Kuljettajien toiminta

Meillä on siihen varsin järkevä vaihtoehto: soitto liikennekeskukseen, joka avustaa turvallisesti takaisin oikealle reitille.

Mä luulen, että tämä on just se kohta, jossa kuljettajien erilaisuus tulee esille. Siinä missä yksi toteaa että voi p, mokasin, pyydänpä nyt tuolta apua, niin joku toinen ajattelee, että ei ei ei, tästä ei saa kukaan tietää, en taatusti kysy keneltäkään mitään ja säveltää sitten ikioman kaistapäisen ratkaisunsa, jonka seurauksena peruutellaan motarilla tai ollaan perä ojassa ja loppubussi koko tien tukkeena epätoivoisen U-käännösyrityksen seurauksena. Ja tämä, vaikka erikseen olisi sanottu, ettei se nyt ole koko maailma, jos ajaa risteyksen ohi ja ihan turvallisin mielin saa sitä apua pyytää.

Hyvä silti, että noita yritetään etukäteen kuljettajakoulutuksessa kuivaharjoitella. Varmaan se kuitenkin vähentää näitä tilanteita.
 
Itäväylä ei ole motari, vaikka siltä näyttääkin. Ei siellä peruuttaminen ole hyvä juttu, mutta pahempiakin paikkoja on.
 
Itäväylä ei ole motari, vaikka siltä näyttääkin. Ei siellä peruuttaminen ole hyvä juttu, mutta pahempiakin paikkoja on.

No niinhän sitä puolustellaan. Vaan kun ei peruuttele kuin varikolla tai terminaalissa, niin sillä siitä selviää.
Jollei siis virkavalta jne. ole ohjaamassa...
 
Itäväylä ei ole motari, vaikka siltä näyttääkin.

Joo, tiedän kyllä. Jos olisi pakko valita, peruuttelisin mieluummin jollain niistä maaseutukaupunkien turhista, tyhjistä, "aidoista" motareista kuin Itäväylällä tai Kehä I:llä, tien statuksesta riippumatta.
 
Laivurinkadulla ei nyt mennyt ihan hyvin tänään. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009316280.html

Hesarin uutisessa on kuva haitaribussista solmussa. Vaikea sanoa, miksi juuri tämä bussi meni tällaiseen solmuun, eikä esimeriksi sitä edeltävä vuoro. Sinänsä kyllä kadun talvikunnossapito on hoidettu perihelsinkiläisesti eli lumipöpperöä on puolisääreen, mikä nyt ei varsinaisesti takavetoisen haitaribussin kanssa ole mitenkään kovin hyvä yhdistelmä.

Helsinkiläiset erikoisolosuhteet varmaan syynä tähän, jostain syystä samat olosuhteet eivät vallitse Espoossa, missä talvikunnossapito – varsinkin bussikaduilla – on huomattavasti parempaa.
 
No ainakaan Helsingissä ei kiusata autoilijoita aivan suotta keskittämällä rajalliset talvikunnossapidon resurssit esim. joukkoliikenteen runkokaduille. Kurjuus pitää jakaa kaikille, vaikka optimoidakin voisi. Optimointi ja hyvät ratkaisut ovat vain autoilijoiden yksinoikeus.
 
takavetoisen haitaribussin kanssa ole mitenkään kovin hyvä yhdistelmä.
Mainitkaa nykybusseista jokin muu kuin takavetoinen nivelbussi. Volvolla oli aikanaan mahurinivel, joka veti keskiakselilla, mutta nykyään ei enää. Nelivetoista (keski- ja takavetoinen) sähkönivelbussimallia ei vielä tiedäkään.
 
Mainitkaa nykybusseista jokin muu kuin takavetoinen nivelbussi. Volvolla oli aikanaan mahurinivel, joka veti keskiakselilla, mutta nykyään ei enää. Nelivetoista (keski- ja takavetoinen) sähkönivelbussimallia ei vielä tiedäkään.
Ainakin Solarikselta ja VDL:ltä on saatavilla halutessaan. Tietenkin neliveto maksaa enemmän ja kuluttaa myös energiaa enemmän.
 
Mainitkaa nykybusseista jokin muu kuin takavetoinen nivelbussi. Volvolla oli aikanaan mahurinivel, joka veti keskiakselilla, mutta nykyään ei enää. Nelivetoista (keski- ja takavetoinen) sähkönivelbussimallia ei vielä tiedäkään.

Bussimarkkinoista en tiedä yhtään mitään, mutta Höselin poikien pitäisi tietää. Muutakin kuin että haitari on tosi kiva.

Jos minäkin tiedostan, että takavetoinen haitaribussi (jokos niihin sentään on vaihdettu järkevämmät renkaat?) ja helsinkiläinen talvikunnossapito nyt vaan ei toimi yhteen mitenkään, niin eiköhän ns. ammattilaisenkin pitäisi se tajuta ja laatia tarjouskilpailun ehdot järkeviksi. Ei Ahvenanmaan maakuntahallituskaan edellytä 300 hengen matkustajakapasiteetin lentokoneita Tukholman-reitille, kun sellaisilla ei voi Maarianhaminaan laskeutua. Lopulta tuossa on kyse ihan samasta asiasta.
 
Mä taas alan kallistua sille kannalle, että Helsingin keskustan joukkoliikenteen rakenteita on syytä kehittää edelleen niin, bussiliikenteellä ei olisi asiaa Kampin eteläpuolelle ja vain raideliikentellä hoidettaisiin nuo alueet. Joko ratikka (jolla toki niilläkin on omat vaikeutensa kapeilla kaduilla talvisaikaan) tai pitkällä aikavälillä jokin raskasraiteen jatke kantakaupungin kaupunginosien alle.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:06 ----------

Ainakin Solarikselta ja VDL:ltä on saatavilla halutessaan. Tietenkin neliveto maksaa enemmän ja kuluttaa myös energiaa enemmän.
Mulle joku sähköbusseista enemmän tietävä sanoi aikanaan, että tuollainen nelivetoinen nivelsähköbussi kuluttaa renkaita ja katujen pintaa aivan tuhottomasti (raskaat akut ja suuri vääntömomentti).
 
Ainakin Solarikselta ja VDL:ltä on saatavilla halutessaan. Tietenkin neliveto maksaa enemmän ja kuluttaa myös energiaa enemmän.

Matkustin viime perjantaina Uumajassa VDL:n sähkönivel-bussilla. Lähti sen verran mallikkaasti pysähdyksistä, että aloin epäilemään josko siinä oli neliveto. Yritin etsiä tietoa tästä mutten vielä ainakaan löytänyt. Perjantaina siellä oli äärimmäisen liukkaat olosuhteet ja tuo sähköbussi tuntui liikkuvan sulavammin verrattuna takavetoisiin diesel-niveliin. Aivan täysin sutimatta tuokaan sähköbussi ei liikkunut.
 
Bussimarkkinoista en tiedä yhtään mitään, mutta Höselin poikien pitäisi tietää. Muutakin kuin että haitari on tosi kiva.

Jos minäkin tiedostan, että takavetoinen haitaribussi (jokos niihin sentään on vaihdettu järkevämmät renkaat?) ja helsinkiläinen talvikunnossapito nyt vaan ei toimi yhteen mitenkään, niin eiköhän ns. ammattilaisenkin pitäisi se tajuta ja laatia tarjouskilpailun ehdot järkeviksi. Ei Ahvenanmaan maakuntahallituskaan edellytä 300 hengen matkustajakapasiteetin lentokoneita Tukholman-reitille, kun sellaisilla ei voi Maarianhaminaan laskeutua. Lopulta tuossa on kyse ihan samasta asiasta.
Toisaalta Eira-Kamppi väli on välillä todella vilkas. Nivel on juurikin hyvä tuonne siinä mielessä että siinä yhdistyy pätkäbussin ketteryys ja telibussin kapasiteetti. Oli tuolla muutama käännös aikoinaan missä monilla montakin kertaa oikea takakulma telibussilla raapaisi pysäköintyä autoa. Raitiovaunu kyllä voi korvata tuon osion mutta syystä tai toisesta Kamppiin ei pääse sporalla
 
Mä taas alan kallistua sille kannalle, että Helsingin keskustan joukkoliikenteen rakenteita on syytä kehittää edelleen niin, bussiliikenteellä ei olisi asiaa Kampin eteläpuolelle ja vain raideliikentellä hoidettaisiin nuo alueet. Joko ratikka (jolla toki niilläkin on omat vaikeutensa kapeilla kaduilla talvisaikaan) tai pitkällä aikavälillä jokin raskasraiteen jatke kantakaupungin kaupunginosien alle.

Samaa mieltä tästä. Ihan vähimmillään pitäisi erityttää bussit ja ratikat eri kaduille, ne ovat molemmat nyt toistensa tiellä. Seuraavana vaiheena sitten ratikkayhteys Eira–Kamppi–Töölö ja kadunvarsipysäköinti pois kiskokaduilta.

Raskasraidetta en usko että tuolla koskaan nähdään.

Toisaalta Eira-Kamppi väli on välillä todella vilkas. Nivel on juurikin hyvä tuonne siinä mielessä että siinä yhdistyy pätkäbussin ketteryys ja telibussin kapasiteetti.

Se ketteryys tosin taitaa toteutua vain paperilla. Toi menee samaan sarjaan kuin se mun Maarianhamina-esimerkki. Vaikka maakuntahalitus haluaisi tarjota kapasiteettia 300 hengelle, niin yhdellä lennolla sitä vaan ei voi hoitaa, kun infra ei sitä tue. Täällä on keskusteltu nivelubussien ongelmista E-Helsingin kaduilla aiemminkin, eivätkä ne rajoitu edes lumipöpperökeleihin.
 
Takaisin
Ylös