Kysymyksiä busseista

Pläräsin hieman vanhoja kuviani ja huomasin, että heinäkuussa 2010 olen kuvannut sisältä jonkun PL:n City L:n, mahdollisesti linjalla h40, mutta autosta ei ole mitään ulkokuvaa, joten en tiedä minkä auton olen aikanaan kuvannut. 🙈 En sen kuukauden Hösseli-viestiketjusta huomannut mitään poikkeavaa, johon tämä olisi sopinut.

mysteeri-PL.jpg

Nähtävästi tämä on joku kesällä 2010 poistunut auto, jos veikkaan oikein silloisen 16 vuoden maksimi-iän perusteella?

Saisi tämänkin kuvan aikanaan jonnekin jakoon oikeilla tiedoilla. Sisäkuvia on aina niin turhan vähän. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pläräsin hieman vanhoja kuviani ja huomasin, että heinäkuussa 2010 olen kuvannut sisältä jonkun PL:n City L:n, mahdollisesti linjalla h40, mutta autosta ei ole mitään ulkokuvaa, joten en tiedä minkä auton olen aikanaan kuvannut. 🙈 En sen kuukauden Hösseli-viestiketjusta huomannut mitään poikkeavaa, johon tämä olisi sopinut.

Näytä liitetiedosto 10318

Nähtävästi tämä on joku kesällä 2010 poistunut auto, jos veikkaan oikein silloisen 16 vuoden maksimi-iän perusteella?

Saisi tämänkin kuvan aikanaan jonnekin jakoon oikeilla tiedoilla. Sisäkuvia on aina niin turhan vähän. :)
Jännä penkitys tuossa keskellä. City ämmissä muistan että oli edessä 3penkkiä sivuttain mutta tuommoista en muista koskaan nähneeni.
 
Jännä penkitys tuossa keskellä. City ämmissä muistan että oli edessä 3penkkiä sivuttain mutta tuommoista en muista koskaan nähneeni.
Noissa alun perin Saaren Auton hankkimissa City L:issä akseliväli oli lyhyt ja toisaalta keskiovet auloineen sijaitsi melko keskellä (ei siis kovin lähellä taka-akselia). Seurauksena oli varsin lyhyt tila etuakselin ja keskiaulan välillä. Jotta sillekin alueelle saatiin mahdutettua edes jokunen istuin, päädyttiin sitten tuollaiseen ratkaisuun. Noin sijoitettujen istuinten alle oli mahdollista rakentaa koppa teknisiä laitteita, esim. lisälämmitintä, varten. En muista oliko juuri Saaren Auton City L:issä Webasto noin sijoitettu, joissakin 1990-luvun matalissa autoissa oli.

Ensimmäisissä Scania-alustaisissa Carrus- ja Wiima-matalalattiabusseissa oli ovettomalla puolella sivuttaisistuimia vastaavassa kohdassa. Niiden taustalla oli taas se, että jäädyttäjäkoppa oli sijoitettu keskiaulan etupuolelle ja kopan kohdalle ei oikein muullakaan luontevalla tavalla saanut istuimia laitettua.
 
Olisiko mahdollista 2020-luvulla rakentaa 1920-luvun tai 1930-luvun tekniikkaan perustuva bussi, jota ei käytettäisi linjalla lainkaan, vaan ainoastaan kiertoajeluihin? Bussi näyttäisi aidolta 100 vuotta vanhalta bussilta, mutta olisi 100 vuotta nuorempi.
 
Olisiko mahdollista 2020-luvulla rakentaa 1920-luvun tai 1930-luvun tekniikkaan perustuva bussi, jota ei käytettäisi linjalla lainkaan, vaan ainoastaan kiertoajeluihin? Bussi näyttäisi aidolta 100 vuotta vanhalta bussilta, mutta olisi 100 vuotta nuorempi.
Mahdollisesti joo mutta en näe sitä järkevänä ideana.
 
Olisiko mahdollista 2020-luvulla rakentaa 1920-luvun tai 1930-luvun tekniikkaan perustuva bussi, jota ei käytettäisi linjalla lainkaan, vaan ainoastaan kiertoajeluihin? Bussi näyttäisi aidolta 100 vuotta vanhalta bussilta, mutta olisi 100 vuotta nuorempi.
Jos rahaa olisi tarpeeksi voisin Carrus City: Ällän kopion rakentaa vaikka kokonaan käytetyistä osista mutta ne ovat jo niin harvassa että saattaisi hinta pompsahtaa lähemmäs uuden linja-auton hintaa.
 
Monia entisiä merkkejä ei enää valmisteta, joten täysin samanlaisen auton rakentaminen on usein hankalaa. Mutta moni kauan siten poistunut väritys olisi kyllä kivaa nähdä näissä "rekonstruktiobusseissa". Esim. STA:n sinivalkoinen, HML, Saaren Auto, Metsälän Linja, HKL 1936-1965, Tammelundin Liikenne 1945-1988 sekä useat Espoon ja Vantaan väritykset.
 
Takaisin
Ylös