Raide-Jokeri

Yksi idea mitä HSL voisi tehdä, on "Ei matkustajille" tekstit linjakilpiin, jos lähtöaikaa ennen on muitakin lähtöjä. Kai tuo ohjelmoitavissa olisi, vai onko jotain mitä en keksi? Lisäksi, onhan noita "Täynnä" mahdollista kuskin laittaa, kai nyt voisi olla jokin muukin "En lähde vielä" tyyppinen. Ei vaatisi muuta kuin ohjelmointia ja dataa, ei mitään uutta tarvitsisi rakentaa
Mun mielestä vielä parempi olisi tieto, milloin vaunu on lähdössä. Auttaisi muutenkin ja muillakin linjoilla arvioimaan kannattaako juosta.
 
HSL ei hoida joukkoliikenneinfraa, vaan kunnat. Helsinki on tuossa kohtaa siirtänyt infran rakentamisen ja hoidon osakkuusyhtiölleen Kaupunkiliikenteelle. HSL saa kyllä kauniisti pyytää kuntia tekemään asioita infran eteen, kunnat sitten tekevät jos tekevät.
Voi olla noin, mutta matkustajan näkökulmasta hän on tehnyt sopimuksen Höselin kanssa ja ostanut lippunsa Höseliltä. On siis Höselin vastuulla saada tuollainen maailman yksinkertaisin asia toimimaan ilman selittelyjä siitä, miten Helsingin seudulla on onnistuttu keittämään sadan kokin soppa, jossa kukaan ei vastaa tällaisesta(kaan) asiasta.
 
Yksi idea mitä HSL voisi tehdä, on "Ei matkustajille" tekstit linjakilpiin, jos lähtöaikaa ennen on muitakin lähtöjä. Kai tuo ohjelmoitavissa olisi, vai onko jotain mitä en keksi? Lisäksi, onhan noita "Täynnä" mahdollista kuskin laittaa, kai nyt voisi olla jokin muukin "En lähde vielä" tyyppinen. Ei vaatisi muuta kuin ohjelmointia ja dataa, ei mitään uutta tarvitsisi rakentaa.

Mun mielestä vielä parempi olisi tieto, milloin vaunu on lähdössä. Auttaisi muutenkin ja muillakin linjoilla arvioimaan kannattaako juosta.

HSL:n track record koodauksesta on se, että joskus bussi näyttää tyyliin puoli minuuttia ennen lähtöaikaa "Lähtee/Departs". Näyttö ei siis näytä esimerkiksi laskuria lähtöaikaan tai lähtöaikaa kellonaikana. 😁 Kun otetaan huomioon aikaisempi toiminta, luulen että helpointa on ihan vaan sammuttaa sen vaunun, joka ei ole vielä lähdössä, järjestelmät ja lukita ovet. Kun aikaisemmin lähtevä vaunu on lähtenyt, kuljettaja laittaa sitten näkymään linjanumeron ja määränpään ja avaa ovet.
 
Kun otetaan huomioon aikaisempi toiminta, luulen että helpointa on ihan vaan sammuttaa sen vaunun, joka ei ole vielä lähdössä, järjestelmät ja lukita ovet. Kun aikaisemmin lähtevä vaunu on lähtenyt, kuljettaja laittaa sitten näkymään linjanumeron ja määränpään ja avaa ovet.
Mietin tuota ovien lukitsemista, se toimisi hyvin Keilaniemessä, kun on keskilaituri. Itäkeskuksen päässä kuitenkin olisi matkustajan hyvä tietää jo ennen laiturille menoa, kumpaan menee. Toinen saattaisi ehtiä lähteä sillä välin, kun toisen nappeja menee kokeilemaan
 
^On siellä ne isot näyttötaulutkin, useampia siellä päättärillä.... :unsure:

Tuo vaatii vähän enemmän, koska raitiovaunulla ei ole kulunvalvontaa. Ei saa rautateiden tapaan kulunvalvonnasta tietoa, millä raiteella raitiovaunu on. Miten tuo ennen pysäkkiä oleva vaihde toimii, naksauttaako kuljettaja vaihteen ohjaamaan suoraan, jos vasemmalla puolella on vaunu, vai vaihtuuko vaihteen asento jostain muualta kuin kuljettajan ohjaamosta?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo ennen pysäkkiä oleva vaihde toimii, naksauttaako kuljettaja vaihteen ohjaamaan suoraan, jos vasemmalla puolella on vaunu, vai vaihtuuko vaihteen asento jostain muualta kuin kuljettajan ohjaamosta?
Kuten aiemmin sanoin. Vaihteenohjaus ohjaa vaunun aina tulosuunnasta katsottuna vasemmalle raiteelle, jos se on vapaa. Kuljettaja ei voi tähän vaikuttaa.

Koeajoissa oli Keilaniemessä jossain kohtaa remontti sillä puolella ja haluttiin vaunu siitä syystä (tulosuunnasta) oikealle raiteelle. Jouduttiin tekemään johdoilla viritys raidevirtapiirille, jolloin vaihdejärjestelmä havaitsi kokoaika suljetun raidevirtapiirin, eli käytännössä samalla tavalla kuin jos siinä oikeasti olisi vaunu. Eli huijattiin vaihteenohjausjärjestelmää luulemaan, että kyseinen raide oli varattuna. Näin saatiin vaunu muualle kuin tulosuunnasta vasemmalle raiteelle. Ei tuommoista viritystä kuljettaja osaa tehdä.

Eli suora vastaus kysymykseesi. Kuljettajan ei tarvitse muuta kuin sopeuttaa nopeus ja seurata opastimia.

Lähtiessään kuljettajan sen sijaan pitää pyytää vaihdetta, vaikka lähtisi suoraan. Lähtiessä ei ole merkitystä kumpaan suuntaan vaihteen kääntö on pyydettynä, vaunu ohjautuu aina oikein. Vaihdejärjestelmä vain tarvitsee kuljettajalta tiedon, että hän haluaa lähteä. Käytännössä tuo tapahtuu pysäkillä seistäessä, juuri ennen liikkeelle lähtöä. Tämän jälkeen vaihteiden opastin antaa luvan ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtiessään kuljettajan sen sijaan pitää pyytää vaihdetta, vaikka lähtisi suoraan. Lähtiessä ei ole merkitystä kumpaan suuntaan vaihteen kääntö on pyydettynä, vaunu ohjautuu aina oikein. Vaihdejärjestelmä vain tarvitsee kuljettajalta tiedon, että hän haluaa lähteä. Käytännössä tuo tapahtuu pysäkillä seistäessä, juuri ennen liikkeelle lähtöä. Tämän jälkeen vaihteiden opastin antaa luvan ajaa.
Onko tuollaista järjestelmää mietitty liikennevalojen osalta ajantasauspysäkeille? Münchenissä on tuollainen järjestelmä, mikä käytännössä tarkoittaa, että valot vaihtuvat ratikalle vasta kun ratikka on lähdössä.
 
Onko tuollaista järjestelmää mietitty liikennevalojen osalta ajantasauspysäkeille? Münchenissä on tuollainen järjestelmä, mikä käytännössä tarkoittaa, että valot vaihtuvat ratikalle vasta kun ratikka on lähdössä.
Tuskin on mietitty, kun ei kukaan tiennyt mistään ajantasauspysäkeistä mitään, vaan Höseli ihan itte keksi ne liikenteen alkaessa eikä ollut ilmoittanut niistä kenellekään mitään. Liian monta kokkia, jotka jokainen käyvät vuorollaan lisäämässä hiukan suolaa sinne soppaan.
 
Onko tuollaista järjestelmää mietitty liikennevalojen osalta ajantasauspysäkeille? Münchenissä on tuollainen järjestelmä, mikä käytännössä tarkoittaa, että valot vaihtuvat ratikalle vasta kun ratikka on lähdössä.

Tieto liikennevaloille saadaan kantakaupungissa usein vaihteenilmaisimelta, sama onnistuisi jokerillakin, jos tarve olisi.

Jokerilla päättäreillä tuo vaihteenilmaisin näyttäisi olevan 4 metriä (eli selvästi pidempi kuin esim kantakaupungin risteyksissä), ainakin Itäkeskuksen päässä. Tuohon tarkkuuteen pystyttänee kuljettajien pysähtymisen mitoittamaan, kuten päätepysäkillä. Lisäksi ainakin teletekniset ilmaisimet aktivoituvat 50 cm päästä ilmaisimesta.

Olisi tuo varmaan esim. Hämeenlinnanväylän pysäkille voitu tehdä. Ajantasaukset vain tulivat täytenä yllätyksenä hankkeelle, etenkin, kun liikennenöinnin ajan hajonta on pientä. Nythän ennen pysäkkiä olevat ilmaisimet Pirkkolan suoralla on käytännössä turhat. Ei noita ilmaisimia joka paikkaa viitsitä lätkiä, ihan vaan, koska pysäkki voi olla joskus ajantasaus käytössä. Ilmaisimet, etenkään vaihteen, eivät ilmaisia ole.
 
Niin tuo tieto siis kulkee "fyysisen" yhteyden kautta vaihteille, eli kaistalle pitää olla asennettu vastaanotin? Sitten ihan ymmärrettävää, ettei tuollaista enää lähdetä rakentamaan. Jos tiedon saisi välitettyä samaa kautta miten esim. avoin data välittyy, niin tuo olisi varmasti paljon helpompi toteuttaa.
 
Niin tuo tieto siis kulkee "fyysisen" yhteyden kautta vaihteille, eli kaistalle pitää olla asennettu vastaanotin? Sitten ihan ymmärrettävää, ettei tuollaista enää lähdetä rakentamaan. Jos tiedon saisi välitettyä samaa kautta miten esim. avoin data välittyy, niin tuo olisi varmasti paljon helpompi toteuttaa.
Vaihteenohjauksen ilmaisin ja teletekninen liikennevalojen ilmaisinkela/-silmukka reagoi vaunun vaunulaitteeseen, joka sijaitsee jossain siinä kuskin alapuolella fyysisesti. Se sitten kommunikoi ilmaisimen kanssa. En jaksa uskoa, että noita uusia tehtäisiin. Ehkä, jos olisi muu syy repiä auki samalla.

Jo tavanomaisen ilmaisimen tekemiseen on hyvin korkea rima. Pysäkki alueelta pitäisi betonit repiä ja kaivaa putkea ja rakentaa tuo muutenkin melko kallis ilmaisin. Työn kanssa hinnat ovat joka tapauksessa isoja, etenkin etuun nähden.

HSL-datan käyttöä tullaan lisäämään. Esimerkiksi Vihdintien pysäkiltä itään otetaan jatkossa, kun saadaan toimimaan, tieto HSL datasta. Tämä johtuen taas siitä, että siihen lisättiin ajantasaus. Edellinen ilmaisin ennen opastinta Isonnevankujalla, sijaitsee edellisen risteyksen opastimella. Tuossa on toki mahdollista käyttää myös vaihteenohjauksen ilmaisinta (ja käsittääkseni se tällä hetkellä on käytössä), mutta pyyntö pakkoetuudesta tulee liian myöhään.
 
Viimeksi muokattu:
27.3.2024

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Onnettomuus. Paikka: Maarintien pysäkki . Arvioitu kesto: 12:07 - 13:07
 
Keskiviikkoaamuna 3.4. PR15 näyttää olevan Bussitutkan kartalla punaisena. Vaunut myöhässä keskimäärin varttitunnin, jokunen hieman sen alle, jotkut lähemmäs 20 minuuttia. Onkohan ajolangoille muodostunut jäätä?
 
Takaisin
Ylös