Otkes: Raitiovaununkuljettajien terveyttä ja jaksamista seurattava

OTKES:in tutkintaraportissa todetun yleisen väsyneenä tapahtuvan ajamisen tultua nyt julkiseksi asiaksi, en enää ihmettele näitä linjan 15 aikatauluun leivottuja muutaman minuutin välipysäkkiseisokkeja. Kuvassa ollaan Leppävaaran asemalla useiden minuuttien seisonnassa. Ohjaamossa laskettiin verho alas heti pysäkille tultua. Taidettiin oikaista jalatkin ikkunalaudalle torkkuasentoon. Ilmeisesti lähtöajan tultua ohjaamoon tulee jokin aikatauluun sidottu (herätys)kellon kilahdus, että on aika nostaa pimennysverho ylös ja jatkaa pirteänä matkaa.
1763735138611.png
 
OTKES:in tutkintaraportissa todetun yleisen väsyneenä tapahtuvan ajamisen tultua nyt julkiseksi asiaksi, en enää ihmettele näitä linjan 15 aikatauluun leivottuja muutaman minuutin välipysäkkiseisokkeja. Kuvassa ollaan Leppävaaran asemalla useiden minuuttien seisonnassa. Ohjaamossa laskettiin verho alas heti pysäkille tultua. Taidettiin oikaista jalatkin ikkunalaudalle torkkuasentoon. Ilmeisesti lähtöajan tultua ohjaamoon tulee jokin aikatauluun sidottu (herätys)kellon kilahdus, että on aika nostaa pimennysverho ylös ja jatkaa pirteänä matkaa.
Metrossa ajetaan lähes aina verholla alas. Miten kuljettajat näkevät mitään en tiedä!
 
Tällaista löytyy myös OTKES:in tutkintaselostuksesta:

"Ohjaamon takaosaan toivotaan tummennuskalvoa, koska matkustamon valot aiheuttavat tähystämistä vaikeuttavia heijastuksia kuljettajan näkökenttään. Ohjaamon puutteellinen äänieristys nousee esiin vastauksissa sekä matkustamosta ohjaamon tulevat hajut koetaan häiriötekijöiksi. Nämä vaikeuttavat liikennetilanteisiin keskittymistä."

Tämähän tukee sitä ajatuskuviota, että kuljettajat kokevat "tirsojen" oton välipaikoilla, kuten kuvan Leppävaarassa, olevan epämiellyttävää kun selän takaa matkustajat sen voivat nähdä.
Kyytiläiset ihmettelevät matkan tyssäystä kun kuljettaja vetää lonkkaa...
Lisäksi äänieristyksen puute ja matkustamosta tulevat hajut - haloo - aivan ihme juttuja nyt kyllä kuskien taholta!
 
Sanonpa vielä tähän sen, että aika moni linjan 15 kuljettaja on melko nuori. Nuorilla on tapana valvoa älylaitteiden ääressä yömyöhään ja yöunet jäävät vähäiseksi. Alkaako älylaite addiktiot näkymään jo onnettomuuksina liikenteessä, en tiedä, mutta vahvasti epäilen että tämä älylaitteiden nykymaailma ja jatkuva informaatiotulva ja näihin liittyvät koukutukset saattavat liittyä väsymykseen.
 
"Työssä jaksamisen ja vireystilan kannalta keskeisinä ongelmina koettiin, että työvuorojen
välit ovat liian lyhyitä, jolloin työvuorojen välinen aika ei riitä palautumiseen ja riittävään
lepoon. Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue on suhteellisen laaja ja työmatkoihin kuluva
aika voi entisestään lyhentää kotona vietettävää lepoaikaa, jolloin tosiasialliseen lepoon
käytettävän ajan koetaan jäävän riittämättömäksi. Samoin yhden yksittäisen vapaapäivän
sijoittaminen kahden työvuoron väliin koettiin olevan liian lyhyt palautumiseen ja sen
varmistamiseen, että kuljettajan vireystila on riittävä seuraavalle työvuorolle. Työvuoro voi
myös päättyä aamuyöllä ja seuraava työvuoro voi alkaa seuraavana vuorokautena jo
aamuyöllä
, eikä niiden väliin jäävää lepoaikaa koeta riittäväksi."

Tämä on melkoisen yleistä koko kuljetusalalla ja tuollainen vuorokausirytmin kääntö on usein aikamoisen haastellista. Usein se ei edes onnistu ja töihin saatetaan tulla ns. "samoilla silmillä". Sitten sattuu ja tapahtuu.
 
Takaisin
Ylös