Raide-Jokeri

Täytyypä kysellä josko sieltä norsunluutornista alkaisi pikkuhiljaa saada ulos jotain matkustajamäärälukuja nyt sitten.
 
Kyllä pikaraitiovaunu-kohta on löytynyt matkustajamääristä joka kuukausi, kun ne numerot on muutenkin julkaistu. https://www.hsl.fi/hsl/tutkimukset/matkustajamaarien-seuranta

Luvut tosin perustuvat johonkin mallinnukseen, kun kaikissa vaunuissa ei ole laskimia.
Jeps. Mä haluan vuorokausikohtaiset nousijaluvut, noi kuukausiluvut on arvauksia jotka ei kerro oikeastaan mitään.

Vuorokausikohtaisissa on mielenkiintoista nähdä vaihtelu esim. tiistain ja perjantain välillä sekä tietysti viikonlopun.

Myös linjasta 550 ilmoitettiin aikanaan nimenomaan arjen vuorokausikohtaiset nousijat. Eiköhän ne nyt linjasta 15 ilmoiteta, kun siellä on laskentalaitteet. Eihän ne ole muidenkaan ratikkalinjojen kohdalla mitenkään salaista tietoa, vaikka luvut ovat kaikkea muuta kuin mairittelevat.
 
HSL on kilpailuttanut koraavaa liikennettä (15X) elokuulle: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202560426
Kilpailutuksen voitti Koiviston Auto, ja syynä on radan tuenta, voisikohan liittyä tuohon heiluntaan?
Huonolta vaikuttaa jos rataa joutuu näin uutena uudestaan tukemaan. Voihan se olla näin, että kiskojen päällä heiluva vaunu vääntää kiskoja ajan mittaan. Arvasin että kiskoja tullaa lähitulevaisuudessa korjaamaan, on nimeättään aika erikoisia ääniä eräistä vaunuista kuulunut.
 
Taitaa Sinun mielestä mikä vaan Raide-Jokeriin liittyvää vaikuttaa huonolta.
Päinvastoin, näen siinä paljonkin hyvää ja monissa asioissa on onnistuttu erinomaisesti . Kuitenkin asioissa on parannettavaa ja tälläiset uutiset kertoo siitä. Omaan korvaani särähtää hieman sana rada tuenta. Se kertoo siitä, että radan tuennassa on puutteita tai parannettavaa, mikä on sikäli huvittavaa kun laite on vasta vähän yli vuoden vanha. Itse pidän asioiden kriittistä tarkastelua hiljaista hyväksyntää kehittävanpänä toimintana.
 
Radan tuenta ei sinänsä kuulosta mitenkään huolestuttavalta. Se on ihan puhdas rutiinihomma, jota tuollaiselle sepeli-pölkky-radalle pitää aika-ajoin tehdä. Kun radalla on vilkas liikenne, niin tuenta voidaan joutua tekemään parin-kolmen vuoden välein. Sitten on tietysti niin, että jos rata on rakennettu huonosti ja routii pahasti, pitää tukea useammin ym.

Tuenta pitäisi kuitenkin voida suorittaa niin, ettei se juurikaan häiritse linjaliikennettä. Se edellyttäisi omaa kalustoa, jota meille ei tietenkään ole hankittu. Eihän jokerille muistettu hankkia edes työvaunua. Nyt, kun sepelirataa on tulossa yhä enemmän, olisi paikallaan hankkia omaa kalustoa, jolloin tuentaa voisi tehdä joustavasti pätkissä ja minimaalisella häiriöllä linjaliikenteelle. Jokerilla on tietysti ongelmana se, että varsinaista öistä liikennekatkoa ei oikein ole tai se on hyvin lyhyt.

Mutta liikenteen lopettaminen esim. klo 24 ja koko linjan korvaaminen bussilla on huomattavasti kevyempi toimenpide kuin vaikkapa liikenteen lopettaminen tietyllä pätkällä klo 20 ja korvaaminen vain tätä pätkää kulkevalla bussilla. Kyse on tietysti matkustajien arvostamisesta.
 
Päinvastoin, näen siinä paljonkin hyvää ja monissa asioissa on onnistuttu erinomaisesti . Kuitenkin asioissa on parannettavaa ja tälläiset uutiset kertoo siitä. Omaan korvaani särähtää hieman sana rada tuenta. Se kertoo siitä, että radan tuennassa on puutteita tai parannettavaa, mikä on sikäli huvittavaa kun laite on vasta vähän yli vuoden vanha. Itse pidän asioiden kriittistä tarkastelua hiljaista hyväksyntää kehittävanpänä toimintana.
Kyse on täysin suunnitelmallisesta työstä, joka kuuluu allianssien jälkivastuuajan toteutusvastuulle. Niin rautateillä, metrossa kuin ratikassakin sepeliradalla on ihan tavallista tehdä jälkituenta noin pari vuotta käyttöönoton jälkeen. Kaupunkiliikenteellä on suunnitelmissa sekä metroon ja ratikkaan sopivan vaihtuvalla raideleveydellä toimivan oman tukemiskoneen hankinta, mutta tähän hetkeen sitä ei ole käytettävissä ja työt tehdään mahdollisimman tehokkaasti muualta tuotavan koneen kanssa.
 
Kyse on täysin suunnitelmallisesta työstä, joka kuuluu allianssien jälkivastuuajan toteutusvastuulle. Niin rautateillä, metrossa kuin ratikassakin sepeliradalla on ihan tavallista tehdä jälkituenta noin pari vuotta käyttöönoton jälkeen. Kaupunkiliikenteellä on suunnitelmissa sekä metroon ja ratikkaan sopivan vaihtuvalla raideleveydellä toimivan oman tukemiskoneen hankinta, mutta tähän hetkeen sitä ei ole käytettävissä ja työt tehdään mahdollisimman tehokkaasti muualta tuotavan koneen kanssa.
Olisiko Mankisen Enerco RT 20 R -tukemiskoneesta (HKL1767) mitään hyötyä? Tosin sehän on jo 35 vuotta vanha ja melko lailla manuaalinen toiminnoissaan, mutta jotain puoliautomaattistakin siinä kyllä on.

Jokerin allianssin jälkivastuulla voi kuitenkin olettaa, että allianssi korjaa radat tilattuun kuntoon omia resurssejaan ja kansainvälisiä työkonepankkeja hyödyntäen.
 
Takaisin
Ylös