Vs: Joko olette tutustuneet HKL:n kehittämissuunnitelmaan?
Tuo on jo vanha paperi. Luonnehtisin sen tarkoitusta yrityksenä perustella mittava kalliiden metrolinjojen lisärakentaminen. Joukkoliikenteen ja sen palvelutason todellisen kehittämisen kanssa tuolla ei ole paljon tekemistä.
Ihmettelen hieman, mitä paperin sivuilla 10 ja 11 olevilla pylväiköillä halutaan sanoa. Voin arvata, että yritys on esittää "Iso liityntä" parhaimpana, kun sillä on korkeimmat pylväät kuvissa "Matkustajakilometrit" ja "Nousut". Lisäksi kuvioiden mittakaavalla pelaaminen yrittää antaa vaikutelman siitä, että erot ovat valtavia. Mutta katsokaapa vasemmalla pystyakselin lukuarvot: pylväistä puuttuu muutama arkin mitta. Erot ovat varsin vähäisiä.
Vaan mitä pylväiköt kertovat?
Matkustustunnit osoittaa, että valtavalla investoinnilla koko mallinnetun joukkoliikenneverkon matka-aikasummaan on saatu 2 %:n vähennys. Myöhemmillä sivulla näkyy taulukoissa, että joillain yhteyksillä matka-aikaerot ovat minuutin tai kahden luokkaa. Tällaiset erot ovat vaan teoriaa paluusuunnassa, kun vaihdetaan 4 min vuoroväliä ajavasta metrosta 20 minuutin vuorovälillä kulkevaan bussiin (bussien vuorovälejä on listattu liitteissä). Matka-aikalaskennassa tällaista mitätöntä tosiasiaa ei vaan oteta huomioon.
Matkustajakilometrit osoittaa, että liityntäliikenteeseen siirtyminen tarkoittaa matkojen pituuksien kasvamista. Se ei tietenkään ole mikään etu, vaan haitta - vaikka korkea pylväs antaa toista mielikuvaa. Mutta jälleen lukuarvojen tarkastelu kertoo eron mitättömyydestä: 2 %.
Nousut ei suinkaan tarkoita, että verkossa matkustetaan enemmän, vaan että verkossa
vaihdetaan enemmän. Nousu ei ole matka, vaan vaihdon sisältävä matka koostuu useammasta kuin yhdestä noususta. Ja vaihtamistahan tässä haluttiin lisätä. Tässä ero on 8 %.
Sitä ei raportissa ole rohjettu esittää, mitä tämä joukkoliikenteen palvelutason heikennys maksaa. Sivu 8 antaa ymmärtää, että liikennöintikustannuksissa säästettäisiin 7 miljoonaa vuodessa. Koko potti on vähintään miljardi. Sellaisen investoinnin vuosikuoletus maksaa 50-60 miljoonaa euroa.
Joten aika lailla pihalla tämän asian kanssa ollaan.
Antero