Uusimmat metroliikenteen ohjausjärjestelmät toimivat niin että kaikki junat ovat yhteydessä sekä palvelimiin että toisiinsa.Puoliautomaattinen tietysti viittaa siihen, että osa kuljettajan nykyisistä vastuista siirtyy tietokoneelle ja osa ei. Suojavälien lyhentäminen sellaiselle tasolle, mistä tässä on puhuttu, käytännössä tarkoittaa kiinteistä opastinväleistä luopumista, mikä hyvin todennäköisesti tarkoittaa, että normaaliajossa kiihdytys ja jarrutus siirtyvät tietokoneelle.
Tekoälyjärjestelmä sitten säätää junien nopeutta reaaliajassa sen mukaan onko edellä tai takana tilaa. Samalla toki vielä minimoiden mahdollisuutta, että jouduttaisiin pysähtymään muualla kuin asemilla.
Jotta junat eivät voisi törmätä järjestelmät on yleensä vielä tuplattu, ihan kuin lentoliikenteessäkin.
Ei kuljettajia enää uusissa järjestelmissä päästetä kiihdyttämään, hidastamaan tai pysäyttämään junia.