Bussien ulkoasu

Olisi kiva, jos bussien kyljissä olisi liikennöitsijöiden logot enemmän näkyvillä. Nykyään ei kaukaa erota, minkä liikennöitsijän bussi tulee.
Onko siitäkään nyt oikeasti mitään hyötyä ja tekeekö sillä tiedolla oikein mitään? Auton sisällä se kuitenkin 99% autoista lukee esimerkiksi palautetilannetta varten (johon toimii nykyään pitkälti HSL:n oma palautelomakekin) ja kyllä ainakin omasta mielestäni lukee aivan riittävän kokoisesti niin sivussa kuin perässäkin.
 
Olisi kiva, jos bussien kyljissä olisi liikennöitsijöiden logot enemmän näkyvillä. Nykyään ei kaukaa erota, minkä liikennöitsijän bussi tulee.
Se on varmaan just se mitä HSL haluaa ja on sopinutJunassakin vr logo ihan pienellä edessä ja HSL logo 2x VRn logon kokoinen.
 
Tukholmassakin liikennöitsijän nimi lukee vain pienellä etuoven vieressä, joten siinä mielessä täällä ne kyllä selvemmin lukee.
 
Ehdotin tätä liikennöitsijöiden logojen näkymistä paremmin jo tämän ketjun ensimmäisessä kommentissa. Mutta olisi parempi, jos tilaajaväritystä ei olisi otettu koskaan käyttöön. Tai entä jos HSL:n vaaleansininen peittäisi vain etuosan (keulan ja kyljen etuoveen asti) ja muu osa olisi tuottajaväritystä?
 
Ehdotin tätä liikennöitsijöiden logojen näkymistä paremmin jo tämän ketjun ensimmäisessä kommentissa. Mutta olisi parempi, jos tilaajaväritystä ei olisi otettu koskaan käyttöön. Tai entä jos HSL:n vaaleansininen peittäisi vain etuosan (keulan ja kyljen etuoveen asti) ja muu osa olisi tuottajaväritystä?
Huono idea. HSL:n ja keskivertokäyttäjän kannalta on varmasti parempi, että busseilla on yhtenäinen ja selkeä ulkoasu. Ja tuo vasta sekavalta ja rumalta näyttäisi, jos bussissa olisi kaksi keskenään visuaalisesti yhteensopimatonta väritystä, HSL:n ja liikennöitsijän. Liikennöitsijän logot näkyvät jo aivan riittävän selvästi esillä niin, että kenellekään jota syystä tai toisesta kiinnostaa, matkustaako Nobinan vai Koiviston auton kyydissä, tuskin jää epäselvyyksiä. Kiinnostaisi näistä sinun ehdotuksista kuulla perustelua, millä tavalla ne mielestäsi hyödyttäisivät suurta osaa joukkoliikenteen käyttäjistä?
 
Tuottajavärityksestä on se hyöty, että saattaa nähdä jo kaukaa, onko jokin bussi mahdollisesti oman linjan bussi. Jos on esimerkiksi kävelemässä bussipysäkille, siinä pysähtyy Pohjolan Liikenteen värityksessä oleva bussi, ja tietää aikovansa käyttää Nobinan bussia, voi päätellä, ettei myöhästynyt bussista, vaan oma bussi on vasta tulossa.

Suurin osa matkustajista ei osaa sanoa, mikä yhtiö liikennöi heidän käyttämänsä linjaa, mutta kivempi minusta, että osa kuitenkin voi nähdä jo kaukaa, onko jokin bussi mahdollisesti oman linjan bussi vai ei.

Toinen hyöty on se, että bussia ei tarvitse maalata tai teipata uudelleen, kun se siirretään kaupungista tai toiseen. Tilaajaväritys on siksi kalliimpi kuin tuottajaväritys.
 
Viimeksi muokattu:
Tuottajavärityksestä on se hyöty, että saattaa nähdä jo kaukaa, onko jokin bussi mahdollisesti oman linjan bussi. Jos on esimerkiksi kävelemässä bussipysäkille, siinä pysähtyy Pohjolan Liikenteen värityksessä oleva bussi, ja tietää aikovansa käyttää Nobinan bussia, voi päätellä, ettei myöhästynyt bussista, vaan oma bussi on vasta tulossa.

Suurin osa matkustajista ei osaa sanoa, mikä yhtiö liikennöi heidän käyttämänsä linjaa, mutta kivempi minusta, että osa kuitenkin voi nähdä jo kaukaa, onko jokin bussi mahdollisesti oman linjan bussi vai ei.
Kunnes linjat kilpailutetaan ja siitä Nobinan linjasta tulee Pohjolan linja. Kyllä tuo aika nopeasti sekavaksi menisi. Sitä paitsi kun HelBin sinisiä ei enää ole, taitaisi kaikkien yhtiöiden omat väritykset olla muutenkin pelkkiä kokovalkoisia vain erivärisellä raidalla tai logolla siellä täällä.
 
Kunnes linjat kilpailutetaan ja siitä Nobinan linjasta tulee Pohjolan linja. Kyllä tuo aika nopeasti sekavaksi menisi. Sitä paitsi kun HelBin sinisiä ei enää ole, taitaisi kaikkien yhtiöiden omat väritykset olla muutenkin pelkkiä kokovalkoisia vain erivärisellä raidalla tai logolla siellä täällä.
Ja etenkin ulkopaikkakuntalaisena se vaikuttaa vähintäänkin hieman sekavalta, jos kaikilla liikennöitsijöillä on omat värityksensä.
 
Puolet ja puolet idea ei omaan silmään näytä kyllä yhtään hyvältä ja enemmänkin erittäin sekavalta. Toki eri mieltä saa aina olla, mutta esimerkiksi Pohjolan Liikenteen väritys olisi hirveän ahtaasti tuossa, vaikka sinistä kaarta siirtäisi eteenpäin. Koiviston Autonkin väritys olisi hyvin ahtaasti, jos otetaan huomioon, että suurimmassa osassa autoja on kolme ovea. (Tajusin vasta jälkikäteen, että kuvan autossa on vain kaksi ovea ja en nyt jaksa enää vaihtaa toiseen.)

1765488253600.png1765486556661.pngNäyttökuva 2025-12-11 222520.png
 
Puolet ja puolet idea ei omaan silmään näytä kyllä yhtään hyvältä ja enemmänkin erittäin sekavalta. Toki eri mieltä saa aina olla, mutta esimerkiksi Pohjolan Liikenteen väritys olisi hirveän ahtaasti tuossa, vaikka sinistä kaarta siirtäisi eteenpäin. Koiviston Autonkin väritys olisi hyvin ahtaasti, jos otetaan huomioon, että suurimmassa osassa autoja on kolme ovea. (Tajusin vasta jälkikäteen, että kuvan autossa on vain kaksi ovea ja en nyt jaksa enää vaihtaa toiseen.)

Näytä liitetiedosto 11112Näytä liitetiedosto 11111Näytä liitetiedosto 11110
Juu, kiitos ei🤢. Tätäkö Poiponen tosiaan kovasti pyrkii ehdottelemaan? Kuluneena kesänä sain parikin kertaa olla vastailemassa ulkopaikkakuntalaisille ihmettelijöille kysymyksiin koskien hämmennystä Vuosaaren metrokorvauksen kalustosta jossa liikkui sinisen ja oranssin ohella pinkkiä ja valkoista kalustoa. Pelkästään oranssi kalusto aiheutti osalle kauhean slaagin, kun ”normaalista” tottuneena sinisiin saisi mennä vain etuovesta ja oransseihin myös keskeltä. En ihmettelisi vaikka tulisikin nopeasti sekoilua jos tuo Koiviston oma oranssi otettaisiin arkikalustoon mukaan sekoittamaan pakkaa vielä entisestään. Ja ovathan nuo kaikki siis aivan järkyttävän näköisiä. Tilaajaväri tilaajavärinä ja liikennöitsijäväri liikennöitsijävärinä. Ei tuollaisia sekamelskoja
 
Puolet ja puolet idea ei omaan silmään näytä kyllä yhtään hyvältä ja enemmänkin erittäin sekavalta. Toki eri mieltä saa aina olla, mutta esimerkiksi Pohjolan Liikenteen väritys olisi hirveän ahtaasti tuossa, vaikka sinistä kaarta siirtäisi eteenpäin. Koiviston Autonkin väritys olisi hyvin ahtaasti, jos otetaan huomioon, että suurimmassa osassa autoja on kolme ovea. (Tajusin vasta jälkikäteen, että kuvan autossa on vain kaksi ovea ja en nyt jaksa enää vaihtaa toiseen.)

Näytä liitetiedosto 11112Näytä liitetiedosto 11111Näytä liitetiedosto 11110
Itse en diggaa. Tekee koko joukkoliikennebrändistä entistä sekavamman.
 
Takaisin
Ylös