Miten olisi Helsingin kolmas metrolinja, eli alkuperäisen U:n toinen haara. Vuosi on 2025 ja metro pyyhältää vasta rakennetusta Malmin suolähiöstä läpi Viikin ja Kallion Punavuoreen ja siitä edelleen Lauttasaaren eteläosaan. Asemia voisi olla esimerkiksi Malmi, Pihlajamäki, Viikinranta (Varaus), Kumpula, Konepaja, Hakaniemi, Kruunuhaka (varaus), Kauppatori, Kolmikulma, Hietalahti, Jätkäsaari, Lauttasaari. Kauppatorin aseman alle louhittaisiin toinen tunneli valmiiksi ihan heti kohta rakennettavaa Töölön metroa varten ja Hakaniemessä varauduttaisiin Pisaraan tekemällä outoja 90° käännöksiä sisääntuloväylissä.
Mutta tuumimpa, että realistisesti ajateltuna tällaisessa projektissa menee kymmenen vuotta suunnitelmissa, Töölön metron kanssa voidaan pärjätä viidellä niin, että jos nyt aloitetaan rummutus, niin sitä seuraava hallitus saa kautensa alussa tehdä symbolisesti päätöksen tukea hanketta.
Taas sitten parasta, mitä voisi toivoa olisi ne pienet keskustaraitioteiden parannukset. Luulen, että suurhankkeille on nyt vähän huononpi aika kuin joskus toiste voisi olla, varsinkin koska vaunuhankinta ja hallin saneeraus painavat päälle. Olisin tyytyväinen, jos 2019 syksyllä pääsisi ajamaan lenkin Ilmalantorille ja Tehtaankadulta Töölön kautta Meilahteen. Kuljettajat eivät enää rahastaisin, vaunun pyörät olisivat leveät ja oltaisiin aloitettu selvitystyö uudenlaisista turvavaihteista ja esiopastimista.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:21 ----------
Vilkaisinpa osayleiskaavaa... Siinä "Kolmas metrolinja" käännettäisiin sekin Pasilaan ja siitä Huopalahteen. Toinen linja kulkisi niin kuin nytkin on suunniteltu.
Muuta merkillepantavaa noin metrosarallahan on vielä se kolmantena viimeiseksi hylätty alkuperäinen suunnitelma, eli kierto Töölön kautta ja takaisin kohti Itä-Helsinkiä. Kuten muistatte, siihenkin on varauduttu metron ratageometriassa, että vaihde Idästä kohti pasilaa on mahdollista tehdä ilman vastaantulevien raiteiden ylityksiä.