Pakolliset pysähtymiset päinvastoin tulevat aikanaan myös keskustalinjoille.
Yritän vääntää rautalangasta. Lähtö sunnuntaina kello 6.42 Pasilan asemalta Olympiaterminaalille on ajettu 26.1.2025 alkaen ja siitä löytyy dataa 11.5.2025 asti. Vuoro on ollut eri päivinä myöhässä seuraavasti, ja se on ohittanut pysäkkejä seuraavasti:
2025-05-11 | 0:00:05 | 14 |
2025-05-04 | 0:01:14 | 14 |
2025-04-27 | 0:01:19 | 13 |
2025-04-20 | 0:01:02 | 13 |
2025-04-13 | -0:01:29 | 12 |
2025-04-06 | 0:01:44 | 12 |
2025-03-30 | 0:00:39 | 12 |
2025-03-23 | 0:01:12 | 12 |
2025-03-16 | 0:00:44 | 11 |
2025-03-09 | 0:00:25 | 10 |
2025-03-02 | 0:02:00 | 9 |
2025-02-23 | 0:05:09 | 9 |
2025-02-16 | 0:00:10 | 9 |
2025-02-09 | 0:05:00 | 7 |
2025-02-02 | 0:01:16 | 6 |
2025-01-26 | 0:01:25 | 6 |
Pienimmät ja suurimmat arvot:
Myöhässä | |
Min | -0:01:29 |
Max | 0:05:09 |
Pysäkkien ohittamiset | |
Min | 6 |
Max | 14 |
Kahdessa tapauksessa vaunu on siis ohittanut vain kuusi pysäkkiä, mutta se ei ole silloin saapunut enempää myöhässä päätepysäkille kuin 1 min 16 s ja 1 min 25 s. Toisaalta kahtena kertana vaunu on ohittanut pysähtymättä 14 pysäkkiä, mutta ei ole kuitenkaan saapunut etuajassa, vaan on saapunut myöhässä toisessa tapauksessa 5 sekuntia ja toisessa tapauksessa 1 min 14 s.
Esimerkki osoittaa hyvin, että vaunu pystyy pysymään aikataulussa, eikä myöhästy, vaikka se pysähtyisi hieman useammalla pysäkillä kuin tavallisesti. Aikataulu on siis säädetty sopivan löysäksi, jotta vaunu ei myöhästy vaikka se ohittaisi vain 6 pysäkkiä. Toisaalta vaunu ei aja etuajassa, vaikka se ohittaisi 14 pysäkkiä, vaan kuljettaja pystyy selvästikin katsomaan näytöltä kuinka paljon vaunu on myöhässä tai etuajassa ja säätämään ajotapaa suhteessa poikkeamaan. Ohitettavien pysäkkien määrä 6 ja 14 pysäkin välillä ei vaikuta siihen, kuinka paljon ajetaan etuajassa tai myöhässä.
Nyt Höseli on kuitenkin keksinyt, että ohitettavia pysäkkejä täytyy olla 0, koska syyt. Tällöin on tasan kaksi vaihtoehtoa, kuinka pidentyvä ajoaika kompensoidaan:
- Linjan ajoaikaa ei lisätä, jolloin linjalla on huonommat mahdollisuudet kiriä aikataulua kiinni, jos tulee jonkin yllätys. Kiskoille hetkeksi pysäköity Wolt-kuskin auto, roska-auto, valtiovierailun saattue, liikennevaloristeys jonka liikennevalot hajoavat... Tämä heikentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
- Linjan ajoaikaa lisätään pysähdyksiin menevää aikaa vastaavasti, jolloin kuljettajalle pitää maksaa enemmän palkkaa. Se maksaa ihan oikeasti rahaa, että raitiovaunut nilkuttaa hitaasti, jotta niiden "imago vahvistuu". Ja matkustajien aikaa tuhlataan. Tämäkin heikentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Noh, sitten on toki sekin näkökulma, että entä jos jonain kertana sattuisikin käymään niin, että vaunu pysähtyykin kaikilla pysäkeillä. Oletetaan vaikka, että Olympiaterminaalilta lähtee sunnuntaina kello 8:00 suosittu risteily, johon on myyty matkaliput 2 500 matkustajalle. Kerran vuosikymmenessä käykin niin, että Pasilan asemalta Olympiaterminaalille sunnutaiaamuna kulkeva vuoro pysähtyy kaikilla pysäkeillä.
Tässä tapauksessa kannattaa miettiä, mitä poikkeuksellisesta pysähtymiskäyttäytymistä seuraa. Todennäköisesti vaunu saapuu Olympiaterminaalille pari minuuttia myöhässä, harva matkustaja edes huomaa mitään ja vaunu saa kirittyä myöhästymisen kiinni Olympiaterminaalin jälkeen. Sellainen tapahtuma, jonka takia kantakaupungissa liikkuu niin paljon ihmisiä sunnuntaiaamuna kello 6.45, että kaikki vaunut pysähtelee kaikilla pysäkeillä, on äärimmäisen epätodennäköinen, ja siltikin, jos tuo kerran vuosituhannessa -tilanne toteutuu, mitään dramaattista ei seuraa asiasta.
Kyseinen vuoro:
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20250511/064200/1002/2/0040_435?date=2025-05-11&route.routeId=1002&route.direction=2&route.originStopId=1174402&tab=journeys&details-tab=journey-events&mapZoom=14&mapView=60.19894991733389,24.934372901916507&vehicle=0040/435&live=false&time=06:42:00&journeyEventFilters=TIMING_STOP_ARS,TERMINAL_ARS,DEPARTURE,PLANNED