Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Linjasto 2040 -suunnitelman mukaan Topeliuksenkadulle ei ole tarkoitus jäädä bussiliikennettä, kun raitiotie on saatu käyttöön. Rakennustyöt alkavat jo ensi vuonna ainakin Runeberginkadulla, joten olisi ainakin järkevää siirtää nuo mainitsemasi linjat Mannerheimintielle jo silloin.Tosin bussit 63, 212, 213, 280, 285 ja 400 jäävät edelleen kulkemaan Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta (viimeksi mainitulla lisäksi päätepysäkkinä Kamppi Elielinaukion sijasta). Onko ne tarkoitus vielä jossain vaiheessa siirtää takaisin Mannerheimintielle?
Muutama kuukausi nyt liki päivittäistä työmatkasporailua Manskulla takana, ja olen edelleen samoilla linjoilla kuin edellisessä viestissäni.
Ajoaika Oopperalta Lasipalatsille on hyvinkin tasaisesti 3:20 – 3:40, ja valoihin ei pysähdytä kertaakaan. Ainoastaan ajoittain (aika harvoin, ehkä kerran viidestä) vaunu jää Töölönlahdenkadun valoihin (varmaan jos pysäkkiaika Hesperian puistossa tai Kansallismuseolla ollut normaalia pidempi), ja tätä olisi hyvä saada vielä hiottua, esim. valokierron järjestystä muuttamalla, mutta muuten suoritus on aika täydellinen.
...
Katselin taannoisesta Raitioliikenteen kehittämisohjelmasta, että keskinopeus ko. välillä on syksyllä 2016 ollut 15,8 km/h. Nykyisillä ajoilla keskinopeudeksi tulee n. 21-24 km/h, joten nopeutuminen on ollut aika huimaa. Vaikka väli on lyhyt, n. 1,3 km, tulee silti nopeutusta reilusti yli minuutti. Myös silloin, kun Töölölahdenkadun valoihin on jääty, on keskinopeudeksi tullut n. 19 km/h, mutta toki tuo hajonta olisi hyvä saada minimiin.
...
Olen kuitenkin havainnut, että jos Arkadiankadulle kääntyvä vaunu odottaa vuoroaan, siitä ei mahdu kunnolla ohi, vaan Mannerheimintietä jatkavan vaunun pitää odottaa seuraavia valoja.Eteläpään osalta olen havainnut, että harmillisen usein etelään matkalla oleva vaunu pysähtyy Töölönlahdenkadun valoihin. Toiseen suuntaan ajettaessa ei taas yleensä pysähdytä mihinkään valoihin Lasipalatsin pysäkin jälkeen.
Toki pohjoinen osuus on haastavampi, ja siinä on isompia risteyksiä kuin etelämpänä (Reijolankatu, Nordenskiöldinkatu), mutta ihan oudoissakin kohdissa spora seisoi valoissa huomattavankin pitkään.
Esimerkiksi etelästä pohjoiseen vaunu seisoi ja odotti Oopperan pysäkin pohjoispään valojen vaihtumista varmaan toista minuuttia. Samaan aikaan myös pohjoisesta tuli vaunu, joka niin ikään odotti pitkään pääsyä suojatievaloista läpi. Tämä odottelu oli tosin niin huomiota herättävän pitkä, että uskon, että valojen ohjelmoinnissa on vielä virheitä tai puutteita, jotka toivottavasti korjataan.
Remontin aikana tuossa risteyksessä oli toimivat etuudet, vaikka risteyksessä sijainneet väliaikaiset pysäkit aiheuttivat omat haasteensa. Outoa, jos remonttia edeltänyt liikennevalo-ohjelma on otettu takaisin käyttöön sen sijaan, että olisi tehty uusi, raitioliikenteen sujuvuuden kannalta parempi.Mä oon itsekseni miettinyt, että jos kerran työmaa-alue alkoi Reijolankadun risteyksestä, niin voiko olla, ettei Reijolankadun ja Manskun risteyksen valoja (tai niiden ohjausta) ole tässä yhteydessä millään tavalla uusittu.
Varmaan tavalliset jalankulkijoiden valot ovat parempi vaihtoehto, kunhan nekin ovat yhtä nopeat. Ainakin Lasipalatsilla näkee jatkuvasti jalankulkijoita, jotka eivät ymmärrä varova-valoja, vaan luulevat niiden jälkeisten ajoratojen punaisten valojen koskevan myös raitiotien ylitystä silloin, kuin varova-valot ovat pimeänä.Hieman ihmettelen sitä, että Oopperan pysäkin pohjoisella suojatiellä ei ole varova-valoja vaan tavalliset jalankulkijoiden valot. En tosin tiedä, olisivatko varova-valot tuossa ratikoiden kannalta yhtään sen nopeammat kuin tavalliset, mutta jos tällaisia käytetään Lasipalatsin pysäkin pohjoispäädyssäkin niin en osaa keksiä syytä sille, miksei vastaava ratkaisu olisi mahdollinen Oopperallakin.