HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 59 / 2023

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,485
Esityslistatekstin otteita, HSL:n hallituksen kokous 22.8.2023 (linkki esityslistaan):

HSL käynnistää syyskuussa 2023 bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Kilpailutettavassa liikenteessä on neljä (4) kilpailukohdetta, kohdenumerot 292 – 295.

Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 5,5 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä 53 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 4,5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 5,9 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 93 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 170 autoa.

Tarjouskilpailuun 59/2023 sisältyvä liikenne

Kohde 292

Linjat

54 Itäkeskus – Pitäjänmäki – Valimo
553 Hakunila – Malmi – Maunula – Leppävaara

Kohteen 292 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja 12 tyypin C linjaautoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,8 miljoonaa kilometriä.

Kohde 293

90 Vuosaari (M) – Aurinkolahti – Vuosaaren satama
96 Vuosaari (M) – Porslahdentie

Kohteen 293 liikennöintiin tarvitaan viisi (5) tyypin A1 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 300 000 kilometriä.

Kohde 294

561 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Kivistö as.
562 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Lentoasema
90A Rautatientori –Vuosaaren satama 90N Rautatientori–Länsi-Herttoniemi–Vuosaari (Kallvikintie)
96N Rautatientori–Aurinkolahti–Vuosaari (Porslahdentie)

Kohde 295

571 Elielinaukio – Myyrmäki – Ylästö – Lentoasema
574 Tikkurila – Ylästö – Myyrmäki
415N Peijas – Aviapolis – Ylästö - Myyrmäki

Kohteen 295 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin A2 linja-autoa ja seitsemän (7) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,4 miljoonaa kilometriä.

Tarjottava linja-autokalusto

Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linjaautoilla sekä C-tyypin telilinja-autoilla. Vähintään 74 prosenttia kilpailutettavasta liikenteestä tullaan ajamaan sähköbusseilla. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n strategiaan kirjattua tavoitetta vähentää vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen Co2-päästöjä 90 prosentilla vuoteen 2010 verrattuna.

Sopimukset

Kaikkien kilpailutettavien kohteiden sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2025. Liikennöintikorvaus sidotaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kustannusindeksin sähköbussien erillisindeksiin.

Hallitus päättää

a) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 59/2023 esittelyosassa mainitussa kohteessa 292 - 295 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2023;
b) että kohteiden 292 – 295 sopimuskaudet ovat seitsemän (7) vuotta. Jatkooptiokaudet voivat olla enintään kolmen (3) vuoden mittaisia; sekä
c) valtuuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn ja sopimusehtoihin.
 
Kohde 294

561 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Kivistö as.
562 Itäkeskus (M)–Malmi as.–Aviapolis as.–Lentoasema
90A Rautatientori –Vuosaaren satama
90N Rautatientori–Länsi-Herttoniemi–Vuosaari (Kallvikintie)
96N Rautatientori–Aurinkolahti–Vuosaari (Porslahdentie)

Tässä kohteessa kalustovaatimuksena 8 x A2 ja 9 x C, vuosisuorite n. 2 milj. km.
 
Tiheneekö 561 ja 562 vuoroväli, kun automäärä on 3 suurempi kuin nykyinen vai onko osa telien määrää pelkästään 90A/N ja 96N, kun niiden nykyinen on tuo samainen 9?

Paketti 193 loppuu ilmeisesti myös 8/2025, kun 571 ja 574:lla alkaa uusi sopimus? Piti tarkistaa, mutta se ei näy Kuukankorven listassa enää.
 
Bingo pyörimään. Mutulla Nobina, tulee tarjoamaan jokaiseen kohteeseen, mutta veikkausrivi on silti seuraava:

Kohde 292

Tammelund

Kohde 293

Tammelund

Kohde 294

PL

Kohde 295

KaH ( HB )


Tarjouskilpailussa ei mainita rajoitusta, mutta sitä ei tiedä, jos sitä tullaan käyttämään jonkun liian suureksi kasvamisen vuoksi.
 
Kohde 295

571 Elielinaukio – Myyrmäki – Ylästö – Lentoasema
574 Tikkurila – Ylästö – Myyrmäki
415N Peijas – Aviapolis – Ylästö - Myyrmäki

Oletettavasti tässä on virhe linjanumeroiden ja reittien osalta:
415N Elielinaukio–Lentoasema
571 Tikkurila–Myyrmäki
574 Peijas–Myyrmäki
 
Oletettavasti tässä on virhe linjanumeroiden ja reittien osalta:
415N Elielinaukio–Lentoasema
571 Tikkurila–Myyrmäki
574 Peijas–Myyrmäki
Saattaa hyvinkin olla, nimittäin jos linjat esityslistatekstin mukaisiksi yhtäkkiä muutettaisiin, niin se olisi jo varsin merkillinen juttu. Mutta copypasteamani materiaali on esityslistatekstissä vielä tätä kirjoitettaessakin tuolla tavoin kuin pastesin. Ehkä se korjataan jossain välissä?
 
Luulisi nyt, että itse tarjouspyynnössä numerot ja linjat olisivat oikein. Markkinaoikeuskin nauraa, kun jostain otsikkotason typosta lähdetään kitisemään:lol:

Ei taida olla sellainen asia, mistä kukaan lähtee valittamaan. Ei ole myöskään uutta, että kilpailutetaan jollain tunnuksella ja se muuttuukin sitten myöhemmin ennen liikenteen alkua joksikin muuksi kuin tarjouspyynnössä on ollut.

Tuo on sellainen asia, mikä ei vaikuta millään tavalla minkään liikennöitsijän tarjouspyyntöön kun suoritteet ovat samat joka tapauksessa.
 
Ei taida olla sellainen asia, mistä kukaan lähtee valittamaan. Ei ole myöskään uutta, että kilpailutetaan jollain tunnuksella ja se muuttuukin sitten myöhemmin ennen liikenteen alkua joksikin muuksi kuin tarjouspyynnössä on ollut.

Tuo on sellainen asia, mikä ei vaikuta millään tavalla minkään liikennöitsijän tarjouspyyntöön kun suoritteet ovat samat joka tapauksessa.

Noinhan se menee. Tuossa kilpailutettaan kohteita, joiden sisällä on tietyt linjat. Linjanumerot ovat todellisuudessa vain asiakasmarkkinoitia varten tehtyjä, reittejä kuvaavia, tunnuksia. Toki niitä hyödynnetään muutenkin.
 
Takaisin
Ylös