Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

Liittynyt
16 Joulukuu 2006
Viestit
70
Jokaisella linja-autonkuljettajalle lienee kokemusta siitä, että jos pysäkin lähellä on lastenvaunut ja joku niiden aisassa, niin eiköhän ne ole kyytiin tulossa huolimatta siitä näyttääkö merkkiä vai ei.
Nyt linja-autonkuljettajan pitää varoa jo purkuun tullessakin kyytiin nousevaa.

http://www.iltalehti.fi/vantaa/200809158264325_va.shtml

Oheinen linkki vie Iltalehden asiasta kertovalle sivulle, toimittajalle tyypilliseen tapaan juttua väritetään ärhäkkäällä lähdöllä kuljettajan ajaessa autonsa hetkeksi lepoon.
Jutussa mainittu metrin etäisyys reunasta ei voi pitää paikkaansa tai voi jos kuljettaja on ajanut autonsa pyörät jalkakäytävän (pysäkin) reunan päälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten tuo nainen on ollut muka metrin päässä yrittämässä rattaitten kanssa autoon? Sain myös sen käsityksen, että nainen on yrittänyt pyrkiä varikolle menevään bussiin koska alussa bussi oli linjalla 53 mutta jutun lopussa menossa jo varikolle tapahtuman jälkeen. Jos nainen näkee, että bussi lähtee niin olisi väistänyt. Ei kyllä niin nopeasti voi kyyhdyttää. Minun mielestä huomion kipeä tuo nainen. Taas kerran tehty mitättömästä jutusta iso juttu.
 
Uskon kuljettajan päästäneen kyydissä olevat matkustajat

miksi kuski sitten avasi keskiovet, ja laittoi ne kiinni melkein heti?:mad:

Kun Myyrmäki on linjan päätepysäkki, niin arvelen kuljettajan päästäneen poistuvat matkustajat ulos, ja sen jälkeen ajaneen lepoparkkiin, mihin tämä nuori äiti sitten tuli keskustelemaan. 2. laiturista ei kuitenkaan lähdetä ärhäkkäästi tai ollaan taksiaseman taksien päällä

Onhan mahdollista Myyrmäen ykköslaiturista kääntää suoraan lepoparkkiin, mutta silloinkaan ei perä käänny metriä laiturille 53:lla olevilla autoilla, ja varsinkaan 90 tai lähes 100 asteen käännöksellä ei takuuvarmasti kaasuteta ärhäkkäästi.
Jos näin on käynyt, niin äiti vaunuineen on yrittänyt väärältä pysäkiltä linjalta pois tulevaan autoon, unohtaen kuitenkin tuon tuikitärkeän tahtoo kyytiin merkinannon.

Jutussa on paljon ihmeellisyyksiä, jotka varmaankin selviävät poliisin tutkimuksissa.

2-akselisen auton perä kyllä kääntyy hiukan laiturin päälle tiukassa käännöksessä, minkä todistavat laiturin toiselle puolelle sijoitetut katuvalot, jotka aikaisemmin olivat aivan laiturin ja ajotien reunassa.
 
Nyt linja-autonkuljettajan pitää varoa jo purkuun tullessakin kyytiin nousevaa.

Parahin Artai,
eikös linja-autonkuljettajan ole aina pitänyt varoa, ettei osu autolla muihin tienkäyttäjiin, esim. pysäkillä oleviin ihmisiin?
Ketjun olisi voinut otsikoida: Miten saisimme linja-autonkuljettajat ymmärtämään, että tiukasti vasemmalle käännettäessä oikealla puolella pitää olla riittävästi tilaa?
Tässä tilanteessa saattoi olla kyseessä hallisivulle lähtö ja hallisivuthan tahtovat olla niitä kaikkein riskialtteimpia kuljettajan työpäivän aikana.
 
Ketjun olisi voinut otsikoida: Miten saisimme linja-autonkuljettajat ymmärtämään, että tiukasti vasemmalle käännettäessä oikealla puolella pitää olla riittävästi tilaa?

Ja tästä voidaan jatkaa keskustelua, että miten saadaan lasten, tai lastenvaujen kanssa kulkevat matkustajat ajattelemaan omaa turvallisuuttaan. Jokaisessa ytv-alueen bussissa on niin auton ulko-, kuin sisäpuolella lastenvaununappi, jolla voi kerta kuljettajalle, että olisi vaunut tulossa tai lähdössä kyydistä. Toisekseen, kuljettaja harvemmin osaa lukea toisten ihmisten ajatuksia, varsinkaan jos tämä yrittää kyytiin väärältä laiturilta ilman että tekee elettäkään kertoakseen kuljettajalle aikomuksistaan. Tyypillistä iltalehden sensaatiohakuista uutisointia :mad:
 
Parahin Artai,
eikös linja-autonkuljettajan ole aina pitänyt varoa, ettei osu autolla muihin tienkäyttäjiin, esim. pysäkillä oleviin ihmisiin?...

...Tässä tilanteessa saattoi olla kyseessä hallisivulle lähtö ja hallisivuthan tahtovat olla niitä kaikkein riskialtteimpia kuljettajan työpäivän aikana.

Niin olet Samppa oikeassa, kyllä linja-autonkuljettajan on aina pitänyt noudattaa sääntöjä ja varovaisuutta liikenteessä.

Tunnut olevan itsekin linja-autonkuljettaja, kun ounastelet hallisivujen vaarallisuutta. Todellisuudessa ne eivät ole sen vaarallisempia normaalilla ajolla kuin muukaan liikennöinti.

Kun Iltalehden jutusta kirjoitetaan tämän äidin menneen bussin perässä varikolle, niin luulen ettei hän Tuupakkaan asti kuitenkaan ole lähtenyt, vaan kyseessä on Myrrmäen lepoparkki, ja tämä tarkoittaa, että auto kuljettajineen tuli linjalta odottamaan seuraava lähtöä.

linja-autonkuljettaja kokee nykyään työssään kylmäkiskoisuutta, ylenkatsetta ja vaikka mitä, mutta onneksi on vielä ihmisiä jotka matkustajina tietävät miten ihmisten ilmoilla käyttäydytään, ja tällaisen matkustajan vaikka vain kerran päivässä sattuerssa kohdalle, niin se auttaa jaksamaan.
Ihmisen perusluonne tuntuu kuitenkin olevan sellainen, että omaa väärää toimintaa ei huomata ja sen syy seuraus yhteyttä, vaan väkisinkin yritetään kääntää asiat toisten syyksi.
 
s452:lla ajaessani olen Myyrmäessä usein matkustajat laituri 1:een jätettyäni kääntänyt "tiukasti" parkkipaikalle, tosin autona on lähes aina ns. pätkä eli kaksiakselinen, jonka takakulma ei mene metriäkään jalkakäytävän päälle vasemmalle käännettäessä. v53:lla taas on monesti kolmiakselisia autoja ohjaavalla taka-akselilla ja näiden autojen takakulma voi tulla reilustikin toista metriä jalkakäytävän päälle tiukasti vasemmalle käännettäessä. Tämä tilanne voi esiintyä myös laituri 2:lla, jos on ajettu aivan laiturin loppupäähän asti tai jos välittömästi bussin edessä on ollut este, joka pitää kiertää.

Spekulaatiot sikseen; joka tapauksessa kun ei ole erillisiä jättölaitureita, tulee helposti väärinkäsityksiä sen suhteen, ottaako joku bussi matkustajia kyytiin vai ei ja lopputulokset luemme sitten lööpeistä. Siinä ei matkustajien "kouluttaminen" auta.

Kuljettajana toivoisin paljon tilavampia terminaaleja selkeine liikennejärjestelyineen.
 
Viimeksi muokattu:
Sain käsityksen jutusta, että kyseessä oli Veolia Transportin liikennöimä Vantaa sisäinen bussilinja v53, jossa vakiokalustona taitaa olla Scania L94UB6x2*4-telibusseja Ikaruksen korilla. Näissä Scanioissa on siis ohjaava taka-akseli, joka todellakin heittää bussin perää jopa 1.5 metriä sivusuunnassa jyrkästi käännettäessä. Bussifirmoissa, joissa vastaavia, ohjaavalla taka-akselilla varustettuja telibusseja on, tähdennetään ja varoitetaan tästä vaarasta kalustokoulutuksessa. Tämän ominaisuuden aiheuttama uhka on todellinen ja omasta mielestäni sellaisella ajavan ja työtä tekevän kuljettajan on syytä pitää se mielessään.

Kyseessä lienee ollut tällainen bussi: http://kuukankorpi.com/paikallisliikenne/vt316-333.html
 
Iän myötä tuo kyky menee miten saat itsesi ymmärretyksi

Jos ensimmäisen viestin lukee huolelle, niin siitä pitäisi käydä selville, että kuljettajan pitää olla erittäin tarkkana jos näkee lastenvaunuja lähelläkään pysäkkiä.
Pääsääntöhän näyttää nyt olevan ettei eväkään heilahda suurimmalla osalla kyytin tahtomisen merkiksi, ja jos autossa on automaattisesti sulkeutuvat ovet ja niitä käytetään, niin eiköhän siellä ole rattaat välissä.

Lastenvaunujen kanssa kulkijat tuntuvat olevan vauvahuumassa seitsemänsissä taivaissa ja tällöin laikki muu unohtuu Tämä pitäisi kuljettajan muistaa.
Aikanaan 80-luvulla aloitteestani saatiin neuvoloihin opas miten kuljen turvallisesti vauvani kanssa joukkoliikenteessä.
Uudelle oppaalle tuntuisi olevan tarvetta mm siksi että mataliin ja puolimataliin/korkeisiin autoihin vaunut nostetaan toisin päin ja poistutaan päinvastoin.

Kuljettajana olen yrittänyt joskus sanoa, kun olen nähnyt tenavan melkein keikahtavan vaunuista maahan väärin päin menemisen vuoksi, mutta yleensä kulettajan opastusta tai neuvontaa ei siedetä, joten minäkin ajan
vain bussia ollen vankkureiden kohdalla erityisen tarkkana.
 
Vs: Iän myötä tuo kyky menee miten saat itsesi ymmärretyksi

Jos ensimmäisen viestin lukee huolelle, niin siitä pitäisi käydä selville, että kuljettajan pitää olla erittäin tarkkana jos näkee lastenvaunuja lähelläkään pysäkkiä...

...joten minäkin ajan vain bussia ollen vankkureiden kohdalla erityisen tarkkana.

Mainitsemasi asia kävi kyllä oikein hyvin selville. Tarkoitukseni oli kommentoida erityisesti tuon Myyrmäen terminaalin laiturien 1 ja 2 osalta bussiliikenteen riskitekijöitä.

Toki YTV-seudulla matkustajien kyytiin pääseminen tuntuu monesti olevan enemmän itsestäänselvyys kuin "erikseen ilmaistava tahtotila", mutta tarkkana pitää silti olla kuten totesitkin. Toisaalta viimeisimmän viestisi otsikko panee miettimään asiaa, jota olen pohtinut ennenkin: onkohan nykyisten konkarikuljettajien elämänkokemus nykyiseen "vauvasukupolveen" verrattuna niin erilainen, että konflikteja syntyy sen vuoksi aivan turhaan?
 
Viimeksi muokattu:

Kyseinen Iltalehden artikkeli toteaa myös seuraavaa: "Liikenteessä on myös telibusseja, joissa lukitusjärjestelmä estää perän heittämisen". Tällä voidaan tarkoittaa joko ns. perinteisiä kolmiakselisia "telibusseja", joissa takimmainen tukiakseli ei ohjaa lainkaan tai nykyaikaisempia busseja, joissa ohjaavan akselin kääntyminen on estetty liikkeellelähtötilanteissa. Kummassakin tapauksessa pysäkiltä lähtiessä bussin takakulman "maksimiheitto" on hieman vajaan metrin luokkaa.

Varsinaisen asian vierestä todettakoon, että Helsingin Bussiliikenteellä on tietääkseni vain yksi lehden artikkelissa mainitun tyyppinen "ongelmabussi" ajossa, kylkinumeroltaan 316. Muut HELB:in kolmiakseliset bussit ovat sellaista tyyppiä, jotka eivät "heitä" näin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kyllä ole auton vika jos perä kolhii. Millaisia tunareita nykyään otetaan onnikkakuskiksi ja minkälaiset idiootit heillä on esimiehenä? Siinä pitää olla jotain tietoa korvien välissä kun pysäkiltä lähtee pitkällä peräylityksellä. Nimenomaisesti pitää kääntää pyöriä tielle päin useamman metrin matkan etenemisen aikana, eikä heti kaikkea.

Pitkän aikaa olen jo miettinyt että psykologiset testit pakollisiksi kaikille min12t kokonaispainoisten autujen kuskeille, on meinaan aikapaljon kaikenlaisia pösilöitä ratin takana tullut tavattua niin kuorma- kuin linja-autoissakin. Tämän voin todeta joka päivä liikenteessä ollessani.
 
Kyseessä on ihan aito ongelma niillä pysäkeillä, joilta ei pääse lähtemään suoraan vaan joutuu kääntämään rattia (pysäkkisyvennykset, terminaalit). Etenkin silloin, jos jalkakäytävä on kapea ja väkeä on paljon, joutuvat ihmiset kulkemaan tai odottamaan väkisinkin hyvin lähellä bussia. Ongelma ratkeaa, jos kuljettajat ohjeistetaan hankalissa paikoissa jättämään auto metrin etäisyydelle jalkakäytävästä ja jatkamaan matkaa vasta, kun ihmisiä ei enää ole auton ja jalkakäytävän välissä. Olen useassa maassa huomannut, että bussit ajetaan säännönmukaisesti varsin kauas jalkakäytävästä. Samalla ratkeaa se ongelma, että auton keulan joutuu ajamaan vain senttien päästä autoa odottavista pysäkille ajettaessa. Osalla pysäkeistä joutuu todella kierrättämään keulaa melkoisesti pysäkin kautta, mikäli mielii saada auton suoraan reunakiven viereen.

Itse sananmukaisesti törmäsin ongelmaan eräällä pimeällä päätepysäkillä. Peileistä ei nähnyt pimeässä yhtään mitään. Käänsin jyrkästi päästäkseni parkkiin ja perä osui autosta poistuneisiin lastenvaunuihin. Ajoin niin hiljaa, ettei kukaan joutunut kauhunhetkiä kokemaan. Tuossa autossa takapyörät eivät edes kääntyneet, ja olin aivan yllättynyt matkustajan tultua kertomaan tapauksesta. Näköjään pitää olla kovin varovainen niidenkin kanssa. Liikenteessä vaan on usein niin paljon muutakin seurattavaa, ettei eteenpäin ajaessa huomiota pysty keskittämään takakulmiin.
 
Takaisin
Ylös