- Liittynyt
- 8 Toukokuu 2013
- Viestit
- 244
Mahtaako kukaan muistaa mikä HKL:n auto oli osallisena Myllypuron risteyksessä Kehä I:llä sattuneessa kuolonkolarissa marraskuussa 1998?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
#9123 Volvo B10M Wiima K202
Kiitos JT! Muistatko korjattiinko auto koskaan vai menikö lunariin? Jotenkin muistelisin että olisin vielä vuosituhannen alussa nähnyt sitä linjalla 71S
Ainakin Kuukangon sivujen mukaan ”9123 romuttui onnettomuudessa joulukuussa 1998”
Taidebusseja olivat VL 221 ja 222. Niiden ensimmäinen sijoituskohde oli silloinen Vantaan sisäinen linja 53. VL 223 oli mainosasussa, siinä mainostettiin ovattomalla kyljellä Nesteen City diesel -polttoainetta ja ovipuolella Scanian matalalattiabussia. Aivan uutena 223 liikkui jopa jollain seutulinjalla, itse matkustin sillä Rautatientorilta Mäkelänkadun kautta jonnekin. Mahtoiko linja olla silloinen 623? VL 224 ja 225 liikkuivat uusina vakituisesti Vantaan silloisella linjalla 72.Onko kellään vanhalla kehäketulla muistikuvaa siitä millä linjoilla Vantaan Liikenteen, sittemmin Linjebussin ”taidebussit” 221-223, ja samalla ensimmäiset matalalattia-scaniat, pyörivät vakituisesti tuolloin 90-luvulla? Itse muistan niiden olleen säännöllisesti h71:llä aivan 2000-luvun alussa kun Linjebuss muuttui linjan liikennöijäksi (syksyllä -98?)
Taidebusseja olivat VL 221 ja 222. Niiden ensimmäinen sijoituskohde oli silloinen Vantaan sisäinen linja 53. VL 223 oli mainosasussa, siinä mainostettiin ovattomalla kyljellä Nesteen City diesel -polttoainetta ja ovipuolella Scanian matalalattiabussia. Aivan uutena 223 liikkui jopa jollain seutulinjalla, itse matkustin sillä Rautatientorilta Mäkelänkadun kautta jonnekin. Mahtoiko linja olla silloinen 623? VL 224 ja 225 liikkuivat uusina vakituisesti Vantaan silloisella linjalla 72.
Kirjoitin tosiaan syksyn 1992 tilanteesta. 226 tuli käyttöön vasta kevättalvella 1993, jolloin sijoituksia vähän muutettiin. 223:n kiertely yhteen aikaan perustui ilmeisesti mainossopimukseen, sen haluttiin näkyvän hieman laajemmin kuin vain yhden linjan toiminta-alueella.Itse asiassa 225 oli vakisijoitettuna linjalle 84. Linjan 72 toisena matalalattia-autona oli muistaakseni auto 223. Pian näiden Scanioiden jälkeen tuli ajoon vielä ensimmäinen matalalattia-Volvo eli auto 226, joka sekin sijoitettiin Peijaksen linjalle 53. Nuo autot 221 - 225 olivat Vantaan Liikenteen Volvo-Wiimoihin tottuneelle nuorelle bussiharrastajalle suuri järkytys. Ne olivat ahtaita, täriseviä ja meluisia. Volvo 226 olikin sitten ihan eri maata. Onnekseni tuosta Volvo B10BLE Carrus CityL -yhdistelmästä sitten muodostuikin seuraava pääkaupunkiseudun perusbussi.
Niitä malmöläisiä oli vain neljä kappaletta, ja niissä esiintyi täällä kahta eri väritystä. Toisessa kahdessa säilyi Malmön alueen tilaajaväritys, ja toiset kaksi maalattiin Linjebussin väreihin, joita alkoi esiintyä 1990-luvun loppupuolella Suomeen uutenakin hankituissa LB:n busseissa. En nyt muista miten Malmössä tai sen seudulla bussiliikenne oli hallinnollisesti noihin aikoihin järjestetty, mutta en keksinyt parempaakaan termiä kuin tilaajaväritys. Malmön kaupungissa itsessään bussit olivat pitkään vihreitä, laajemmalla alueella läänissä tuon esimerkin mukaisessa asussa tiettyyn aikaan.Tuota Rattivaunun mainitsemaa CN113CLB -Scaniaa en jostain syystä muista ollenkaan. Niitä ei ilm. ollut kuin muutama? Väritys oli aika eksoottinen lila ja yksi tilkku lisää tuon ajan pks-liikenteen bussien värimaailmaan.
Niitä malmöläisiä oli vain neljä kappaletta, ja niissä esiintyi täällä kahta eri väritystä. Toisessa kahdessa säilyi Malmön alueen tilaajaväritys, ja toiset kaksi maalattiin Linjebussin väreihin, joita alkoi esiintyä 1990-luvun loppupuolella Suomeen uutenakin hankituissa LB:n busseissa. En nyt muista miten Malmössä tai sen seudulla bussiliikenne oli hallinnollisesti noihin aikoihin järjestetty, mutta en keksinyt parempaakaan termiä kuin tilaajaväritys. Malmön kaupungissa itsessään bussit olivat pitkään vihreitä, laajemmalla alueella läänissä tuon esimerkin mukaisessa asussa tiettyyn aikaan.
Toimitettiinko muuten Volvo B7RLE*City L-autoja eli niitä ns. "facelift-Carruksia" tai "polakki-Carruksia" Suomen Concordian, Connexin ja Savonlinjan lisäksi myös jonnekin Ruotsiin, minne ja löytyykö kuvaa? satun vain tietämään että legendaarista Carrus City L-mallia (myös U:ta ja korkeaa Cityä) toimitettiin jonkin verran Ruotsiin.
Suurin osa siirtyi Connex Finlandilta muualle vuonna 2002 (suurin osa tai kaikki Tarttoon paikalliselle Connexille). Nuo CN113CLB:t olivat alunperin vuodelta 1991, Suomeen saapuivat marras - joulukuussa 1997. "Vantaan Liikenteen" käyttöön yksi varsin pitkälle samanlainen CN113CLB tuli 1991 lopulla sillä tavoin, että Oy Liikenne Ab -konserni myytiin ja pilkottiin. Hakunilan Liikenteen puolella ollut kalusto siirtyi Vantaan Liikenne -konserniin. Hakunilan Liikenteellä oli tosiaan osaksi melko kirjavankin kaluston joukossa yksi CN113CLB, joka oli alkujaan ollut esittelyauto. Se oli alunperin vuodelta 1989, mutta rekisteröity vasta vähän myöhemmin. Kuva.Nuo autot taisivat myös kadota varsin pian 2000-luvulle tultaessa? Ilmeisesti aivan 90-luvun alun malleja. Tuota mallia oli näköjään myös aikoinaan Vantaan Liikenteen käytössä.