Tampereen pikaratikkahanke

Syksyllä Lentävänniemen yövuoroliikennettä on hellytty lisäämään laajentamalla Pyhällönpuistossa liikennöintiaikoja linjoilla 1 ja 3 arkisin ja lauantaisin selvästi puolenyön yli sekä tihentämällä myös linjan 20 liikennettä takaisin 30 minuutin vuoroväliin, joka linjalla 9 vallitsi vielä ennen ratikan tuloa.
Kumpikohan siirtyy ensiksi alle 6 minuutin väleihin, Hesa vai Tamchester
Mansessa en usko viiden minuutin vuoroväliin. Tulossa on kuitenkin lisää linjahaaroja ja pidennettyjä vaunuja. Eiköhän Helsinki tuosta kunnian ota, ja jos ei, niin ihmetellä sopii.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen Ratikan rakentamistöissä saavutetaan tärkeä virstanpylväs, kun uuden Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset raitiotiekiskot asennetaan Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen 8. syyskuuta. Kiskotyöt aloitetaan Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä olevan liikenneympyrän sisäpuolella. Risteysalueelle asennetaan kiskoja noin 36 metriä, minkä jälkeen ratapohjan rakentamista jatketaan kohti Sorin aukiota.

Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteyksen jälkeen kiskoja asennetaan Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymässä, josta työt jatkuvat kohti Härmälää. Rataa rakennetaan parhaillaan myös Tampereen Ratikan varikolla osana varikon laajennustöitä. Myöhemmin syksyllä kiskoja on tulossa Härmälänrantaan sekä Taysin alueelle Kaupinlaaksoon. Pirkkalan puolella Partolassa raidetyöt aloitetaan näiltä näkymin ensi keväänä.

Asiasta enemmän Pirkkala - Linnainmaa -hankkeen nettitiedotteissa.
 
Nyssen tiedote: 20.10. alkaen ratikat alkavat kulkemaan 6 minuutin vuorovälillä 7-17 (nyt 14-17). Liityntälinjojen 15-18, 21, 22, 41 ja 81 aikatauluja muutetaan sopimaan linjan 1 uusien aikataulujen mukaisiksi.

Tiedotteesta:
Muutoksen myötä kumpikin ratikka kulkee arkipäivisin jopa 10 kertaa tunnissa. Muutoksella vastataan kasvavaan matkustajakysyntään aktiivisimman pyöräilykauden päättyessä. Vuorotarjontaa vähennetään jälleen keväällä pyöräilykauden alkaessa. Laajennetun tihennysajan vaikutuksia seurataan, ja sen jatkamista tuleville kausille arvioidaan kysynnän kehityksen perusteella.
 
Liityntälinjoille näyttäisikin tulevan systemaattisesti vuorotteleva 12 / 18 min vuoroväli. Linjoille, joiden muuten luonteva kierrosaika olisi 45 min tai 75 min, tulisi sitten periaatteessa vaihteleva kierrosaika esim. 42 / 48 min. Taitaa kuitenkin olla niin, että näissä tilanteissa on saatettu lisätä kalustoyksiköiden määrää; esim. Siivikkalaan tulisi muuten 0 min kääntöaikoja, mutta ehkä todennäköisemmin siellä seisoo vuorovälin verran autoja ja kuljettajia tauolla koko päivän, jotta liityntäliikenteen vaihtomarginaalit eivät myöhästymisten kertaantumisen vuoksi vaarantuisi. Toivottavasti Hiedanrannassa edes kierrätettäisiin kalustoa linjalta toiselle, koska muuten sinne tulisi 10 min kääntöajat, mutta saattavat olla 4 min pituisia kierrätyksellä. Täytyypä käydä kuun lopussa tarkkailemassa :)

Tässä on selvästi haluttu pitää kiinni siitä, että lähtöminuutit toistuvat tunneittain samoina myös bussilinjoilla, ja että pitkiä vuorovälejä ei saa esiintyä peräkkäin.

Linjalla 18 saattaa olla systemaattinen 45 min kierrosaika, jos Kaupin kampukselta vain pystytään lähtemään systemaattisesti 19 min Atalan lähtöajan jälkeen. Atalaan päin aikaa jää vuorotellen 23 tai 29 min.
 
Lisää vaunuja on tulossa vasta alkuvuodesta 2027. Ehtiiköhän ratikan kapasiteetti loppua ennen sitä?
 
Toivottavasti Hiedanrannassa edes kierrätettäisiin kalustoa linjalta toiselle, koska muuten sinne tulisi 10 min kääntöajat, mutta saattavat olla 4 min pituisia kierrätyksellä. Täytyypä käydä kuun lopussa tarkkailemassa :)
Tälläkin hetkellä 22lta saapuva auto jatkaa linjalle 21 ja sama toistuu myös 21lta 22lle.
 
Takaisin
Ylös