Nyt oli niin monta viestiä, joihin viitata, että en edes yritä tehdä lainauksia, vaan menen suoraan asioihin: :lol:
Moni idea tässä ketjussa sisältää paljon hyviäkin ajatuksia, toiset on pelkkää fantasiaa, mikä sekin on kiva taidemuoto. En ota nyt paljoa kantaa bussiliikenteeseen tässä enää: Resiinan 739 linja vaikuttaa suoraan toteutuskelpoiselta, joskin reaalimaailmassa 738:n vuoroväliä ehkä tarkistettaisiin huonompaan suuntaan, mutta tuolle linjalle olisi käyttöä ruuhkassa. Arvoisan jäsen SD202:n muuten asiallisten kommenttien joukossa arvostelua Keravan sisäisten "hassuudesta" pidän ihan omassa hassuttelukategoriassa: mitä toimivassa ja matkustajamääriään jatkuvasti kasvattavassa täsmällisessä liityntälinjastossa on hassua? Tuolla logiikalla (tai sen puuttumisella) tällä hetkellä paljon hassumpaa on ajaa ylipäänsä valtaosin tyhjänä kulkevaa linjaa 950 tai osaa Korson tynkäliityntälinjoista jotka palvelee Korson suuraluettakin epätasaisesti.
Mutta junat oli varsinainen aiheeni: Lähijuna Nikkilään ei ole mikään uusi aihe, vaan siitä on paikallisesti keskusteltu -myös kunnallisbyrokratia-tasolla- jo kauan niin Keravalla, kuin erityisesti Nikkilässä. Jos otetaan faktoina huomioon asukaspohja Ahjossa ja Nikkilässä, sekä minimi-investoinnit raideliikenteeseen, voisi tällä hetkellä paras yhteys Nikkilään olla R/H/Z-junien kaltainen nopea yhteys Keravalle asti ja siitä tämän uuden linjan jatkuminen Ahjon kautta Nikkilään hitaampana paikallisasemilla pysähtyvänä (joita siis tässä hurjat kaksi kappaletta). Linja muistuttaisi siis H ja U-junia sisältäen nopean runko-osan ja hitaan loppupään sillä palvelualueella, jota hoitaa yksin. Kun R/H/Z/uusi -junien vuorovälit tasattaisiin, olisi Tikkurilaan ja Keravalle nopea yhteys vartin välein. Yöaikaan N-yövuorot voisi jatkaa Nikkilään vuoroväliä muuttamatta, eikös ne nytkin hoidu kahdella junayksiköllä? Tässä lähdetään siis siitä, että aloitetaan maltilla, ja bussiliikennettä karsimatta. Yksiraiteisena Ahjon laiturijärjestely sinänsä on varmaan suht edullinen, mutta siihen kohtaan mihin tiettävästi asemaa on joskus kaavailtu tulee muitakin kustannuksia suurten korkeuserojen mukanaan tuomista rakenteista. Tuo Ahjon tasoylikäytävä on poistumassa, mutta ei ihan heti. Se korvataan lähelle tulevalla kevyen liikenteen sillalla, ja muutenkin Ahjon "keskustan" liikenneolot muuttuvat kun nykyisen vahvistetun kaavan kaikkiin nippeleihin löytyy rahat (sillat, tiet, saastuneen maan poisto, asuinrakentaminen). Vaikka rataa periaatteessa saisi ajaa kovaa, on ymmärtääkseni siihen tehty juuri äskettäin junien kulunvalvontaan liittyvä muutos, jonka tarkkaa toteutusta en tunne (tietävät täydentäkööt). Tämä juontaa ilmeisesti pitkien tavarajunien odotusajoista pääradan liikennevirtaan, jolloin Ahjon ja Lapilan tasoristeyksen puomit on menneet varoetäisyyksien vuoksi kiinni ja liikenne sekaisin. Kun sitten Ahjossa oli otettu puomien ohjaus pois, jotta juna voi odottaa lähellä tasoristeystä, mutta siitä ylikulun ollessa mahdollinen, joutui lapsi junan yliajamaksi muutama vuosi sitten. Ilmeisesti tällä rataosalla em. ongelmien takia ajetaan mateluvauhdilla niin, että ihmissilmä tarkastaa ylikäytävän, kun sen puomeja ei suljeta. No tämä siis vain tällä hetkellä ja poistuu tuon uuden sillan myötä. Toisena inhimillisenä seikkana tuo rata menee lähes pihojen läpi niin, ettei siinä ole vielä suoja-aitoja riittävissä määrin, onneksi sentään viereisten kerrostalojen kohdalla ne on jo lisätty onnettomuuden ja läheltä piti -tilanteiden jälkeen.
Kun sitten Sipoon Talman alue alkaa rakentua hulppeine asukasmäärineen ja Ahjo valmistuu voitaisiin rataan investoida enemmän ja muuttaa liikenne jo alueiden runkoliikenteeksi, sisältäen pääradalla nopeasti ja hidastellen kulkevia vuoroja, vaikkapa aiemmin mainittuja K-vuoroja. Mutta tässä vaiheessa sisäinen realistini sanoo yksi nopea vuoro tunnissa - sillä päästään alkuun, haistelemaan vähän junaliikenteen potentiaalia Nikkilän suuntaan.
Mihin aikaan sm5 kulkee "kotirataamme"? Poikani on junafriikki sanan hyvässä merkityksessä, ja tulemme varmasti radan varteen kuvaamaan ja moikkaamaan, ihan vieressä kun asutaan.