HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 61 / 2025

Nii mut kyllähä siellä jo 665/642 linjoilla on Pohjolalla pari sähköbussia liikenteessä
 
Itsekin nopealla lukemisella niin luulin. Taitaa olla penkkimäärästä kuitenkin kyse.
Olikohan vihdoinkin tarkoitus vaatia oikeita A2-sähköbusseja, joissa on vähintään 39 istumapaikkaa, mutta vaatimusta löysennettiin takaisin 37:ään? Vaatimukset täyttäviä kaksiakselisia malleja ovat ainakin Yutong U13 ja BYD B13, mitä muita?
 
Olikohan vihdoinkin tarkoitus vaatia oikeita A2-sähköbusseja, joissa on vähintään 39 istumapaikkaa, mutta vaatimusta löysennettiin takaisin 37:ään? Vaatimukset täyttäviä kaksiakselisia malleja ovat ainakin Yutong U13 ja BYD B13, mitä muita?
Volvo 8900E oletettavasti siinä vaiheessa, kun sarjatuotantoon vihdoin pääsee. Ja eiköhän Scanialla Fenceristä ja/tai Citywidestä myöskin ole ”oikeat” A2-vaatimukset täyttävä versio. Nämä nyt ainakin tulivat mieleen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Volvo 8900E oletettavasti siinä vaiheessa, kun sarjatuotantoon vihdoin pääsee. Ja eiköhän Scanialla Fenceristä ja/tai Citywidestä myöskin ole ”oikeat” A2-vaatimukset täyttävä versio. Nämä nyt ainakin tulivat mieleen.
Ja hieman aiheen ohi, mutta tuli huomattua, että YES EU:n sivuilla näkyvästä mallivalikoimasta on kadonnut kokonaan tutut E12 ja E15-mallit. Taitanee siis olla, että jatkossa kaikki Yutong-telit ovat U15:ta.
 
Viimeksi muokattu:
Mun lotto kuponki näyttää tältä:
306: PL
307: KAH
308: KAH TAI PL
309: NF
310: KAH
311: PL
312: PL
313: KAH
314: KS tai VSB
315: KS
 
Kävin muuten kaivamassa 71:n paketista vähän lisätietoa. Nostan sieltä pari lainausta.
Linjasta 71 voidaan sopimuskauden aikana muodostaa uusi runkolinja. Tällöin linjan linjatunnus todennäköisesti muuttuu.
Kohteeseen tarjottavissa uusissa D-tyypin linja-autoissa tulee varautua sijoittamaan kortinlukija kaikille oville (vaihtoehto a). Kohteeseen tarjottavissa uusissa C-tyypin linja-autoissa tulee varautua keskiovelle sijoitettavaan kortinlukijaan (vaihtoehto b).
Runkolinjaksi muuttamiseen varaudutaan siis ihan konkreettisesti, mutta ei pelkästään niveltarjouksen voittaessa vaan myös teliautojen varustelulla. Täsmennän myös vielä, että varaudutaan tarkoittaa tuossa lainauksessa vain sitä. Se ei tarkoita, että lisälukijoita asennettaisiin autoihin millään varmuudella.
 
Runkolinjaksi muuttamiseen varaudutaan siis ihan konkreettisesti, mutta ei pelkästään niveltarjouksen voittaessa vaan myös teliautojen varustelulla. Täsmennän myös vielä, että varaudutaan tarkoittaa tuossa lainauksessa vain sitä. Se ei tarkoita, että lisälukijoita asennettaisiin autoihin millään varmuudella.
Tuollainen vastaava varauma on linjan 71 nykyisessäkin liikennöintisopimuksessa. Muita vastaavia on muistaakseni ainakin linjoilla 57, 59, 79, 118 (8/2026 alkava sopimus), 542 (8/2026 alkava sopimus) ja 554.
 
308: KAH TAI PL
309: NF
Mielenkiintoisia skenaarioita... ei toki mahdottomia, mutta ainakin varikkoratkaisut todennäköisesti varsin vaikeita. Siirtoajomatkat Keravalle ja Tuusulaan Ruhasta tai Varhasta sekä Roikasta tai Köysikujalta kuitenkin ovat ainakin ihan kiitettävän mitttaisia😅
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös