ei siinä voi ehkä ihan koko ajan katkoa, jos vaunut esim. sattuvat risteykseen niin, että seuraava saapuu juuri kun risteävä suunta on saanut aiemman vaunun jäljiltä vihreän.

Esimerkiksi etelästä pohjoiseen vaunu seisoi ja odotti Oopperan pysäkin pohjoispään valojen vaihtumista varmaan toista minuuttia. Samaan aikaan myös pohjoisesta tuli vaunu, joka niin ikään odotti pitkään pääsyä suojatievaloista läpi. Tämä odottelu oli tosin niin huomiota herättävän pitkä, että uskon, että valojen ohjelmoinnissa on vielä virheitä tai puutteita, jotka toivottavasti korjataan.

Hieman ihmettelen sitä, että Oopperan pysäkin pohjoisella suojatiellä ei ole varova-valoja vaan tavalliset jalankulkijoiden valot. En tosin tiedä, olisivatko varova-valot tuossa ratikoiden kannalta yhtään sen nopeammat kuin tavalliset, mutta jos tällaisia käytetään Lasipalatsin pysäkin pohjoispäädyssäkin niin en osaa keksiä syytä sille, miksei vastaava ratkaisu olisi mahdollinen Oopperallakin.
 
Mä oon itsekseni miettinyt, että jos kerran työmaa-alue alkoi Reijolankadun risteyksestä, niin voiko olla, ettei Reijolankadun ja Manskun risteyksen valoja (tai niiden ohjausta) ole tässä yhteydessä millään tavalla uusittu.
Remontin aikana tuossa risteyksessä oli toimivat etuudet, vaikka risteyksessä sijainneet väliaikaiset pysäkit aiheuttivat omat haasteensa. Outoa, jos remonttia edeltänyt liikennevalo-ohjelma on otettu takaisin käyttöön sen sijaan, että olisi tehty uusi, raitioliikenteen sujuvuuden kannalta parempi.
Hieman ihmettelen sitä, että Oopperan pysäkin pohjoisella suojatiellä ei ole varova-valoja vaan tavalliset jalankulkijoiden valot. En tosin tiedä, olisivatko varova-valot tuossa ratikoiden kannalta yhtään sen nopeammat kuin tavalliset, mutta jos tällaisia käytetään Lasipalatsin pysäkin pohjoispäädyssäkin niin en osaa keksiä syytä sille, miksei vastaava ratkaisu olisi mahdollinen Oopperallakin.
Varmaan tavalliset jalankulkijoiden valot ovat parempi vaihtoehto, kunhan nekin ovat yhtä nopeat. Ainakin Lasipalatsilla näkee jatkuvasti jalankulkijoita, jotka eivät ymmärrä varova-valoja, vaan luulevat niiden jälkeisten ajoratojen punaisten valojen koskevan myös raitiotien ylitystä silloin, kuin varova-valot ovat pimeänä.
 
Takaisin
Ylös