Linjastoideointia

Tuleekohan koskaan vetykäyttöisiä busseja?
Epäilen, koska vedyssä sähköä menee huomattavasti enemmän ja käyttökulut näin kasvavat. Pitkän matkan liikenteessä mahdollisesti, mutta tuskin paikkureissa.

Näin jokin aika sitten sähköautoissa vertailua sähkötehokkuudessa, hitto kun en nyt löydä äkkiä, kyse oli australialaisesta tutkimuksesta. Joka tapauksessa Teslan sähköauto liikkui samaisella sähkönmäärällä (joudun nyt luvut ulkomuistista heittämään) n. 400-500 km. Vety auto pääsi samalla n. 100-200 km. Ongelma tulee siinä kun sähkö muunnetaan vedyksi, kuluu energiaa, ja häviötä. Sitten uudestaan kun se vetymuunnetaan ajoneuvossa uudestaan sähköksi. Mallit mitä vertailtiin olivat Teslan model 3 ja olisiko ollut Y sekä vetykäyttöisinä oli joku toyotan ja muistelisin BMW.

*muokkaus* löysimpäs
Viesti yhdistetty automaattisesti:

FB_IMG_1709581727925.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuleekohan koskaan vetykäyttöisiä busseja?
Onhan noista kaikista vedyllä kulkevista ajoneuvoista ollut paljon puhetta, mutta mitään kovin konkreettista ei ole ikinä tapahtunut. Varsinkin kun liikennöitsijät ja HSL on niin vahvasti investoineet latausjärjestelmiin, on aika vaikea uskoa, että vetybussien hankkiminen ainakaan lähitulevaisuudessa olisi mitenkään järkevää

Kiinnostaisi tietää, tuleeko pääkaupunkiseudulle esim. uusia liikennöitsijöitä tai lähteekö täältä joku nykyinen pois.
Jos Järvenpää päättää liittyä HSL:n jäseneksi (itse en kyllä ole kovin toiveikas sen suhteen), saadaan uusi liikennöitsijä; Kymen Charterline. Järvenpään sisäisen julkisen liikenteen liikennöintisopimus on tehty siten, että se siirtyy suoraan HSL:lle, jos jäsenyys toteutuu
 
Vetybussien kehittäminen perustuu oletukseen, että akkumateriaalien saatavuus ei tule riittämään kysynnän kasvaessa, joka tulee johtamaan kustannusten nousuun ja on oltava olemassa vaihtoehtoisia energiansäilytyskeinoja.

Oma veikkaus on, että ainakin kokeillaa. Jossain vaiheessa ainakin jokin valmistaja haluaa näyttää, että vetymalli toimii pohjoisen pakkasissa ja osoituskohteeksi valikoituu Helsingin seudun paikallisliikenne. Akkubussejakin kokeiltiin kovasti ennen kuin löivät kunnolla läpi. Vetybussien kanssa kokeileminen kuitenkin vaatii tankkauspaikka ja viime marraskuulta on artikkeli ensimmäisen avaamisesta Järvenpäähän tänä vuonna. Riippuen eteneekö se niin kokeiluja saattaa tapahtua piankin.

Harrastajan näkökulmasta saattaa jäädä aika tylsäksi kokemukseksi, kun kyyti ei kai eroa akkusähköbussista.
 
Hieman harmaalla alueella ollaan ja pitäisi lakia lukea tarkemmin ja mietti miten tulkita. Kuitenkin seuraava pykälä osin kieltää, osin ei:

"12 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Jos tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen"

Sikäli mielenkiintoista, mikä on haittaamista. Onhan kaikenlainen liikenteen rajoittaminen jollain tavalla haittaamista esim. hidasteet ja mukulakivet jne
Eihän tuo pykälä kiellä tai rajoita ajoesteitä, hidasteita tms., koska ne ovat kiinteitä tien osia. Pykälässä tarkoitetaan tielle joutuneita tavarakuormia, tarkoituksella laitettuja kiviä ym.
 
Olisi kyllä nostalgista saada esim. Suomen Turistiauto -niminen yhtiö. Sekä joistain romutetuista busseista voisi tehdä lähes identtisiä rekonstruktioita.
 
Nyt kun linjanumerot 11-19 on varattu pikaraitiolinjoille, niin endotan, että kantakaupungin sisäiset linjat voitaisiin numeroida A1-A9. Kartassani on linjat A1-A4 ja ehdotan muutamia uusia A-linjoja:

A5 Kauppatori - Esplanadit - Etu-Töölö (Nervanderinkatu-Museokatu-Caloniuksenkatu-Mechelininkatu) - Hietaniemi
A6 Tehtaankatu - Bulevardi - Erottaja - Kauppatori - Kruununhaka
A61 Hernesaari + edellinen
A7 Merikatu - Erottaja - Rautatientori - Hakaniemi - Sörnäinen (Aleksis Kiven kadun pää)
Rinnakkaisversioissa on kaksi numeroa, yleensä toinen on 1 tai 2.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun linjanumerot 11-19 on varattu pikaraitiolinjoille, niin endotan, että kantakaupungin sisäiset linjat voitaisiin numeroida A1-A9. Kartassani on linjat A1-A4 ja ehdotan muutamia uusia A-linjoja:
Linja Kalasatamasta ei ole pikaraitiotie, vaikka on nimetty oliko nyt 13. Tuo pitäisi myös siis saada A eteen
 
Linja Kalasatamasta ei ole pikaraitiotie, vaikka on nimetty oliko nyt 13. Tuo pitäisi myös siis saada A eteen

Tässä vika on kyllä HSL:n päässä. Kerrotaan numeroinnin periaatteeksi 1-10 kantakaupunkilijoille ja 11-19 pikalinjoille, mutta joudutaan poikkeamaan numeroinnista 11 ja 13 kohdalla, kun numerot eivät riitä kantakaupunkilinjoille heti alkuunsa.
 
Tässä vika on kyllä HSL:n päässä. Kerrotaan numeroinnin periaatteeksi 1-10 kantakaupunkilijoille ja 11-19 pikalinjoille, mutta joudutaan poikkeamaan numeroinnista 11 ja 13 kohdalla, kun numerot eivät riitä kantakaupunkilinjoille heti alkuunsa.
Unohtamatta miten nimeävät Vantaan ratikan, kun 5 viittaa poikittaiseen ja 15 annettiin jokerille...Noh siinähän keksivät taas uuden nimeämiskäytännön :D
 
Tässä vika on kyllä HSL:n päässä. Kerrotaan numeroinnin periaatteeksi 1-10 kantakaupunkilijoille ja 11-19 pikalinjoille, mutta joudutaan poikkeamaan numeroinnista 11 ja 13 kohdalla, kun numerot eivät riitä kantakaupunkilinjoille heti alkuunsa.
Matkustajien kannalta tämä ei sinänsä ole kuitenkaan ole ongelma, kun molempia linjoja kuitenkin liikennöidään pikaratikkakalustolla (paitsi 13 alkuun), vaikkei linjat oikeasti olekaan pikaratikoita

Olisikohan se sitten 570, bussilinjan mukaan.
Tuskin, kun jokerillekin keksittiin uusi, eikä annettu 550. Ehkäpä 17, vaikka se onkin merkitty HSL:n ratikkakartta 2030:een (ja ehkä jonnekin muuallekin) Tuusulanbulevardin ratikalle
 
Viimeksi muokattu:
Matkustajien kannalta tämä ei sinänsä ole kuitenkaan ole ongelma, kun molempia linjoja kuitenkin liikennöidään pikaratikkakalustolla (paitsi 13 alkuun), vaikkei linjat oikeasti olekaan pikaratikoita
Mitkä ovat sitten oikeita pikaraitiolinjoja? Ei Tampereen ykkönenkään ole (ainakaan tällä hetkellä) ellei Helsingin 11:kaan.
 
Takaisin
Ylös