Aikataulujen ja linjakarttojen ulkoasu

HSL todellakin väittää kaiken olevan mahdollista..... Ei ainakaan matkailun kannalta. HSL-alueella on monta matkailullisesti mielenkiintoista kohdetta joihin pääsy joukkoliikenteestä on hankalaa ellei mahdotonta (esimerkiksi Gallen-Kallelan museo, Hvitträsk tai Gumbostrandin galleria). Näihin kohteisiin ei kohdistu samaa painetta kuin Seurasaareen tai Tuusulanjärven rantatien kohteisiin, mutta....
Mieleen tulee vuosia sitten lukemani kirjoitus joukkoliikenteen historiaa käsittelevässä julkaisussa: Raitiotie ei ole kaupungille tapa kerätä rahaa, se on tapa vähentää ruuhkia ja saada ihmiset tutustumaan lähialueisiin.
 
Lisäksi mitä "harvennettu liikenne" tarkoittaa?
Olen huomannut myös se, että metron ja rautatien viivat ovat samanlaiset kuin "harvennettu liikenteen" ratikkalinjojen viivat. Siis kulkeeko nyt metro vain viikonloppuisin vai mitä?

Kun sekä metro että rautatie (Helsinki-Pasila-Ilmala/Käpylä) kulkevat merkittävästi tiheämmin ja nopeammin kuin raitiovaunuja, olisi minun mielestäni hyvä, jos tämä sanotaan kartalla. Nykyisellä sekä uudella kartalla ei ole mitään tietoa matka-aikoista. Esim. Sörnäisten ja Ruoholahden välillä on paljon nopeampi mennä metrolla, mutta se ei ole kartasta heti selvää.
 
eikö 2016-17 ja 2017-18 julkaistu lainkaan karttaa?
Muistaakseni ei, johtuen Länsimetron viivästymisestä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

HSL todellakin väittää kaiken olevan mahdollista..... Ei ainakaan matkailun kannalta. HSL-alueella on monta matkailullisesti mielenkiintoista kohdetta joihin pääsy joukkoliikenteestä on hankalaa ellei mahdotonta (esimerkiksi Gallen-Kallelan museo, Hvitträsk tai Gumbostrandin galleria). Näihin kohteisiin ei kohdistu samaa painetta kuin Seurasaareen tai Tuusulanjärven rantatien kohteisiin, mutta....
Gumbostrandin kohdalla lähimmäksi kulkee linja 994, joka ajaa vain koulupäivinä. Ennen koronaa Hvitträskin läheisyyttä palveli linja 911 joka päivä, mutta koronan jälkeen viikonloppuliikenne (joka aloitettiin Luoman seisakkeen lakkautuksen yhteydessä maaliskuussa 2016) lopetettiin ja arkiliikennettäkin supistettiin. Hvitträskillä oli aikoinaan myös oma linja U166, joka lakkasi jo 2007. Gallen-Kallelan museon kupeeseen oli vuosikymmenet kulkenut Helsingin puolella bussi, ensiksi aina elokuuhun 1998 saakka täysikokoisilla busseilla ajettu linja 33 ja sen jälkeen Munkkiniemen palvelulinja P5 (palvelulinjan aikana tosin vain kesäisin), Jouko-linja J33 ja lopulta lähibussi 33, joka sekin koronasäästöissä lyhennettiin Ritolehtoon. Voisikohan edes sen pidentää taas Tarvoon asti sitten, kun HSL:n talous toimii jälleen paremmin?
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni ei, johtuen Länsimetron viivästymisestä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Gumbostrandin kohdalla lähimmäksi kulkee linja 994, joka ajaa vain koulupäivinä. Ennen koronaa Hvitträskin läheisyyttä palveli linja 911 joka päivä, mutta koronan jälkeen viikonloppuliikenne (joka aloitettiin Luoman seisakkeen lakkautuksen yhteydessä maaliskuussa 2016) lopetettiin ja arkiliikennettäkin supistettiin. Hvitträskillä oli aikoinaan myös oma linja U166, joka lakkasi jo 2007. Gallen-Kallelan museon kupeeseen oli vuosikymmenet kulkenut Helsingin puolella bussi, ensiksi aina elokuuhun 1998 saakka täysikokoisilla busseilla ajettu linja 33 ja sen jälkeen Munkkiniemen palvelulinja P5 (palvelulinjan aikana tosin vain kesäisin), Jouko-linja J33 ja lopulta lähibussi 33, joka sekin koronasäästöissä lyhennettiin Ritolehtoon. Voisikohan edes sen pidentää taas Tarvoon asti sitten, kun HSL:n talous toimii jälleen paremmin?
Moni noista toimivista linjoista on jo lakkautettu, ilman että korvaavaa yhteyttä on perustettu.
 
Uusi kartta on kyllä huono. Olin ehtinyt assosioida kunkin linjan kuhunkin väriin, esim. linja 10 = keltainen, linja 1 = vaaleansinen, linja 7 = punainen. Värit pitäisi standardoida. Pitäisi julkaista myös maantieteellinen kartta.
Mukava aina oppia näistä linjakartoista jotain uutta. Itse en esimerkiksi tiennyt, että Bulevardi on pohjois-etelä-suuntainen katu.
No, taas uusi epäselvä ja hämmentävä ratikkakartta HSL:ltä, nyt lisäksi uusilla ja samaan aikaan hämmentävän samankaltaisilla väreillä.

Uutta karttaa ei ole tehty suunnistamiseen vaan se on yksinkertaistettu ja tehty linjojen helppoon hahmottamiseen. Maantieteellinen kartta on löydettävissä esimerkiksi puhelimelta. Värejä on muutettu helpottamaan luettavuutta ja siinä on mielestäni onnistuttu. Esim. samalla osuudella pitkään kulkevat linjat ovat samankaltaisilla väreillä, joka helpottaa hahmottamaan niiden reittejä kartalla kohdissa joissa menee useita linjoja, mm. erilaisia näkövammaisia varten. Uudesta kartasta löytyy myös tärkeimmät maamerkit/matkustuskohteet. En löydä uudesta kartasta mitään huonoa edelliseen verrattuna. Uusi kartta tehtiin pääasiassa kuitenkin turisteja ja epäsäännöllisesti matkustavia asiakkaita varten, ei niinkään harrastajia varten.
 
Takaisin
Ylös