HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 59 / 2023

Koiviston auto sai vanhat linjat takaisin (54, 90, 90A, 90N, 96, 96N) ja uutena myös 553, 561 ja 562. Nobina ja Tammelund olivat suuret häviäjät.
 
KAH ja Nobina tekivät tarjouksen kaikkiin kohteisiin, PL puolestaan muihin paitsi 293:een. Tammelund ja Taksikuljetukset Harri Vuolle taas tekivät tarjouksen vain kohteeseen 293.
 
Koiviston auto sai vanhat linjat takaisin (54, 90, 90A, 90N, 96, 96N) ja uutena myös 553, 561 ja 562. Nobina ja Tammelund olivat suuret häviäjät.

Koska Tammelund tarjosi vain Vuosaaren linjoista 90/96, niin oikeastaan se hävisi vain tämän viiden auton liikenteen. Linjasta 54 se käytännössä luopui kun ei siihen enää tarjonnut.

Muutokset automäärissä tarjotuista kohteista
KAH +27
PL +13
NF -17
TLL -5
 
Viimeksi muokattu:
Koska Tammelund tarjosi vain Vuosaaren linjoista 90/96, niin oikeastaan se hävisi vain tämän viiden auton liikenteen. Linjasta 54 se käytännössä luopui kun ei siihen enää tarjonnut.
Liikenne kuitenkin vähenee 17 autolla, Ilmeisesti varikkotilat on kortilla kun jätti vain pienimpään kohteeseen tarjouksen. Savonlinjaa ei näköjään HSL alueen liikennöinti kiinnosta kun ei jättänyt yhtään tarjousta.
 
Toisaalta TLL saa ajettavakseen tämän vuoden (2024) elokuussa uutena liikenteenä jo aiemman kilpailukierroksen (58) perusteella kohteen 290 linjat 73(N) ja 74(N). Taannoisten päätöksentekoasiakirjojen mukaan se liikenne vaatii 15 linja-autoa (11 A2 + 4 C). Syksyllä 2025 TLL:llä tarvittaisiin bussikalustoa lähes saman verran kuin nyt kevättalvella 2024 - ensin siis tulee kasvua ja jo vuotta myöhemmin palataan lähelle nykyisiä lukemia. Kuljettajatarve varmaankin elää eri tavalla, onhan linjoilla 73 ja 74 (ja niiden N-versioilla) liikennettä joka päivä kun taas 54 on arkilinja eikä liikenne jatku illalla kovin myöhään.
 
Koiviston auto Helsinki joutunee hakemaan maakuntiin siirretyt autot takaisin. (Scania Scalat esim).

Aika varmasti tulee uutta kalustoa. HSL:n uutisessa sanotaan, että kalustoa on tarjottu siten, että 93% kilometreistä ajetaan sähköllä. Koiviston autolla ei ole Helsingissä vielä ollenkaan esimerkiksi sähkötelejä ja niitä on kuitenkin vaadittu kahdessa KAH:n voittamassa paketissa enemmistö.
 
Aika varmasti tulee uutta kalustoa. HSL:n uutisessa sanotaan, että kalustoa on tarjottu siten, että 93% kilometreistä ajetaan sähköllä. Koiviston autolla ei ole Helsingissä vielä ollenkaan esimerkiksi sähkötelejä ja niitä on kuitenkin vaadittu kahdessa KAH:n voittamassa paketissa enemmistö.

Mahtavatko uudet autot olla Volvoja?
 
Ja Volvo lopettaa tämän vuoden maaliskuun loppuun mennessä omien bussiensa valmistuksen, joka siirtyy sopimusvalmistajalle. Uusimmassa artikkelissa, jonka löydän puhutaan ensimmäisen erän toimittamisesta vasta keväällä 2025, joka voi myöhästyä ja vielä ei tiedetä minkälaatuisia sopimusvalmistajan bussit tulevat olemaan. Eikä tiedetä ehtiikö KAH edes hannkimaan 560:n nivelet Volvolta ennen tuotantokatkosta, vai tulevatko ne joltain toiselta valmistajalta jolta sitten saatetaankin hankkia tulevat bussit.
 
Ja Volvo lopettaa tämän vuoden maaliskuun loppuun mennessä omien bussiensa valmistuksen, joka siirtyy sopimusvalmistajalle. Uusimmassa artikkelissa, jonka löydän puhutaan ensimmäisen erän toimittamisesta vasta keväällä 2025, joka voi myöhästyä ja vielä ei tiedetä minkälaatuisia sopimusvalmistajan bussit tulevat olemaan. Eikä tiedetä ehtiikö KAH edes hannkimaan 560:n nivelet Volvolta ennen tuotantokatkosta, vai tulevatko ne joltain toiselta valmistajalta jolta sitten saatetaankin hankkia tulevat bussit.
560 uudet autot on ihan varmasti jo tilattu. Alkaahan liikenne jo elokuussa ja uusien autojen toimitusaika lienee noin vuoden luokka.
 
560 uudet autot on ihan varmasti jo tilattu. Alkaahan liikenne jo elokuussa ja uusien autojen toimitusaika lienee noin vuoden luokka.

Meinaan siis, että jos KAH ei ole halunnut ottaa busseja vastaan jo näihin aikoihin, sen on tarvinnut tilata ne joltain toiselta valmistajalta. Ehtimisellä meinaan halua sopeutua Volvon aikatauluun.
 
Ja Volvo lopettaa tämän vuoden maaliskuun loppuun mennessä omien bussiensa valmistuksen, joka siirtyy sopimusvalmistajalle. Uusimmassa artikkelissa, jonka löydän puhutaan ensimmäisen erän toimittamisesta vasta keväällä 2025, joka voi myöhästyä ja vielä ei tiedetä minkälaatuisia sopimusvalmistajan bussit tulevat olemaan. Eikä tiedetä ehtiikö KAH edes hannkimaan 560:n nivelet Volvolta ennen tuotantokatkosta, vai tulevatko ne joltain toiselta valmistajalta jolta sitten saatetaankin hankkia tulevat bussit.

Ehti tilata, nivelet tulee Volvolta.
 
Takaisin
Ylös