Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,207
Lauantain 14.10.2006 Helsingin Sanomissa on kirjoitus, jossa esitellään HKL-SUY:n luonnosta bussittomaksi keskustaksi Helsingissä. Tavoitteena on tyhjentää niin Elielinaukio kuin Rautatientorikin linja-autoista. Keinoksi tarjotaan Tukholma-tyylistä laajaa raskasraideliityntää lähijunien ja laajennetun metrojärjestelmän toimiessa linjaston runkona. Uusina metrolinjauksina olisivat Länsimetron ohella reitti Kamppi - Töölö - Meilahti - Pasila - Kumpula - Viikki / Maunula. Kumpulan suunnan metrolinjaus jakaantuisi siis kahdeksi haaraksi toisen suuntautuessa Maunulaan (joskus myöhemmin jopa lentoasemalle) ja toisen mennessä Viikkiä kohti. Lähijunien Kehärata on myös osa runkoverkkoa.
Suunnittelujohtaja edeltäjineen uskoo liityntään pohjautuvan mallin nopeuttavan matkantekoa ja tuovan lisää matkustajia. Lisäksi raideverkostoon kuuluu olennaisina osina Raide-Jokerit numero 1 ja 2. Niiden oletetaan houkuttelevan luotettavina ja täsmällisinä paljon poikittaislinjojen käyttäjiä. Vision puolestapuhujat mainitsevat lisäksi, että liikenne on myös edullista järjestää. Tällä he viitannevat Helsingin erittäin myönteisiin kokemuksiin varsinkin metron edullisista tuotantokustannuksista. Ympäristövaikutuksina Helsingin keskustasta katoaisi 230 ruuhkabussin melut ja pakokaasut. Raideliikenteen runkolinjavisio olisi tarkoitus toteuttaa 2015 alkaen niin, että 2020-luvun loppuun mennessä Helsingin keskusta voisi olla kokonaan bussiton. Länsimetron arvellaan valmistuvan vuonna 2015.
Suunnittelujohtaja edeltäjineen uskoo liityntään pohjautuvan mallin nopeuttavan matkantekoa ja tuovan lisää matkustajia. Lisäksi raideverkostoon kuuluu olennaisina osina Raide-Jokerit numero 1 ja 2. Niiden oletetaan houkuttelevan luotettavina ja täsmällisinä paljon poikittaislinjojen käyttäjiä. Vision puolestapuhujat mainitsevat lisäksi, että liikenne on myös edullista järjestää. Tällä he viitannevat Helsingin erittäin myönteisiin kokemuksiin varsinkin metron edullisista tuotantokustannuksista. Ympäristövaikutuksina Helsingin keskustasta katoaisi 230 ruuhkabussin melut ja pakokaasut. Raideliikenteen runkolinjavisio olisi tarkoitus toteuttaa 2015 alkaen niin, että 2020-luvun loppuun mennessä Helsingin keskusta voisi olla kokonaan bussiton. Länsimetron arvellaan valmistuvan vuonna 2015.