Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

YLE on saanut Škodan näkökulman epäasialliseen vaikuttamisyritykseen. https://yle.fi/a/74-20190712

Riidatonta on, että PSKL:n tj Hakavuori on käynyt lounaalla Škodan pääjohtajan ja Transtechin tj:n kanssa ja että lounaalla on keskusteltu Laajasalon raitiovaunujen toimitusaikataulusta. Riidatonta on myös, että kaksi viikkoa lounaan jälkeen Škoda on jättänyt tarjouksen uusista raitiovaunuista ja kaksi viikkoa siitä eteenpäin Hakavuori on jäävännyt itsensä hankinnasta.

Jääväyksen aikataulu on kovin outo. Olisi kai pitänyt jääväytyä heti lounaan jälkeen tai aivan viimeistään ennen tarjousten vastaanottoa.

Kiistaa on siitä, onko lounaalla keskusteltu tulevasta vaunukaupasta taikka sidottu se käynnissä olevien vaunujen toimitusaikatauluun. Ilmeisesti tapaamisesta ei ole nauhoitusta eikä paikalla ollut ulkopuolisia todistajia.

Kun kyseessä on klassinen sana sanaa vastaan -tilanne, niin olipa siellä lounaalla juteltu mitä vain, juridista merkitystä tai seurauksia siitä tuskin tulee. Eetun, joka ei ollut lounalla, olisi varmaan kannattanut pitää suunsa kiinni. Hakavuori ei kommentoi mitään.
Ihmettelen, ettei tämä ole herättänyt täällä ollenkaan keskustelua. Mitä te muut ajattelette, mitä siellä lounaalla oikeasti tapahtui?

Mä ajattelisin niin, että olipa siellä tapahtunut mitä tahansa, niin Škodalla on ollut siellä kaksi miestä paikalla, mitään nauhoitteita ja ulkopuolisia todistajia ei ole, joten heidän kannattaa ilman muuta kiistää kaikki. Škodan näkökulmasta selvä peli.

PSKL:n toimari on ollut paikalla yksin. Ns. yleisen elämänkokemuksen perusteella on minusta selvää, että hän ei lähde keksimään tyhjästä tällaisia väitteitä, että Škodan edustajat puheissaan kytkivät Laajasalon vaunujen toimitusaikataulun ja uuden tilauksen toisiinsa. Se voi olla, että näiden puheiden sävystä ja tarkoituksesta on tulkintaeroja, mutta minusta on selviö, että Škodan edustajat ovat tällaisia puhuneet, ja kuten Kuukanko aiemmin sanoi, on se sävy tai tarkoitus ollut mikä hyvänsä, se on joka tapauksessa asiatonta.

PSKL:n virheitä ovat sitten se, että jos jääväytyminen on tarpeen, se olisi pitänyt tehdä nopeammin ja toisaalta se, että kun ei näistä mitään todisteita ole eivätkä nämä minusta tosiasiallisesti tapahtuneet epäasialliset vaikuttamisyritykset siten todennäköisesti vaikuta mihinkään, olisi ollut parempi, ettei hallituksen pj olisi tuonut niitä julkisuuteen. Mitä sillä saavutettiin?

Edit: itse asiassa nuo taidettiin tuoda julkisuuteen jo aiemmin ihan tiedotteen kautta ja hallituksen pj vain tarkensi asiaa. Niin tai näin, olisi saanut jäädä kertomatta se asia.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen, ettei tämä ole herättänyt täällä ollenkaan keskustelua. Mitä te muut ajattelette, mitä siellä lounaalla oikeasti tapahtui?

Mä ajattelisin niin, että olipa siellä tapahtunut mitä tahansa, niin Škodalla on ollut siellä kaksi miestä paikalla, mitään nauhoitteita ja ulkopuolisia todistajia ei ole, joten heidän kannattaa ilman muuta kiistää kaikki. Škodan näkökulmasta selvä peli.

PSKL:n toimari on ollut paikalla yksin. Ns. yleisen elämänkokemuksen perusteella on minusta selvää, että hän ei lähde keksimään tyhjästä tällaisia väitteitä, että Škodan edustajat puheissaan kytkivät Laajasalon vaunujen toimitusaikataulun ja uuden tilauksen toisiinsa. Se voi olla, että näiden puheiden sävystä ja tarkoituksesta on tulkintaeroja, mutta minusta on selviö, että Škodan edustajat ovat tällaisia puhuneet, ja kuten Kuukanko aiemmin sanoi, on se sävy tai tarkoitus ollut mikä hyvänsä, se on joka tapauksessa asiatonta.

PSKL:n virheitä ovat sitten se, että jos jääväytyminen on tarpeen, se olisi pitänyt tehdä nopeammin ja toisaalta se, että kun ei näistä mitään todisteita ole eivätkä nämä minusta tosiasiallisesti tapahtuneet epäasialliset vaikuttamisyritykset siten todennäköisesti vaikuta mihinkään, olisi ollut parempi, ettei hallituksen pj olisi tuonut niitä julkisuuteen. Mitä sillä saavutettiin?

Edit: itse asiassa nuo taidettiin tuoda julkisuuteen jo aiemmin ihan tiedotteen kautta ja hallituksen pj vain tarkensi asiaa. Niin tai näin, olisi saanut jäädä kertomatta se asia.
Mielestäni kanssa selvä peli.
 
PSKL:n virheitä ovat sitten se, että jos jääväytyminen on tarpeen, se olisi pitänyt tehdä nopeammin
Yleensä kai näissä on tapana jäävätä itsensä kun on jostain mistä jäävätä. Eli valmistelussa tai missä kohtaa nyt toimari onkaan mukana. Eikös tuo ollut vielä lomakaudella? Enemmän kuulostaa Škodan narratiivinmuodostukselta tuo ihmetys.
Tämän puolesta puhuu se, että pääsääntöisesti jos jäävinä on asian käsittelyyn osallistunut, niin koko päätös voidaan jo sillä perusteella kumota.
 
Joo, se jäävääminen on sinänsä ollut järkevää. Se vaan olisi pitänyt tehdä heti eikä 2 viikkoa tarjousten vastaanottamisen jälkeen, vaikka olisikin kesälomat pyörimässä. En usko, että sillä silti mitään käytännön merkitystä tässä on.
 
Parin viikon heitto ei minusta ole epäilyttävä, jos ensin on asia käsitelty lakimiehen kanssa läpi ennen varsinaista jääväämistä.
Se aikataulu meni niin, että tapaamisesta kahden viikon päästä jätettiin tarjoukset ja siitä kahden viikon päästä tj jääväsi itsensä. Se järjestys ei näytä kovin hyvältä. Ei edes, vaikka tj olisi ollut lomalla koko tuon 4 viikkoa tuossa välissä. Onhan lomallakin pääsy työnantajan tiloihin ja materiaaleihin.

Nyt kun Škoda ei kuitenkaan voittanut, niin en usko, että MO:ssa tolla jääväysasialla on kuitenkaan mitään merkitystä suuntaan tai toiseen. Tyylipisteet vaan jää saamatta, mutta tuskin mitään pahempaa. Tuossa jääväämisessä ei minusta ole mitään sellaista, mihin Škoda voisi tarttua. Stadler ehkä voisikin, mutta nehän voittivat.
 
Se aikataulu meni niin, että tapaamisesta kahden viikon päästä jätettiin tarjoukset ja siitä kahden viikon päästä tj jääväsi itsensä. Se järjestys ei näytä kovin hyvältä. Ei edes, vaikka tj olisi ollut lomalla koko tuon 4 viikkoa tuossa välissä. Onhan lomallakin pääsy työnantajan tiloihin ja materiaaleihin.
Olisiko mennyt niin, että tj ei ole aluksi tiennyt koko jääväystarvetta ja lomien jälkeen sitten kahvipöydässä asiasta mainitessa juristi on sanonut, että nyt sun täytyy jäävätä itsesi.

Mutta tosiaan markkinaoikeuden kannalta sillä ei ole merkitystä, vaan tuolla epäasiallisen vaikuttamisen mainitsemisella on enemmän vaikutettu yleiseen mielipiteeseen.
 
Kun kyseessä on klassinen sana sanaa vastaan -tilanne, niin olipa siellä lounaalla juteltu mitä vain, juridista merkitystä tai seurauksia siitä tuskin tulee. Eetun, joka ei ollut lounalla, olisi varmaan kannattanut pitää suunsa kiinni. Hakavuori ei kommentoi mitään.
Tämähän se asian juridinen pihvi on. Uskoisin myös aidon väärinkäsityksen mahdollisuuteen.
Esimerkkitilanne:
Ollaan puhuttu Laajasalon vaunujen toimitusaikataulusta, ja Škodan edustaja olisi vitsaillut, että "jos vaihdatte valmistajaa, voi olla ettei meillä ole niin kiire saada vaunuja Laajasaloonkaan, heh heh". PKSL:n edustaja tulkitsee tämän uhkaukseksi. Škodan edustaja kokee keskustelua käytettävän heitä vastaan, joten toimii oman etunsa mukaisesti, eikä myönnä edes vitsailua aiheesta.
Ja mihin tulisi kriisi?
Tilauksen arvo optioineen on yli puolet jäänmurtajakaupoista, joita pidettiin kovin tärkeänä. Toki jäänmurtajilla on myös poliittistakin arvoa, mutta kun puhutaan yli miljardista, on se aina Suomen kokoisessa maassa iso raha. Summa kasvaa entisestään, jos otetaan kerrannaisvaikutukset huomioon.

Škoda on tsekkiläinen, joten rahaa valuisi ulos jonkun verran joka tapauksessa. Jos raitiovaunutuotanto säilyisi Suomessa, olisi sillä kuitenkin työpaikkojen lisäksi monia positiivisia vaikutuksia verotulojen ja mm. kainuulaisten keskimääräisen ostovoiman myötä. Erilaiset pienet ja keskisuuret joko tästä pienestä talouskasvusta hyötyvät tai jollain tavalla tehtaan toimintoihin, logistiikkaan tai sen työntekijöiden käyttämät yritykset (ravintolat ym) saattaisivat kaatua alueelta, mikäli työpaikat katoaisivat.

Esimerkkinä pitäisin Salon kaupungin menestystä ennen ja jälkeen Nokian matkapuhelintehtaan (suosittelen katsomaan "Made in Finland"-sarjan). Onneksi Otanmäen tehdas ei ole ainakaan heti menossa minnekään, ja saatetaanhan se jopa joskus myydä vaikka Stadlerille.
 
Onneksi Otanmäen tehdas ei ole ainakaan heti menossa minnekään, ja saatetaanhan se jopa joskus myydä vaikka Stadlerille.
Minun on hankala kuvitella kiskokalustotehtaalle hirveästi Otanmäkeä huonompaa sijaintia. Eikös se kasaa kiskokalustoa pitkälti muualta tulevista komponenteista, naapurista ei löydy minkäänlaista konepajateollisuuden keskittymää ja lähimpään satamaankin on satoja kilomtrejä matkaa?

Koko tehdas on ymmärtääkseni rakennettu puhtaasti aluepoliittisista syistä kaivoksen sulkemisen yhteydessä, toiveena valmistaa kiskokalusta Neuvostoliittoon. Yllättävän pitkään se on kuitenkin jo pyörinyt.
 
Minun on hankala kuvitella kiskokalustotehtaalle hirveästi Otanmäkeä huonompaa sijaintia. Eikös se kasaa kiskokalustoa pitkälti muualta tulevista komponenteista, naapurista ei löydy minkäänlaista konepajateollisuuden keskittymää ja lähimpään satamaankin on satoja kilomtrejä matkaa?

Koko tehdas on ymmärtääkseni rakennettu puhtaasti aluepoliittisista syistä kaivoksen sulkemisen yhteydessä, toiveena valmistaa kiskokalusta Neuvostoliittoon. Yllättävän pitkään se on kuitenkin jo pyörinyt.

Vielä huonompi sijainti oli Taivalkoski jossa oli kanssa Transtechin tehdas, mutta se lakkautettiin.
Toinen aika outo sijainti isolle konepajayritykselle on Vieremä. Ei minkäänlaista rautatietä, kuitenkin Ponssen traktorit viedään junalla satamaan.
 
Minun on hankala kuvitella kiskokalustotehtaalle hirveästi Otanmäkeä huonompaa sijaintia. Eikös se kasaa kiskokalustoa pitkälti muualta tulevista komponenteista, naapurista ei löydy minkäänlaista konepajateollisuuden keskittymää ja lähimpään satamaankin on satoja kilomtrejä matkaa?

Koko tehdas on ymmärtääkseni rakennettu puhtaasti aluepoliittisista syistä kaivoksen sulkemisen yhteydessä, toiveena valmistaa kiskokalusta Neuvostoliittoon. Yllättävän pitkään se on kuitenkin jo pyörinyt.
Kainuussa on yllättävän paljon konepajateollisuutta esim Suokone Sotkamossa ja pulaa metallimiehistä. Toki Otanmäen tehdas on suurin ja kaunein.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vielä huonompi sijainti oli Taivalkoski jossa oli kanssa Transtechin tehdas, mutta se lakkautettiin.
Toinen aika outo sijainti isolle konepajayritykselle on Vieremä. Ei minkäänlaista rautatietä, kuitenkin Ponssen traktorit viedään junalla satamaan.
Jos on kuullut asiasta nimeltä jalostusarvo, ymmärtää, että tällaisilla sijaintiasioilla on yllättävän vähäinen merkitys.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös