Uudet matkakortinlukijat

Voi olla, etten tiedä kaikkia faktoja, mutta onko siis niin, että uudella lukijalla tullaan jatkossa optisesti tunnistamaan esim. mobiilisovelluksen kausilippu?
Joskus Kuopiossa Vilkulla matkustaneena:
Olin mobiililipulla menossa kulkuneuvoon ja tyhmänä pääkaupunkiseutulaisena näytin mobiililippua kuljettajalle, joka sitten osoitti näyttämään matkakortinlukijalle. Lukijan alalaidassa esim. Kuopiossa, on maata kohti suunnattu "skanneri", joka lukee mobiililipun QR-koodin näytöltä. Olen olettanut, että samanlainen tulisi HSL-alueelle.

Muistelisin, että tuossa oli selkeä kohta, johon puhelimen sai paikoilleen. Eikä ikinä ollut kyllä tuon kanssa ongelmia, sen muutaman matkan mitä menin
 
Voi olla, etten tiedä kaikkia faktoja, mutta onko siis niin, että uudella lukijalla tullaan jatkossa optisesti tunnistamaan esim. mobiilisovelluksen kausilippu?

Tämä tuntuu oudolta, kun luulisi, että tuo olisi mahdollista toteuttaa myös NFC:llä samaan tapaan kuin maksaminen luurilla noin muutenkin. Tällöin mitkään optiset seikat eivät vaikuttaisi asiaan.

Mutta ehkä tässä on jotain teknisiä haasteita.
Silloin kun noita hankittiin, NFC-toteutus olisi ollut iPhonella mahdoton/erittäin hankala. Nyt olisi toki helpompaa, kun EU on pakottanut Applen (osittain) avaamaan. Kuitenkin NFC:n hyödyt QR-koodeihin verrattuna on aika marginaaliset, kunhan lukija on hyvä.
 
Voi olla, etten tiedä kaikkia faktoja, mutta onko siis niin, että uudella lukijalla tullaan jatkossa optisesti tunnistamaan esim. mobiilisovelluksen kausilippu?

Tämä tuntuu oudolta, kun luulisi, että tuo olisi mahdollista toteuttaa myös NFC:llä samaan tapaan kuin maksaminen luurilla noin muutenkin. Tällöin mitkään optiset seikat eivät vaikuttaisi asiaan.

Mutta ehkä tässä on jotain teknisiä haasteita.
Ainakin Waltti -kaupungeissa tuo sama systeemi on käytössä automaatista tai muualta ostettujen paperilippujen ja kolmannen osapuolen myymien lippujen validointiin (tapahtumaliput tms.). Lakikin tuota yhteensopivuutta vaatii ja tuo on sinäänsä ihan näppärä tapa.
Silloin kun noita hankittiin, NFC-toteutus olisi ollut iPhonella mahdoton/erittäin hankala. Nyt olisi toki helpompaa, kun EU on pakottanut Applen (osittain) avaamaan. Kuitenkin NFC:n hyödyt QR-koodeihin verrattuna on aika marginaaliset, kunhan lukija on hyvä.
Applella on ollut erityinen tuki matkakorttien lisäämiseen Walletiin jo vuosikaudet. Toki se kai vaatisi sen, että mobiilisovellus lataisi joko virtuaalista tai fyysistä matkakorttia. Tunnistepohjaisuus varmaan jossain vaiheessa tuohon voisi johtaa, mutta en pidättelisi hengitystä.
 
Applella on ollut erityinen tuki matkakorttien lisäämiseen Walletiin jo vuosikaudet. Toki se kai vaatisi sen, että mobiilisovellus lataisi joko virtuaalista tai fyysistä matkakorttia. Tunnistepohjaisuus varmaan jossain vaiheessa tuohon voisi johtaa, mutta en pidättelisi hengitystä.
On joo, mutta Applen tietäen tuo systeemi on varmaan aika rajoittunut ja vaatii myös paljon resursseja. Kaikki kaupungit missä kyseinen ominaisuus on käytössä on paljon isompia verrattuna HSL:ään ja heillä siten on myös enemmän resursseja. Muutenkin on lähinnä siirrytty pois siitä, että korttia tms. tarvitsisi ladata erikseen, vaan maksu mielummin suoritetaan aina tarvittaessa. Puhelimen matkakortilla ei oikeastaan ole mitään hyötyä verrattuna siihen, että maksaa matkansa Apple/Google Paylla.
 
Viime kesänä käytin strasbourgissa NFC lippua Android puhelimella. Siellä oli kyllä tehty systeemi todella hankalaksi, ensin piti ladata paikallisen äpin lisäksi joku toinen NFC yhteensopivuus sovellus. Myös itse lipun näyttäminen vaikutti toimivan vaihtelevasti. Toisaalta onnistui myös esimerkiksi näiden helsingin nyt käytössä olevian kanssa. Luulisin kyllä että jos toteutukseen oikeasti paneudutaan voisi systeemi toimia ihan hyvinkin.
 
Voi olla, etten tiedä kaikkia faktoja, mutta onko siis niin, että uudella lukijalla tullaan jatkossa optisesti tunnistamaan esim. mobiilisovelluksen kausilippu?

Tämä tuntuu oudolta, kun luulisi, että tuo olisi mahdollista toteuttaa myös NFC:llä samaan tapaan kuin maksaminen luurilla noin muutenkin. Tällöin mitkään optiset seikat eivät vaikuttaisi asiaan.

Mutta ehkä tässä on jotain teknisiä haasteita.
Varmaan NFC:ssä on ainakin se haaste, että Apple on sen iPhonessa lukinnut aika tarkasti lähinnä Apple Payn käytettäväksi. En tosin muista, oliko tähän tulossa jotain muutosta nyt kun EU on suitsimassa teknologiayhtiöiden monopolien väärinkäyttöä ja Applekin on paljon muutoksia joutunut viime kuukausina tekemään.

Mutta varmaan se optinen tarkastus on helpointa toteuttaa, vaikka ei käyttäjälle ihan yhtä kätevä olekaan.
 
Kuinka isossa osassa puhelimista NFC nykyisin on? Nykyisessä puhelimessani se toki on, mutta jossain aiemmassa sitä ei ollut. Voisiko tämäkin olla yksi rajoittava tekijä NFC:n käyttöön?
 
Kuinka isossa osassa puhelimista NFC nykyisin on? Nykyisessä puhelimessani se toki on, mutta jossain aiemmassa sitä ei ollut. Voisiko tämäkin olla yksi rajoittava tekijä NFC:n käyttöön?
Kyllä mä luulisin, että kaikissa on nykyään, kuitenkin puhelimella maksaminenkin alkaa olemaan sen verran yleistä. Mutta toki kun osa kuitenkin käyttää sen verran vanhoja puhelimia missä ei ole NFC:tä tai ei muuten toimi, niin pakkohan siinä on olla joku vaihtoehtoinen tapa lukea se lippu
 
Kyllä mä luulisin, että kaikissa on nykyään, kuitenkin puhelimella maksaminenkin alkaa olemaan sen verran yleistä. Mutta toki kun osa kuitenkin käyttää sen verran vanhoja puhelimia missä ei ole NFC:tä tai ei muuten toimi, niin pakkohan siinä on olla joku vaihtoehtoinen tapa lukea se lippu
Toisaalta nykyään käytetään aika paljon myös esimerkiksi älykelloja, joilla voi ihan kätevästi maksaa esimerkiksi Google Payllä. Niissä ei QR-koodin näyttäminen välttämättä onnistu ja on aika ikävää jos pitää raahata kännykkää tai matkakorttia mukana vaikka kesäfestareilla tai juoksulenkillä.

Toki kun HSL:n uuden lippujärjestelmän käyttöönottoprosessi on kestänyt jo yli vuosikymmenen ajan vaatimukset muuttuvat.

Toisaalta jos esimerkiksi nyt huomataan, että uudet ajoneuvoihin ja asemille suunnitellut pääte- tai lukulaitteet ovat ylipitkän projektin keston takia tekniikaltaan jo niin vanhentuneita, ettei esimerkiksi älykellojen käyttö onnistu, olisihan syytä muuttaa pääteratkaisuja?
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta nykyään käytetään aika paljon myös esimerkiksi älykelloja, joilla voi ihan kätevästi maksaa esimerkiksi Google Payllä. Niissä ei QR-koodin näyttäminen välttämättä onnistu ja on aika ikävää jos pitää raahata kännykkää tai matkakorttia mukana vaikka kesäfestareilla tai juoksulenkillä.

Toki kun HSL:n uuden lippujärjestelmän käyttöönottoprosessi on kestänyt jo yli vuosikymmenen ajan vaatimukset muuttuvat.

Toisaalta jos esimerkiksi nyt huomataan, että uudet ajoneuvoihin ja asemille suunnitellut pääte- tai lukulaitteet ovat ylipitkän projektin keston takia tekniikaltaan jo niin vanhentuneita, ettei esimerkiksi älykellojen käyttö onnistu, olisihan syytä muuttaa pääteratkaisuja?
Google ja Apple Paylla maksaminenhan tulee onnistumaan sitten, kun lähimaksu tulee käyttöön, ainoastaan alennus- ja kausilippuja ei saa sitä kautta. En vain itse henkilökohtaisesti usko, että on kovin fiksua resurssien käyttöä alkaa väsäämään NFC-tukea HSL-sovellukselle, kun QR-koodeilla voidaan hoitaa asia melkein yhtä hyvin. Varsinkaan älykelloille ei ole resurssitehokasta tehdä omaa sovellusta, koska käyttäjiä olisi niin vähän. Kertaliput saa kuitenkin kohta niilläkin hommattua.

Uusien lukijoiden kilpailutus ratkaistiin heinäkuussa 2022, eli niiden ikä ja teknologia ei varsinaisesti pitäisi myöskään olla mikään ongelma hetkeen
 
Google ja Apple Paylla maksaminenhan tulee onnistumaan sitten, kun lähimaksu tulee käyttöön, ainoastaan alennus- ja kausilippuja ei saa sitä kautta. En vain itse henkilökohtaisesti usko, että on kovin fiksua resurssien käyttöä alkaa väsäämään NFC-tukea HSL-sovellukselle, kun QR-koodeilla voidaan hoitaa asia melkein yhtä hyvin. Varsinkaan älykelloille ei ole resurssitehokasta tehdä omaa sovellusta, koska käyttäjiä olisi niin vähän. Kertaliput saa kuitenkin kohta niilläkin hommattua.

Uusien lukijoiden kilpailutus ratkaistiin heinäkuussa 2022, eli niiden ikä ja teknologia ei varsinaisesti pitäisi myöskään olla mikään ongelma hetkeen
Tässä on nyt kaksi eri asiaa.

1) Miten kausilippuja voi ostaa? Se, että kausilippuja voi ostaa vain HSL-sovelluksella tai nettiselaimella on ihan ok ratkaisu.
Mutta toinen kysymys on:
2) Miten kausilippua voi käyttää. Pitääkö aina olla puhelin mukana? Vai voiko käyttää vaihtoehtoisia tunnisteita?

Esimerkiksi minulla on jatkuvasti voimassa oleva tilaus, luottokorttitietoa tarvitsee 3 vuoden välein ehkä päivittää tai sitten ei silloinkaan, riippuen miten hyvä taustajärjestelmä on.

NFC käytössä on kyse siitä, onko minun tulevaisuudessa mahdollista asentaa vaikka älykellon wallettiin NFC tunniste, joka yhdistää voimassa olevan kausilippuni ja käytettävän älykellon ja toimii kuten kausilippu? Vai onko aina pakko olla puhelin ja HSL-sovellus mukana kun käyttää kausilippua?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt kaksi eri asiaa.

1) Miten kausilippuja voi ostaa? Se, että kausilippuja voi ostaa vain HSL-sovelluksella tai nettiselaimella on ihan ok ratkaisu.
Mutta toinen kysymys on:
2) Miten kausilippua voi käyttää. Pitääkö aina olla puhelin mukana? Vai voiko käyttää vaihtoehtoisia tunnisteita?
Tutkailin vähän kaupunkeja, joissa on Apple Wallet tuki matkakortille ja löysin yhden, jossa on myös mahdollisuus ostaa kausilippu; Portland (TriMet). Androidille voi toki olla enemmän, en jaksanut kaivella enää :).

Pankkikortin lisääminen tunnisteeksi on taas mobiililompakkoon lisättävää tunnistetta helpompi toteuttaa ja HSL on sanonutkin, että sellainen on myös tulossa vaihtoehdoksi kausilipun tunnisteeksi. Koska Apple ja Google payssa on taas oma kortin numero, jota ei kerrota kokonaan, voi olla ettei niitä voi käyttää näin.

Wallet-ratkaisun ongelmana on sitten se, että ne vaativat lähimaksuun verrattuna kaksi erillistä järjestelmää iOS:lle ja Androidille. Ja ainakin Applella kaikki Wallettiin liittyvä on järjettömän monimutkaista ja jäykkää.

Kolmas vaihtoehto olisi kuukausikatto maksuille, mutta sitä taas monimutkaistaa vyöhykkeet, kun ei voida nimetä yhtä maksimihintaa. Käytännössä järjestelmän pitäisi osata laskea kuukauden matkoille halvin mahdollinen hinta, mikä taas olisi todella monimutkaista, jos on esim. matkustanut paljon AB-vyöhykkellä, mutta kuitenkin yksittäisiä matkoja muualla. Kuukausikatossa on myös se, että kuukaudeksi kerrallaan pitää sitoutua samaan maksuvälineeseen.
 
Tutkailin vähän kaupunkeja, joissa on Apple Wallet tuki matkakortille ja löysin yhden, jossa on myös mahdollisuus ostaa kausilippu; Portland (TriMet). Androidille voi toki olla enemmän, en jaksanut kaivella enää :).
Applen sivuilla on lista, joka tosin listaa myös kaupungit, joissa voi maksaa Apple Payllä. Järkijään tukevat samalla Google Paytä.
Pankkikortin lisääminen tunnisteeksi on taas mobiililompakkoon lisättävää tunnistetta helpompi toteuttaa ja HSL on sanonutkin, että sellainen on myös tulossa vaihtoehdoksi kausilipun tunnisteeksi. Koska Apple ja Google payssa on taas oma kortin numero, jota ei kerrota kokonaan, voi olla ettei niitä voi käyttää näin.
Tähänkin on nykyään omat standardinsa, mutta toimivuus vaihtelee pankeittain ja korteittain. Esim. ReceiptHero toimii osan korttien kanssa myös Apple Payn kautta.

En usko, että Apple sinänsä isoin ongelma tässä on, vaan ihan se, että toteutuksia on tuhottomasti ja ne ovat usein suljettuja. Käytännössä joka kaupungilla oma räätälöity systeemi. NFC tai RFID on loppujen lopuksi vain keino siirtää tietoa.

Googlella on omaan lompakkoonsa aivan eri lähestymistapa ja omat korttirajapintansa. Tuloksena sellainen soppa, että miljoonia uppoaa kun ruvetaan parsimaan systeemiä kasaan. Ei vain ole järkeä.

Tunnistepohjaisuuden hienous on se, ettei enää tarvitse miettiä miten matkustusoikeus säilytetään puhelimessa tai miten ja missä muodossa se siirretään kortinlukijalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmas vaihtoehto olisi kuukausikatto maksuille, mutta sitä taas monimutkaistaa vyöhykkeet, kun ei voida nimetä yhtä maksimihintaa. Käytännössä järjestelmän pitäisi osata laskea kuukauden matkoille halvin mahdollinen hinta, mikä taas olisi todella monimutkaista, jos on esim. matkustanut paljon AB-vyöhykkellä, mutta kuitenkin yksittäisiä matkoja muualla. Kuukausikatossa on myös se, että kuukaudeksi kerrallaan pitää sitoutua samaan maksuvälineeseen.
Tampereen seudulla lähimaksu toimii juuri noin, tosin lähimaksulla ei ole saatavilla kuukausikohtaista maksukattoa vaan ainoastaan vuorokausikohtainen. Eli matkustella voi miten haluaa, ja järjestelmä laskee hinnan maksukattojen avulla halvimman vaihtoehdon perusteella, kunhan käyttää aina samaa korttia maksamiseen. Käsittääkseni Lontoossa on samantyyppinen systeemi, näemmä päivittäisen maksukaton lisäksi siellä on vielä viikoittainen maksukatto. Eli tuollainen on ihan mahdollista tehdä.
 
Tampereen seudulla lähimaksu toimii juuri noin, tosin lähimaksulla ei ole saatavilla kuukausikohtaista maksukattoa vaan ainoastaan vuorokausikohtainen. Eli matkustella voi miten haluaa, ja järjestelmä laskee hinnan maksukattojen avulla halvimman vaihtoehdon perusteella, kunhan käyttää aina samaa korttia maksamiseen. Käsittääkseni Lontoossa on samantyyppinen systeemi, näemmä päivittäisen maksukaton lisäksi siellä on vielä viikoittainen maksukatto. Eli tuollainen on ihan mahdollista tehdä.
Suomessa on Turussa kuukausikohtainen maksukatto. Vaikka sinänsä omasta mielestä kuukausittainen maksukatto olisi hyvä, niin ongelma tulee siinä, miten toteutus toimii vyöhykkeillä. Lisäksi kortti olisi pakko rekisteröidä etukäteen, että voi edes ostaa subventoidun kausilipun
 
Takaisin
Ylös