Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,964
Poistumisovetkin olivat kääntöovia tuossa sarjassa, muistin virkistämiseksi kuva VL 224:stä Tikkurilassa. Jossain 1990-luvun melko alun TLL-Mersussa oli tosiaan vippiovet, ainakin yhdessä autossa vippiovet oli jopa etuovinakin. HKL:llä ensimmäiset vippiovet (keskellä ja takana) taisivat olla vuonna 1994 tulleissa Scanioissa 9402 - 9411. Sitä pidän jonkinlaisena päänavauksena, jonka jälkeen vippiovia alkoi vähitellen näkyä muuallakin. Toisaalta joissakin 2000-luvun Ikaruksissa oli kääntöovia poistumisovillakin. Vippiovet koettiin hankaliksi ainakin joillakin korotetuilla pysäkeillä.Mahdatko Rattivaunu muistaa oliko noissa VL 221-225 vippiovet, ei varmaan(?) Liekö ensimmäinen vippiovellinen sitten joku Tammelundin Mersu.. Mystinenportaali-palvelussa ei näy tietoa siitä mikä vaihteisto noissa 221-225 -autoissa on ollut, mutta jotenkin hatarasti muistelisin että äänen perusteella Voith?
Ajatus siitä, että ovet avautuvat matkustajavirtojen kulkusuuntien mukaan, on tainnut rantautua ulkomailta. USA:laisen esikuvan mukaan tehdyissä Scania-Vabis Metropoleissa ja Capitoleissa etuovet avautuivat sisäänpäin ja keskiovet ulospäin jo 1950-luvulla. Amerikkalaiset esikuvabussit toimivat tuolla periaatteella jo 1930-luvulla. Muutamat vuosikymmenet ehtivät vierähtää, että omaksuttiin vastaava periaate tänne Suomeenkin. Ehti Vantaanjoessa sinä aikana virratan jokunen kuutio vettä...