Raide-Jokeri

Kuten kirjoitin, niin Kaupunkiliikenteellä harkinnassa on oman sekä metroon että ratikkaan sopivan tukemiskoneen hankinta. Laite ei ole halpa ja toisaalta toistaiseksi ollaan saatu kohtuullisen helposti tilattua tukeminen palveluna, joten mitenkään varmaa ei sen hankkiminen ole.
Ei kai nyt sentään mitään yhdistettyä kapea- ja leveäraiteista 1000 mm ja 1521,5 mm raideleveyden tukemiskonetta ole hankkeessa! Eihän sellaista liene olemassakaan missään. Liian paljon liikkuvia, muuttuvia osia. Tuollainen laite ei todellakaan olisi halpa. Kumpikin ratajärjestelmä tarvitsee omat työkoneensa, se on päivänselvää.
 
Ei kai nyt sentään mitään yhdistettyä kapea- ja leveäraiteista 1000 mm ja 1521,5 mm raideleveyden tukemiskonetta ole hankkeessa! Eihän sellaista liene olemassakaan missään. Liian paljon liikkuvia, muuttuvia osia. Tuollainen laite ei todellakaan olisi halpa. Kumpikin ratajärjestelmä tarvitsee omat työkoneensa, se on päivänselvää.
Useammalla valmistajalla (mm. Plasser&Theurer) on laitteita, joissa voi vaihtaa telin halutulle raideleveydelle. Itse asiassa nämä Raide-Jokerillakin käyneet koneet ovat sellaia, että ne operoivat normaalisti normaaliraideleveydellä, mutta varustetaan metrisellä telillä kun tuodaan tänne.

Samat koneet operoivat muuten myös Tampereen raitiotiellä. Meille Helsinkiin hankittava olisi sitten tietysti 1522 ja 1000 mm teleillä - jos siis päädyttäisiin hankkimaan oma.
 
Kuten kirjoitin, niin Kaupunkiliikenteellä harkinnassa on oman sekä metroon että ratikkaan sopivan tukemiskoneen hankinta. Laite ei ole halpa ja toisaalta toistaiseksi ollaan saatu kohtuullisen helposti tilattua tukeminen palveluna, joten mitenkään varmaa ei sen hankkiminen ole.
Hommatkaas vaan. Ei pidä tuijottaa liikaa exceleitä, vaan miettiä myös joustavuutta ja arvostaa matkustajia ja välttää heille aiheutettuja poikkeustilanteita. Oma laitteisto tuo luotettavuutta, kun työ on helppoa jakaa tasaisesti ja tehdä tarvittaessa, lyhyelläkin varoitusajalla. Ei tarvitse alentaa nopeusrajoituksia vaikkapa epäonnisen talven jäljiltä vaan kääriä hihat ja lähteä yötöihin. Näitä arvoja ei helposti saa sinne exceliin väännettyä eikä niistä oikein saa yleisöltä kiitostakaan, kun ei se yleisö tiedä, mitä radalla öisin tehdään. Se tietää vain, mitä tehdään, jos katkot ovat pitkiä ja ikäviin aikoihin, kun pitää vuokrata ulkomailta kone ja ukot.

Ratametrejähän on tulossa vaikka millä mitalla, jos ottaa huomioon ihan vaan ne hankkeet, jotka on jo toteutettu tai rakenteilla, siihen päälle vielä Vantaa ja Vihdintie. Ei se toimettomaksi jäisi.

Tuo tukemiskone jota olette pohtineet, millaisiin suorituksiin se yltää? Saisiko sillä kilsan per tunti tehtyä?
 
Takaisin
Ylös