Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
7 Rööperi-Eira-Kauppatori-Snellu-Hagis-Sörkka-Pasila (itä ja länsi)
Tässä on hyvä pitää mielessä, että Sinun määritelmä raitiotielle ja pikaraitiotielle ovat täysin erilaiset kuin monella muulla. Esimerkiksi kansainvälisesti pikaraitioteitä löytyy mm. Tukholmasta (Tvärbanan, suunnitteluvaiheessa Snabbspårvägen) ja Utrechtistä (nimellä Sneltram). Nämä ovat kirjaimellisesti pikaratikoita, ja niiden keskinopeudet ovat n. 22km/h ja 24km/h vastaavasti. Kumpikin jää siis jälkeen Raide-Jokerin 25km/h:sta. Stadtbahn, duoraitiotie ja kevytmetro ovat taas täysin omia konseptejaan, joskin kaikkien nimiä sekoitetaan keskenään. Jokainen sisältää lähes poikkeuksetta täysin erillistä rataa – Stadtbahnilla ja kevytmetrolla usein (keskusta-)tunnelin muodossa, ja duoraitiotiellä pitkiä asemanvälejä entistä ratapohjaa pitkin maaseudulla (kuten myös Karlsruhen Stadtbahnilla). Nämä ymmärrettävästi nostavat keskinopeutta verrattuna kaupunkirakenteen keskelle rakennettuun pikaratikkaan, joka lähinnä hyödyntää omia kaistoja ja liikennevaloetuuksia.Toisaiseksi HSL:n alueella ei ole yhtään oikeaa pikaraitiotietä. 15 on lähinnä, mutta hidashan sekin on, kun verrataan oikeisiin pikaraitioteihin.
Tämä on taas lähinnä sellainen periaate, jota sovelletaan paikoitellen pikaraitioteillä mutta enimmäkseen rautateillä, joilla on käytössä jonkinlainen rataosuuksia varaava kulunvalvonta. Kaupunkiraitiotiet ovat historiallisesti toimineet (ja pitkälti edelleen toimivat) hitailla nopeuksilla ja line-of-sight periaatteella. Toisin sanoen kulkuneuvot voivat tarvittaessa jonottaa, ja ne voivat esimerkiksi helposti päästä saman risteyksen läpi yhden syklin aikana ihan toistensa perässä. Vuorotiheyden kapasiteettiraja voi siis tulla vastaan, mutta vasta paljon myöhemmin kuin esimerkiksi metrolla tai valtion rataverkolla.Pitäisi muistaa, että linjoja ei saa olla liikaa, jotta ne tukkisivat toistensa kulkua.
Onhan tuo tavallaan totta. Toisaalta, nyt tosissaan suunnitteilla olevista linjoista, mielestäni Malmin linja on ainoa jonka osalta tuo olisi tarpeellista. Vihdintien linja on käytännössä vain kaupunkiraitiolinja, joka ulottuu esikaupunkiin asti. Keskustaan suuntautuvien matkojen osalta sen on tarkoitus tarjota nopein yhteys vain Haagan ympyrän eteläpuolelta, eli tulevan bulevardikaupungin ja nykyisen kantakaupungin alueelta. Pohjoisemmasta pääsee nopeammin keskustaan junalla. Laajasalon ratikka taas kulkee pikaratikkastandardilla suoraan metrolle ja keskustan reunalle. Sen jälkeen se palveelekin jo kantakaupungin jakeluliikennettä. (Siitä voi tietysti olla montaa mieltä, onko tuollainen järjestely järkevä.)Tyly fakta, jonka paatuneimmat raitiouskovaisetkin varmaan myöntävät, on kuitenkin se, että pikaratikat -jos sellaisia olisi Helsinkiin haluttu oikeasti tehdä- olisi pitänyt rakentaa eri systeemeiksi, esimerkiksi eri raideleveyksille, jolloin kenellekään ei tulisi mieleenkään yrittää sotkea kaupunkiverkkoa pikaratikoilla tai (vielä pahempaa) päin vastoin.