Kaikki noista perusteluista on nähdäkseni hiukan asian vierestä.Bielefeldin Stadtbahnissa on vaunujen lattiat ja asemalaiturit korkealla eli on käytännössä metro eikä raitiotie. Samanlaisia 1000 mm metrojärjestelmiä ovat Valencian, Bilbaon ja Palma de Mallorcan metrot.
Roslagsbanan on rautatie eikä raitiotie.
Missään päin maailmaa ei ole 1000 mm raideleveyden matalalattiaraitiovaunuja joiden korileveys ylittäisi 2.4 m.
- Bielefeldin systeemi perustuu tosiaan korkeisiin laitureihin. Minäkin nimittäisin sitä kevytmetroksi. Mutta systeemi kulkee samassa tilassa maantieliikenteen kanssa ja on säädösmielessä raitiotie.
- Roslagsbanan taas on säädösmielessä rautatie, mutta monessa mielessä raitiotien kaltainen. Ei vähiten kaluston mitoituksen ja luonteen puolesta. Matalalattiaisuuskin on ollut toteutettavissa.
- Väite, ettei missään päin maailmaa olisi 1000 mm raideleveyden matalalattiaraitiovaunuja yli 2,4 metrin korileveydellä, lienee totta aivan täsmälleen juuri nyt. Mutta 2,5-2,6 metriä leveiden matalalattiavaunujen hankinta on jo vähintään kaavailuissa Trondheimiin, Mannheimin seudulle ja Braunschweigiin - viimeksi mainitussa tosin raideleveys on 1100 mm. Missään vaiheessa yksikään näistä raitioteistä ei ole saanut palautetta, että tällaisen leveän vaunun toteutus kapearaiteiselle raitioteille mukamas jotenkin olisi mahdotonta tai vaikeaa.
- Mannheimin seudulla myös pitkään oli käytössä 2,5 metrin korileveyden vaunuja 1000 mm raideleveydellä - nämä vaunut poistettiin ajosta tänä vuonna, mutta 30 vuoden käyttöiän aikana missään vaiheessa ei tehty johtopäätöstä, että korileveys olisi ollut vaunusarjalle ongelma. Vaunuista luopumisen taustalla oli enemmänkin halu standardisoida kalustoa. Osa verkkoa nimittäin mahdollistaa toistaiseksi vain 2,4 m korileveyden, ja näin ollen Skodan Articit Mannheimin seudulla ovat kaikki tällä hiukan pienemmällä korileveydellä. Ulottuman kasvatustyö on käynnissä, ja juuri siksi seuraava hankinta toteutetaan sitten taas 2,5-2,6 m levyisenä.
- Matalalattiaraitiovaunujen tyypillinen ongelma on tilanpuute. Isompi korileveys tekee vaunun suunnittelusta ja toteuttamisesta helpompaa, ei vaikeampaa.
- Kääntyvätelisen matalalattiavaunun, sellaisen kuin Artic tai Stadlerin Helsinkiin tarjoama Tango-versio, toteutus 2,6-2,65 metrin korileveydellä mutta metrisin telein, olisi nähdäkseni ongelmatonta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Tuohon edelle lisään vielä, että niin kuin edellisessä viestissä Rattivaunu totesi, Jokerin vaunujen leveys itse asiassa on jo 2,42 metriä.
Vieläkin leveämpään päästään Stuttgartin linjalla 10, jolla vaunut ovat matalalattiaisia, raideleveydellä 1000 mm ja korileveydellä 2650 mm. Kyse on toki hammasrataan perustuvasta linjasta, eikä siksi tavanomaisesta raitiotiestä. Mutta jos hammasrattaiden tapaisen erikoisominaisuudenkin integrointi onnistuu tuolla raideleveyden, korileveyden ja lattiakorkeuden yhdistelmällä, kyllä sillä sitten onnistuu tavanomaisemmankin kaluston toteutus niin haluttaessa.
Viimeksi muokattu: