Oulun paikallisliikenne

En vaan niin millään ymmärrä minkä takia tuollaisille maaseutulinjoille edes ehdotetaan mitään sähköbussia.
Tuollaisiin kohteisiin pitäisi vaatia erilaista kalustoa. Korkeat selkänojat vähintään ja jos (ja kun) koululaisia kulkee niin turvavyöt. Ovetkin riittäis 1+1+0.
Sähkökatureilla ei tee yhtään mitään noilla linjoilla.
No miksi ei? Nykyäänkin ainakin Helsingissä ajetaan Kirkkonummelle, Pornaisiin ja Porvooseen ihan sähköbusseilla, välillä niillä korkeaselkänojasilla ja joskus niillä Kielin romupenkeillä
 
En vaan niin millään ymmärrä minkä takia tuollaisille maaseutulinjoille edes ehdotetaan mitään sähköbussia.
Tuollaisiin kohteisiin pitäisi vaatia erilaista kalustoa. Korkeat selkänojat vähintään ja jos (ja kun) koululaisia kulkee niin turvavyöt. Ovetkin riittäis 1+1+0.
Sähkökatureilla ei tee yhtään mitään noilla linjoilla.
Oulun kaupunki on varmaan vain listannut kaikki "puhtaat" käyttövoimat, jota EU-laki nyt hankinnoissa vaatii. Epäilen kyllä kovasti, että tuonne ei sähköbusseja ole tulossa. Sopimuskausi on keskipitkä, keski-ikävaatimukset korkeat ja halvimmalla mahdollisimmalla mennään. Eikai ole mitään järkeä ostaa uusia kalliita busseja tällaista kohdetta varten. Varmaan saadaan Revon korkeapenkkisiä Subeja sinne ajelemaan biodieselillä, niinkuin siellä nytkin on.
 
En nyt muistakaan, miksi Nallikariin menevällä linjalla 15 on etenkin arkena vakiokalustona sinisiä VDL:iä. Pyhäpäivinä, jolloin uudempaa kalustoa liikenee arkeen verrattuna useammalle linjalle, 15:llä voi kyllä nähdä Yutongin ajankohtaisissa tilaajaväreissä.

Noin kaiken kaikkiaan Oulu on ottanut hurjan askeleen kohti suurkaupunkimaista meininkiä. Torikadulla ja Tuirassa painelee tiheään tahtiin huomattavan tuoretta täyssähkökalustoa. Vielä muutama vuosi sitten en olisi osannut edes haaveilla, että jo 2025 kaupunkiautonäkymät Pohjois-Pohjanmaan metropolissa voisivat näyttää siltä, mitä kuluneella viikolla olen kokenut.

Osa kuvistani on täällä, kuvia tullee lisää ja kansiorakenteeseenkin voi tulla päivityksiä.
 
En nyt muistakaan, miksi Nallikariin menevällä linjalla 15 on etenkin arkena vakiokalustona sinisiä VDL:iä. Pyhäpäivinä, jolloin uudempaa kalustoa liikenee arkeen verrattuna useammalle linjalle, 15:llä voi kyllä nähdä Yutongin ajankohtaisissa tilaajaväreissä.

Noin kaiken kaikkiaan Oulu on ottanut hurjan askeleen kohti suurkaupunkimaista meininkiä. Torikadulla ja Tuirassa painelee tiheään tahtiin huomattavan tuoretta täyssähkökalustoa. Vielä muutama vuosi sitten en olisi osannut edes haaveilla, että jo 2025 kaupunkiautonäkymät Pohjois-Pohjanmaan metropolissa voisivat näyttää siltä, mitä kuluneella viikolla olen kokenut.

Osa kuvistani on täällä, kuvia tullee lisää ja kansiorakenteeseenkin voi tulla päivityksiä.
Jääkö tuo Revon nimi autoihin vielä jatkossakin vai vaihtuuko Nobinaksi?
 
Jääkö tuo Revon nimi autoihin vielä jatkossakin vai vaihtuuko Nobinaksi?
Olen myös miettinyt samaa. Nobinan tiedotteessa kerrottiin Ari Revon jatkavan Revon turistiliikenteen toimitusjohtajana, joten mahdollisesti Revon turistiliikenne voisi säilyä toistaiseksi ainakin tytäryhtiönä joka vain on Nobinan omistuksessa.
 
Mielenkiintoista kyllä, miten tilausajopuoli jatkuu. Joka tapauksessa, eiköhän Nobina toimi yhdellä brändillä tuollakin jossain vaiheessa. Kaupan ulkopuolelle jäi muuten Revon Liikenne ky, joten ehkä revolla toiminta jatkuu itsenäisenä jossain muodossa, mutta ei paikallisliikenteessä.
 
Asemakeskuksen alle kaavaillaan nyt tunnelia jonka avulla bussiliikenne voisi oikaista keskustan läpi huomattavasti aikaisempaa nopeammin. Käytännössä Saaristonkadun tilalta Hallituskadusta tulisi joukkoliikenteen pääväylä keskustaa läpäistessä. Suunnitelma muuten näyttää järkevältä, mutta tila joukkoliikenteelle näyttää mielestäni hyvin rajatulta varsinkin Letkunpuiston ja Snellmanninpuiston kohdalla. Mielenkiinnolla odotetaan mitä tästä tulee

Linkki Ylen juttuun https://yle.fi/a/74-20160033

Visualisointejakin on jo väsäilty

Joukkoliikenne-Oulu-768x397.jpg

Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vielä mainittakoon, että asemakeskuksen linja-autoasematerminaalin asemakaava on menossa myös ensi viikolla ehdotusvaiheeseen. Rakentamaan olisi tarkoitus päästä noin vuoden päästä. Tästä edellämainitusta tunnelista pitäisi olla siis suora yhteys rautatie- ja linja-autoasemalle.

Julkisivu kaupungilta päin:

i-nuV8fG9k8E0pJLSvWUyVevxSkUMlm35mYDoAzysXfUpc97rSUnTluXAw4vmfRvpyZgC_kUAC-ttPRhc9rBTcxRTLAFW4vdDyDAhg-GkYA53PT9Qwp8DuaRe688LcUt8iODpDicCqv1QcrB1gUIBHFxd8M2J5DzfpAFgCy9zA.jpg


Raksilasta päin:

1746710946056.png
 
Viimeksi muokattu:
Asemakeskuksen alle kaavaillaan nyt tunnelia jonka avulla bussiliikenne voisi oikaista keskustan läpi huomattavasti aikaisempaa nopeammin. Käytännössä Saaristonkadun tilalta Hallituskadusta tulisi joukkoliikenteen pääväylä keskustaa läpäistessä. Suunnitelma muuten näyttää järkevältä, mutta tila joukkoliikenteelle näyttää mielestäni hyvin rajatulta varsinkin Letkunpuiston ja Snellmanninpuiston kohdalla. Mielenkiinnolla odotetaan mitä tästä tulee

Linkki Ylen juttuun https://yle.fi/a/74-20160033

Visualisointejakin on jo väsäilty

Joukkoliikenne-Oulu-768x397.jpg

Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vielä mainittakoon, että asemakeskuksen linja-autoasematerminaalin asemakaava on menossa myös ensi viikolla ehdotusvaiheeseen. Rakentamaan olisi tarkoitus päästä noin vuoden päästä. Tästä edellämainitusta tunnelista pitäisi olla siis suora yhteys rautatie- ja linja-autoasemalle.

Julkisivu kaupungilta päin:

i-nuV8fG9k8E0pJLSvWUyVevxSkUMlm35mYDoAzysXfUpc97rSUnTluXAw4vmfRvpyZgC_kUAC-ttPRhc9rBTcxRTLAFW4vdDyDAhg-GkYA53PT9Qwp8DuaRe688LcUt8iODpDicCqv1QcrB1gUIBHFxd8M2J5DzfpAFgCy9zA.jpg


Raksilasta päin:

Näytä liitetiedosto 9823
Voiskohan noista asemakeskuksista jo jonkun toteuttaa.
 
Takaisin
Ylös