Raide-Jokeri

Kyllähän siinä on liikennevalot, ja punaisia päin se taksi on ajanut. Poliisi epäilee taksikuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Juu varmistin vain kun en muistanu, muistelen vain jotain onnettomuutta jossa puuttui kieltomerkki josta syystä veti uukkarin eteen bussi silloin joskus tjms Kuvassa äsken näkyi valotolppa kyllä
 
Kyllähän siinä on liikennevalot, ja punaisia päin se taksi on ajanut. Poliisi epäilee taksikuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Vika oli luonnollisesti 100% taksin, mutta tuntuu, että Jokerin liikennejärjestelyissä on myös parantamisen varaa. Jos jossain sattuu enemmän onnettomuuksia kuin muualla, mitä siitä tulisi jos aina vaan todettaisiin, että "jos kaikki olisivat menneet lain mukaan, yhtään kolaria ei olisi sattunut?" Kyllä suunnittelijankin pitää ottaa vastuuta.

Jenkeissä kokeiltiin Jokerivalon tyylistä "tuplapunaista" valikoiduilla suojateillä ja tulokset ovat olleet huonoja. Autoilijat eivät tunnistaneet valon merkitystä yhtä hyvin, kuin tavallisten liikennevalojen. Moni luuli, että tuollainen kolmiovalo on sama kuin kärkikolmio: väistää ja varoa pitää, muttei tarvitse pysähtyä. Voisiko Suomessakin kyse olla samasta ilmiöstä? Pitäisikö vaan käyttää ihan tavallisia liikennevaloja?

Muutenkaan en näe, mitä hyötyä on laittaa pienen ahtaan liikenneympyrän läpi kulkemaan iso pitkä raitiovaunu. Varsinkin tuossa paikassa, mihin olisi mahtunut vaikka suurempi Haagan tyylinen valollinen liikenneympyrä tai sitten perinteisempi risteysratkaisu. Tilan puolesta vaikka eritasoliittymäkin. Miksi keskelle rakentamatonta maata tehdään ahtain mahdollinen liittymä? Parempi olisi ollut alkuperäinen ratkaisu, eli puomillinen tasoristeys junalle (ratikalle) ja ratikkarata kokonaan päätiestä ja risteyksestä sivussa, kuten junakin meni aikoinaan.

Onkohan tutkimusdataa siitä, miten raitiovaunut ja ympyrät sopivat yhteen? Tavallisesta valoristeyksestä voi ratikkakin huoletta painaa vihreällä täyttä vauhtia, kun ympyröissä pitää varoa (vaikkei lain mukaan väistettävää liikennettä ympyrässä olekaan) ja usein siinä on myös suojatie, joka kääntää väistämisvelvollisuuden rv-kuljettajalle. Valottomia suojateitä ei pitäisi olla ratikkaradalla ollenkaan, kun fysiikan lakeja ei pysty muuttamaan hyppäämällä ratikan alle vaikka olisikin oikeassa.
 
Miksi keskelle rakentamatonta maata tehdään ahtain mahdollinen liittymä?
Liikenneympyrän viereen rakentuu tulevina vuosina lähes 3000 asukkaan Karhukallio. Samalla koko risteyksen pitäisi tosin poistua, kun Viikintie Siilitien suuntaan linjataan Myllärintien risteykseen. Olisi siis tyhmä kuluttaa paljon rahaa raskaaseen ratkaisuun, jolle ei ole enää käyttöä muutaman vuoden päästä. Siihen en osaa vastata, miksi yksinkertaista risteystä ei olisi voitu rakentaa.
 
Liikenneympyrän viereen rakentuu tulevina vuosina lähes 3000 asukkaan Karhukallio. Samalla koko risteyksen pitäisi tosin poistua, kun Viikintie Siilitien suuntaan linjataan Myllärintien risteykseen. Olisi siis tyhmä kuluttaa paljon rahaa raskaaseen ratkaisuun, jolle ei ole enää käyttöä muutaman vuoden päästä. Siihen en osaa vastata, miksi yksinkertaista risteystä ei olisi voitu rakentaa.
tuossa nappaus 1743353264553.png
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös