Länsi-Helsingin linjastotarkastelu

HSL pähkinänkuoressa. Rikotaan joku vuosikymmeniä vanha yhteys, korvataan se huonommalla ja sitten parannellaan / korvataan sitä huonompaa kunnes alkuperäinen yhteys on käytännössä palautettu.
En ehkä ihan näin rajusti muotoilisi, mutta vaikka niin, että useamman kerran on tullut sellainen tunne, että Höselissä on vähän liikaa ja vähän liian innokasta porukkaa, kun pitää linjastot muokailla uusiksi siellä sun täällä turhan usein, ja sitten niitä jälkikäteen parsitaan ja kursitaan. Se näyttää ulospäin poukkoilevalta.

Myös pysyvyys on joukkoliikenteessä tärkeää.
 
Raitiovaunu ei korvaa mitään bussilinjaa. Sillä on pari yhteistä pysäkkiä linjojen 40 ja 41 kanssa niiden "jakelualueella", mutta nekin palvelevat enimmäkseen muita alueita, eikä niitä siksi voi lakkauttaa. Muuten raitiovaunu ei palvele mitään jakelualueita, vaan pelkästään Vihdintien, Huopalahdentien, Tukholmankadun ja Paciuksenkadun isoja väyliä.

Tämän takia muita bussi- tai raitiovaunulinjoja ei voi lakkauttaa paitsi linjat 20 ja 30 keskustan eteläpuolella. Esimerkiksi suoran keskustayhteyden lakkauttaminen Munkkivuoresta (linja 20), Munkkiniemen länsiosasta (linja 4) tai Konalasta (linja 30) olisi iso heikennys, kun ei ole mitään sopivaa vaihtopaikkaa.

Vaikka linjoja ei ole järkevää lakkauttaa, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö bussiliikenteestä voida karsia. Uusi raitiovaunulinja vähentää monien bussilinjojen nousuja, jolloin niiden vuoroväliä voidaan harventaa ja mahdollisesti yhdistää linjoja. Esimerkiksi linjat 20 ja 24 pystyy yhdistämään reitille Kampin keskus – Mechelininkatu – Seurasaaren portti – Munkkivuori, jos linja 20 jää jäljelle keskustan ja Munkkivuoren välillä ja sen rooli vaihtuu runkolinjasta täydentäväksi bussilinjaksi.

Muuten mietin suunnitelman osalta, että linjan 1 voisi ohjata edelleen Eiraan ja linjan 5 voisi jättää perustamatta. Runeberginkadun matkustajamäärät eivät perustele sitä, että keskustaan ajetaan 24 raitiovaunua tunnissa. Yhteys Eirasta ja Punavuoresta Meilahden sairaala-alueelle ei ole niin tärkeä, että sen pitää olla vaihdoton. Katajanokan terminaalille riittää yhteydeksi linja 4 Vyökadun pysäkille silloin, kun sieltä ei lähde tai sinne ei saavu laivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten mietin suunnitelman osalta, että linjan 1 voisi ohjata edelleen Eiraan ja linjan 5 voisi jättää perustamatta. Runeberginkadun matkustajamäärät eivät perustele sitä, että keskustaan ajetaan 24 raitiovaunua tunnissa. Yhteys Eirasta ja Punavuoresta Meilahden sairaala-alueelle ei ole niin tärkeä, että sen pitää olla vaihdoton. Katajanokan terminaalille riittää yhteydeksi linja 4 Vyökadun pysäkille silloin, kun sieltä ei lähde tai sinne ei saavu laivaa.
Kieltämättä tässä voi olla pointtiakin. Raitiolinjojen matkustajamäärät ovat laskeneet niin paljon, että erillinen Eira–Meilahti -linja ei välttämättä ole enää perusteltu, jos ykkönen oiotaan kulkemaan Fredaa suoraan.
 
Kieltämättä tässä voi olla pointtiakin. Raitiolinjojen matkustajamäärät ovat laskeneet niin paljon, että erillinen Eira–Meilahti -linja ei välttämättä ole enää perusteltu, jos ykkönen oiotaan kulkemaan Fredaa suoraan.
Ei välttämättä siinä tapauksessa, jos Helsingissä aiotaan jatkaa bussirallia keskustaan entiseen malliin (toisin kuin muissa vertailukelpoisissa kaupungeissa), mutta jos edes HSL:n ehdottamat linjat 20, 30, 41, 212 ja 213 eivät enää kulje Kamppiin, vitoselle luulisi riittävän kysyntää. Ei ole myöskään syytä jättää tarjoamatta raiteiston mahdollistamaa suosittua yhteyttä Meilahdesta Kamppiin (nelonen kääntyisi Arkadiankadulle, koska Stockmann-yhteyden poistumista vastustettiin niin paljon) vain siksi, että Munkkivuoren perukoilta ja Konalasta olisi suora bussiyhteys keskustaan. Jos nelonen reititettäisiin sittenkin Kampin metroaseman kautta, tässäkään tapauksessa ei olisi suhteellisen suosittua suoraa raitiovaunuyhteyttä Meilahdesta ja Taka-Töölöstä (paitsi Töölöntorilta) Punavuoreen ja Eiraan, ja bussiyhteys houkuttelee keskimäärin vähemmän matkustajia.
Tämän takia muita bussi- tai raitiovaunulinjoja ei voi lakkauttaa paitsi linjat 20 ja 30 keskustan eteläpuolella. Esimerkiksi suoran keskustayhteyden lakkauttaminen Munkkivuoresta (linja 20), Munkkiniemen länsiosasta (linja 4) tai Konalasta (linja 30) olisi iso heikennys, kun ei ole mitään sopivaa vaihtopaikkaa.
Jos on matkalla Konalasta Päärautatieaseman ympäristöön tai vaihtamassa keskustassa metroon, pitäisin Pitäjänmäen asemaa sopivana vaihtopaikkana. Kamppiin, Töölöön ym. mennessä tilanne on kieltämättä melko huono. Iso osa Munkkivuoren asukkaista asuu kävelymatkan päässä raitiovaunupysäkistä, ja liityntälinja 35 palvelee kauimpia taloja 7,5 minuutin vuorovälillä. Lasipalatsilta on kohtuullinen kävelymatka Kampin keskukseen (ei toki syvemmälle Kamppiin).
 
Joo, jos 20 ja 30 kummatkin poistuu, niin Meilahden ja Eiran välisellä akselilla pitäisi kyllä olla aika reippaasti kysyntää.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Joo, jos 20 ja 30 kummatkin poistuu, niin Meilahden ja Eiran välisellä akselilla pitäisi kyllä olla aika reippaasti kysyntää.

Eiran ja Meilahden välillä on paljon bussitarjontaa, mutta välillä ei sinänsä liene erityisen paljoa kysyntää, vaan sillä kulkee paljon busseja, koska linjat 20 ja 30 on laitettu palvelemaan monia alueita ja yhteysvälejä, joita ei palvella raideliikenteellä, mutta joilla menee paljon matkustajia. Samalla tavalla myöskään vaikkapa Lauttasaaresta, Ruoholahdesta tai Jätkäsaaresta ei tarjota suoraviivaista ja vaihdotonta yhteyttä Meilahteen. Intuitiivisesti tuntuu oudolta, että 12 bussia tunnissa vaihtuu 0 bussiksi tai raitiovaunuksi tunnissa, mutta analyyttisesti ajatellen se voi olla perusteltua.
 
^eikös näin tapahtunut kuitenkin metron tullessa kun Leppävaaran, Pitskun jne teiltä katosi paljonkin busseja....
 
Takaisin
Ylös