Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Se, että täkäläisissä suunnitelmissa eivät esiinny seudulle parhaiten sopivat ratkaisut ei todista mitään siitä, että ne ratkaisut eivät olisi parhaita. Smith-Polvisesta periytyvien vanhentuneiden ja toimimattomiksi osoittautuneiden periaatteiden noudattaminen sulkee tietenkin kaikki hyvät ratkaisut pois.Duo-ratikat eivät nykyisellään esiinny missään pk-seudun kehittämissuunnitelmassa, ja Tampereenkin pikaratikkasuuunnitelmistakin ne ovat tippumassa toteutuksen hankaluuden vuoksi pois.
Eivät ne mihinkään voi parantua, koska metron kanssa se ei ole mahdollista. Metroasema päärataan nähden poikittain Pasilassa tarkoittaa sitä, että asema on kymmeniä metrejä alempana kuin Pasilan nykyiset laiturit. Ja jotta metroasema olisi jollain lailla järkevästi muuhun Pasilaan kuin rautatieasemaan nähden, metroasema sijatsee Keski-Pasilan alapuolella.Pasilan suunnitelmat ovat vasta alkutekijöissään joten ne ehtvät varmasti tarkentua. Ainakin toivoisin. Pisara-ratkaisu olisi tietenkin paras.
Nämä ovat metron suuriin juniin ja kaarresäteisiin liittyviä rakenteellisia ongelmia, joita ei voi muuttaa jos metron rakennetta ei saa muuttaa. Raitiovaunulla on Pasilan suunnitellun metroaseman vaikutusalueella 4-5 pysäkkiparia, eli ratikalla päästään minne halutaan ja viereen. Metrolla ei.
Viittaan HKL:n kustannusselvitykseen, jossa on laskettu nykyisen linjan 18 liikennöintikustannus, jos nykyiset bussivuorot ajettaisiin raitiovaunuilla. Tällainen laskelma osoittaa minusta pikemminkin ammattitaidon ja jokkuoliikenteen ymmärtämisen puutetta kuin mitään bussi- ja raitioliikenteen kustannusten keskinäisestä suhteesta. Mutta kun tavoitteena on todistella raitioliikennettä vastaan, silloin lasketaan näin.Mikä siinä linja 18 suunnitelmassa on pielessä? Olen vähän ulkona asioista? Eikö se merkitse nelosen haaraa Huopalahdentietä Munkkivuoreen, jonne se saisi kulkea omilla kaistoillaan?
Kyllä ovat Marjaradan liikennemäärät varsinaisen ohuita perustelemaan 300 Me investointia. Liityntäkonseptilla keskittämällä päästään luokkaan 2000 matkaa huipputuntina, jos oikein muistan. Mutta kun se raitiotien rakentamien on pannassa, sielläkin suunnalla...Jokeri 1:stä pidän minäkin sen verran elinvoimaisena että minäkin kannatan sen muuttamista raitiotieksi. Mutta kehä II:ta ja III:ta pitkin joukkoliikennematkustajavirrat ovat muulloin kuin työmatkaruuhkan aikana niin ohuet että saadaan odottaa 50 vuotta ennenkuin niillä yhteyksillä kuljetaan raiteilla. Poikkeuksena Marja-rata joka palvelee lentokenttää.
Minun mielestäni parhaat jalankulkukaupungit ovat olleet ratikkakaupunkeja. Niissä nimittäin jalankulkija pääsee kaikkein kätevimmin liikkumaan sekä omin jaloin että konevoimalla. Tavoitehan ei ole kävelyttää ihmisiä maksimaalisesti kuten maanalaisissa järjestelmissä, vaan tehdä liikkuminen helpoksi ja vaivattomaksi.On metro myös järjestänyt etuisuuksia jalankulkijoille. Se näkyy selvimmin niissä kaupungeissa joilla on Helsinkiä kattavampi metroverkko.
Antero