- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Kysely tuntuu sisältävä ajatuksen, että jos Pisaraa ei tulekaan, sama raha on siltarumpuhengessä törsättävä "saavutettuna etuna" johonkin muuhun. Tähän viittaa myös vaihtoehdon 7 kulmikkuus.
Entäpä jos pääkaupunkiseudun liikenneongelmat tai liikenteen kasvupaineet eivät olekaan Helsingin kantakaupungissa.
Tai voisivatko kantakaupungin liikenneongelmat olla syynä sille että kasvu kohdistuu enimmäkseen ulkopuolelle? Konttoreita rakennetaan kehäteiden varsille jonne tietenkin kaikkien on pakko mennä autolla.
Kun olen matkustanut lähijunalla Helsinkiin päin niin olen aina ihmetelllyt miksi n puolet matkustajista jää pois Pasilassa. Eiköhän se syy ole että junalla pääsee niin huonosti mihinkään jos matka suuntautuu kantakaupunkiin. LiVikin myöntää raportissaan että arkivuorokautena Pisaran ansiosta kantakaupunkien asemien (Jos Pasila lasketaan mukaan) junamatkustajien määrä kasvaa 131.000 matkustajalla siihen verrattuna että Pisaraa ei rakenneta! Vaikka luvussa on nousijat ja poistujat nlin se on silti merkittävä, se on enemmän kuin Helsingin päärautatieasemalla on nyt!
Silti se saattaa olla yhteiskunnalle halvempaa jättää se rakentamatta koska silloin pystytän hajauttamaan yhdyskunta ja lisäämään autoilijoilta ja busseilta kerättäviä polttoaineverotuloja. Pisaran rakentamiseen tarkoitetut rahat aiotaan käyttää autoveron poistoon, sen ovat porvaripuolueet luvanneet!
t. Rainer