JTW
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 11
Onko parempi jättää julkaisematta negatiiviset puolet kokonaan? Tampereen pikaratikkauskovaisethan ei juurikaan ole halunneet julkituoda kyseisen negatiivisiä puolia joten lienee hyvä että joku harrastaa sitäkin?Mikko Laaksonen sanoi:Esimerkiksi Paunun kotisivuilla olevassa raportissa: http://www.paunu.fi/pdf/raportti.pdf
on useita virheitä ja selviä epätarkkuuksia, joilla on tarkoitus esittää sekä pikaraitiotiehanke että seudullinen joukkoliikennetoimistomalli huonossa valossa.
Toinen asia mikä huvittaa tilanteessa on se että raideliikenteen puolustajat syyttävät jatkuvasti vastustajia objektiivisuuden puutteesta syyllistyen siihen itse täysin yhtäpaljon ellei enemminkin. Muutenkin pikaratikkauskovaisten into ja lobbaus tuntuu moninpaikoin "neuvostoliiton meininkiltä" tyyliin että kyseinen asia on se itse täydellisyys ja kaikki muita mielikuvia herättävät on vain "vääräuskoisia" tai muuten asioista tietämättömiä. Tiedä sitten kuinka objektiivisiä argumentteja Turkuun asti asian tiimoilta on tihkunut mutta itse pikaratikka keskustelutilaisuudessa olleena kaupungin edustajien lobbaus sai kohtuu surkuhupaisia piirteitä. Monista asioista ei ollut mitään konkreettista faktaa, suurimpaan osaan kysymyksistä vastattiin ympäripyöreästi vastauksilla mitkä ei kertonut kysyjälle yhtään mitään. Päällimmäisenä fiiliksenä ainakin allekirjoittaneelle jäi selkeästi se että koko hommassa onkin vain kyse siitä että se raideliikenne on saatava maksoi mitä maksoi ettei Helsingissä ja maailmalla naureskella ja pidetä Tampereen seutua ihan pöndenä. Mitään kunnon faktaa ei ollut kellään ja tuntu että kaikkinaisen tutkinnankin jälkeen kaikki oli vaan mutua. Juurikin kustannuskysymykset jotka kunnan veronmaksajalle ovat tärkein kysymys sai kaikki vastaajat siirtymään nopeasti seuraaviin kysymyksiin. Kaikkinensa koko touhusta on jäänyt erittäin vahva salailun maku.
Matkustajamäärissäkin pitkälti varmaan oletetaan että kun pikaratikka tulee niin muutamaa liikuntarajoitteista vanhusta lukuunottamatta suunnilleen kaikki linja-autonkäyttäjät vaihtaisi riemusta kiljuen pikaratikkaan ja suurin osa niistä miehistäkin jotka vierastavat linja-autoa myisivät välittömästi autonsa pois ja siirtyisivät pikaratikkaan. Niilläkään lukemillla noihin "voittoihin" olisi sula mahdottomuus päästä. Yksi erittäin tärkeä huomio on myös se minkä raideliikennettä sokeasti puolustavat aina unohtaa (tarkoituksella) paatoksessaan ottaa huomioon on yhdyskuntarakenne. Tampereella raideliikenteen toteuttaminen PKS:n tyyliin on mahdotonta koska seutu on rakentunut hyvin kauas kiskoista. Myöskään noihin edukkaisiin hintoihin ja suuriin voittoihin ei ole muistettu (tarkoituksella) laskea sitä tosiasiaa että mikäli pikaratikassa käytetään RHK:n rataverkkoa on pikaratikan "pistoihin" käytettävä huomattavat investointieurot soveltuvin osin sen lisäksi että kaikki yksityinen bussiliikenne kilpailutetaan (sosialisoidaan) pikaratikan syöttöliikenteeksi.
Tokikaan näitä kaikkia argumentteja ei kannattanekkaan tuoda julki mikäli haluaa oikeasti pitää pikaratikkaa keskusteluissa varteenotettavana vaihtoehtona Tampereen seudulla. Yksi asia mikä ylleensä myös unohtuu on se että Tampere alkaa olemaan pikaratikkansa kanssa aika yksin. Ympäristökunnat on pikkuhiljaa alkaneet kasvaneella innolla "pesemään käsiään" kyseisestä hankkeesta. Eli lopun viimeksi, varsinkin jos jossain vaiheessa rehellisesti julki tuodaan kustannusten järjetön suuruus, lienee lopputulos että Tampere on pikaratikkoineensa kokolailla yksin.
Laskennallisesti. Aihetta tuli sivuttua jo tuolla ylempänä. Kukaan ei tiedä todellisia matkustamääriä etukäteen. Ja kaikkinensa pikaratikan matkustajamäärät/tulorakenne on arvioitu kovin naiivisti ja aika optimistisesti.Mikko Laaksonen sanoi:Olen ylipäätään ollut hyvin hämmästynyt siitä, miten kielteisesti linja-autoala on suhtautunut raideliikenteen kehittämishankkeisiin. Mikäli raideliikenne kilpailutettaisiin, myös yksityiset linja-autoyrittäjät voisivat liikennöidä raideliikennettä. Tampereen selvitystenhän mukaan raideliikenteen liikennöinti olisi merkittävän voitollista (9 Me voittoa/vuosi) ja tällä voitolla voidaan kattaa pääosa bussiliikenteen tappioista (11 Me tappioita/vuosi).
Mitä tulee kysymykseen liikennöitsijöiden vastaisuudesta olen luultavastikkin mahdollisimman väärä vastaamaan mutta sohaisen siittä huolimatta.
Ja mitä tulee heitoon likennöitsijöiden osallistumisesta raideliikennöintiin.....
Hehe eiköhän siihen tule toimijat jostain ulkomailta ja nimetkin saattavat olla jotain tyyliä Stagecoach Connex ym ym. Toisaalta sehän yleisesti tuntuu kilpailun suosijoiden halu olevankin että saatasiin mahdollisimman paljon ulkomaisia "kasvottomia" firmoja hoitaan liikennettä Suomeen ja mitä vähemmän kotimaisia toimijoita olisi jaloissa pyörimässä sitä parempi.
Mikä mukavinta pikaratikan tullessa saadaan Tampereella kilpailutuksen myötä myös linja-autopuolelta pois soveltuvin osin paikalliset toimijat ja Connexit ja kumppanit hoitaan se näivetetty linjuriliikenne jota vielä tarvitaan että saadaan sieltä kilometrien päästä ne ihmiset radan varteen jotka on ennen päässy kotiovelta suoraan kaupunkiin päin.
Tulipa taas listattua pitkä rivi näitä "vääriä ja valheellisia" argumentteja liittyen pikaratikkaan jotka tosin aika monella asioihin terveellä kriittisyydellä suhtautuvilla taitaa olla jo aika kattavasti tiedossa.
Samalla pahoittelen että julkisesti otin esille että Tampereen päättäjien lempilapsen "kehitysvammat" jotka pitäisi pitää ehdottomasti salaisuutena ettei hieno isonmaailman systeemi vaan kenenkään empivän mielessä ala näyttään hölmöltä rahantuhlaukselta.