Flixbus Suomeen

Olisiko ensimmäisen vuoron mukana tullut vaihtokuljettaja Suomeen? Autokierto (Vaasassa 23:40 - 7:20) ja aikataulu ei mahdollista reitin hoitamista yhdellä kuljettajalla, esim. Tallinna - Vaasa. Kahden kuljettajan miehityksellä ei pysty myöskään ajamaan Tallinna - Vaasa - Tallinna. Kuljettajan täytyy vaihtua jossain max. 4,5h päästä Vaasasta, jolloin toiselle kuljettajalle jää vuorokausi lepo ennen paluumatkaa.

Ei se mene ihan kahdellakaan kuljettajalla. Jos kuljettaja ei vaihdu Vaasassa, ei siellä kääntyvälle kuljettajalle jää vuorokauteen työaikaa kuin 7 h 20 min, koska 24 tunnin sisällä pitää olla 9 tuntia vuorokausilepoa, ja Vaasassa seisomiseen menee 7 h 40 min.

Kuljettajatyön tehokkuus ei tosin liettualaisella palkkatasolla ole mikään merkittävä kysymys, mikä näkyy mm. siitä, että monia vuoroja ajetaan kaksoismiehityksellä.
 
Tänään Flixbus ei taaskaan ehtinyt laivaan Tallinnassa ja on arvioitu kulkevan loppumatkan Helsinki-Vaasa ainakin 3 tuntia aikataulusta jäljessä. Nyt on uuden linjan viides vuoro Varsovasta Suomeen ja jo kahdesti ei ole ehditty suunnitellulle laivavuorolle. Suomen sisäiseen matkustamiseen vuoro vaikuttaa olevan todella epäluotettava.
 
Mitenhän Flixbussilla mahtaa matkustajan oikeudet toteutua.

"EU-asetuksella taataan esimerkiksi oikeus lipun hinnan palautukseen tai matkan uudelleen järjestelyyn, jos matkan arvioidaan viivästyvän yli kaksi tuntia ja matkustajille on tarjottava välipalaa, jos vähintään kolmen tunnin matka viivästyy yli 90 minuuttia."
 
Suomen sisäiseen matkustamiseen vuoro vaikuttaa olevan todella epäluotettava.

Flixbus tuli äsken vastaan Turun Skanssissa noin klo 21.25, vaikka Flixbusin reaaliaikaisinfo on antanut sille uuden lähtöajan Salosta klo 21.35. Eli vaikka vuoro kulkee reilusti myöhässä alkuperäisestä aikataulusta niin sen kyydistä voi silti jäädä rannalle kun tracker näyttää ihan mitä sattuu.
 
Ylellä laaja artikkeli Flixbusin suunnitelmista:
https://yle.fi/a/74-20041802

Mielenkiintoista nähdä erityisesti Suomen sisäisen liikenteen kehittymistä ja sitä, mitä liikennöitsijöitä voisi Flixin kelkkaan lähteä.
 

Asiantuntijan lausunto siitä, ettei suomalainen liikennöitsijä olisi ikinä avannut kansainvälistä reittiä, johon sisältyy laivamatka, on sikäli virheellinen, sillä ainakin Paunu on liikennöinyt Tampere-Helsinki-Tallinna-Tartto -reittiä ja Pohjolan Liikenne Helsinki-Turku-Tukholma-Göteborg -reittiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiantuntijan lausunto siitä, ettei suomalainen liikennöitsijä olisi ikinä avannut kansainvälistä reittiä, johon sisältyy laivamatka, on sikäli virheellinen, sillä ainakin Paunu on liikennöinyt Tampere-Helsinki-Tallinna-Tartto -reittiä ja Pohjolan Liikenne Helsinki-Turku-Tukholma-Göteborg -reittiä.

Pohjolan Liikenteen vuoro ajettiin yhteistyössä ruotsalaisen GDG:n kanssa niin että vuoropäivinä kulki suomalainen ja ruotsalainen bussi.
 
Pohjolan Liikenteen vuoro ajettiin yhteistyössä ruotsalaisen GDG:n kanssa niin että vuoropäivinä kulki suomalainen ja ruotsalainen bussi.
Mistä päästään sillä tavalla taas aiheeseen, että GDG on nykyään Ruotsissa Flixbus.

Myös Paunulla oli yhteistyötä GDG:n kanssa. Itse menin joskus Paunulla Ruotsiin niin, että Tampereelta Tukholmaan meni Paunun bussi (joka jatkoi muistaakseni Faluniin), ja Värtahamnenissa oli vastassa GDG:n busseja, joilla oli vaihtoyhteydet eri puolille Ruotsia.
 
Viimeksi muokattu:
Asiantuntijan lausunto siitä, ettei suomalainen liikennöitsijä olisi ikinä avannut kansainvälistä reittiä, johon sisältyy laivamatka, on sikäli virheellinen, sillä ainakin Paunu on liikennöinyt Tampere-Helsinki-Tallinna-Tartto -reittiä ja Pohjolan Liikenne Helsinki-Turku-Tukholma-Göteborg -reittiä.

Pohjolan liikenne ajoi myös Donau expressiä Budapestiin ja toinen pikavuoro meni Wieniin. En muista minkä sataman kautta meni mutta ajoi muistaakseni DDR:n alueella
 
Viimeksi muokattu:
Postilinjat ajoi Baltia-Express linjaa Kokkola-Vaasa-Seinäjoki-Tampere-Helsinki-(MS Georg Ots/MS Tallink)-Tallinna-Riika-Vilna.
 
Pohjolan liikenne ajoi myös Donau expressiä Budapestiin ja toinen pikavuoro meni Wieniin. En muista minkä sataman kautta meni mutta ajoi muistaakseni DDR:n alueella

Olikonämä mahdolisesti sellaisia että bussia vaihdettiin jossain, ja että linja kuului sen aikaiseen Europabus -verkostoon, jolla oli useita liiikennöitsijöitä, yleensä valtiollisten rautatieyhtiöiden tytäryhtiöitä tyyliin PL?
 
Löytyiskö miltään maksumuurittomalta uutissivustolta uutinen samasta aiheesta? kiinnostais tietää miten kuljettaja on toiminut väärin.
 
Flixin liikennöintisopimus bussiyrityksen kanssa ei ole puhdas bruttomalli, vaan ”revenue share” kuten Flix sitä itse kutsuu. Siinä on bruttoa ehkä 75 prosenttia kustannuksista ja loput perustuvat 50%/50% jakoon Flixin ja operaattorin kesken. Lisäksi siihen brutto-osuuteenkin liittyy sellainen miina, että jos lipputulot eivät kata bruttotakuutasoa, pidättää Flix tämän alijäämän joskus myöhemmin lipputulojen ylittäessä brutto/revenuesharerajan. Flixillä on sopimuksessa laajat oikeudet muuttaa aikatauluja ja siirtää liikennöinti jopa aivan toiselle reitille.

Se suomalainen liikennöitsijä, joka päättää lähteä Flixin rengiksi Suomessa, asettuu OnniBussin rajujen, defensiivisten vastatoimenpiteiden ja Flixin offensiivin väliin, eli omalla riskillä keskelle bussisotaa. Onnea matkaan!
 
Takaisin
Ylös