Matkustajaliikenteen vapautuminen

En nyt tiedä parempaakaan ketjua tälle, niin laitetaan tänne uutinen VR:n lähijunaliikenteen lippujen hinnankorotuksista.


VR sanoi:
VR korottaa lähiliikenteen (linjat D, G, H, M, O, R, T ja Z) kerta-, sarja- ja kausilippujen hintoja 3. kesäkuuta. Aikuisen kertalipun hinta nousee keskimäärin 60 senttiä. Hinnankorotukset eivät koske Helsinki–Hyvinkää sekä Helsinki–Järvenpää-reittejä ja myös opiskelija-, eläkeläis- ja muut alennukset säilyvät ennallaan.
 
Olenko yllättynyt en.. Mutta silti itse mietin..
-Meneekö bussiliikennekkin kaupan, vai onko siinä niin paljon synergiaa esimerkiksi Ruotsin kohdalla, että sitä kehitetäänkin?
-Lähteekö VR tavarajunabisnekseen myös Ruotsissa. (Ostaen esimeriksi Tågab-firma?)
-Laajentuminen vielä enemmän Ruotsin kaukoliikennemarkkinassa
-Lähteekö VR vielä Norjaan, Tanskaa tms?

Ja onko VR:llä vielä jotain bisneksiä Suomessa mitkä ei niin oleellisia, mitkä menisi myyntiin? Transpointin osuus liikevaihdosta ainakin pienenee, jossakin välissä VR:n liikevaihdosta noin kolmasosa tuli kaukoliikenteestä, kolmasosa kaupunkiliikenteestä ja kolmasosa transpointista.
 
VR saattaa hyvinkin olla vetäytymässä rahtipuolelta, koska firman laajennuskuviot ovat viime aikoina olleet kovin matkustajalikennepainotteisia. Tämä siis ihan puhtaasti arvauksena.
Ruotsissa, kenties pohjoismaisessa mittapuussa laajemminkin, VR:llä on aivan selvästi laajentumisstrategia, ja uskoisin sen olevan markkinaehtoiseen matkustajaliikenteeseen painottuvaa, koska oikeilla pelisäännöillä käyty kilpailutus voi aina viedä alueelliset ja paikalliset slotit.
 
No voi olla vetäytymässä rahtipuolelta. Mietin nyt vain, että voisiko sekä rahti- ja matkustusjunat olla kilpailuvaltti Ruotsin suhteen kun ehkä pahin kilpailukumppani Ruotsin suhteen on SJ. SJ kun taas on pelkästään matkustajaoperaattori kun Ruotsissa piti erikseen olla matkustajaliikenteen ja tavaraliikenteen yhtiö. Toki siellä nyt muitakin kilpailijoita tavarapuolella kuin valtiollinen Green Cargo, mutta voisiko synergiaa tulla jos VR:llä on pitkät sopimukset Ruotsin pohjoisosien henkilöliikenteestä ja että sama veturinkuljettaja voisi ajaa välillä matkustajajunia ja välillä tavaraa.
 
Ei taida enää pitää paikkaansa Wikipedian väite "Oy Pohjolan Liikenne Ab on Suomen suurin maantiekuljetuskonserni." Ainakin Schenkerin Suomen yksikkö ja Koiviston Auto ovat ajaneet ohi liikevaihdossa.
 
Tuo on taas sarjaa tiettyjen tahojen taistelu rehellisin pelisäännöin käytävää kilpailuttamista vastaan. Julkisesti omistettu kalustoyhtiö on toki terve uudistus, ja VR voi jalomielisesti luopua romutuskuntoisista junista, joilla saatetaan pystyä hotamaan se liikenne, minkä LVM armollisesti suostuu kilpailuttamaan. Toisin sanoen: jos Nysselle, Fölille, OSL:lle tai jollekulle muulle alueelliselle toimijalle annetaan oikeus kilpailuttaa raideliikennettä, tällä yhtiöllä ei ole osuutta siihen tulevaan kalustoon.
Erityisen koomista tässä "Raidepuolueen" (=asiasta paljoakaan ymmärtämättömien VR:n juoksuttamien hyödyllisten idioottien) viestissä on maininta VR:n halukkuudesta myydä kalustoaan muille toimijoille. Tietääkseni Antero Alkun firma sai armollisesti ostettua muutaman alkutekijöihinsä puretun Sm2-rungon, joista toki on mahdollista jonain päivänä vielä menopelikin tehdä...
 
VR:n tiedote: VR-Yhtymän ylimääräinen yhtiökokous on päättänyt sirtää Suomen Ostoliikennekalusto Oy:n Suomen valtion omistukseen. VR ja Suomen Ostoliikennekalusto Oy alkavat valmistella nyt liiketoimintakauppaa, jossa VR:n omistama, ostoliikenteessä käytettämä kalusto (mm. lähijunat ja kiskobussit) myydään SOO:lle. VR:n julkaiseman pörssitiedotteen mukaan Suomen Ostoliikennekalusto Oy:n tasearvo on 15,1 miljoonaa euroa.
 
Tässäpä tuo on virallisenakin tiedotteena.

Sinällään VR:n tiedotteet ovat myös ihan käypää infoa, mutta pitää muistaa, että VR:llä ei tämän asian kanssa pitäisi enää olla muuta tekemistä kuin korkeintaan olla yhtenä osallistujana liikennettä kilpailutettaessa.
Se, mikä todennäköisesti ei kuitenkaan tässä kuviossa aiempaan verrattuna muutu, on palvelutaso. Ellei kalustofirmalla ole tarjota jotain ratkaisevasti nykyisiä parempia yksiköitä liikenteeseen, voidaan olettaa liikenteen hiipuvan sen sijaan, että se kasvaisi. Muutenkin alueellisesta ja paikallisesta liikenteestä pitäisi saada paikallisesti tilattua, ts.Pirkanmaalla Nyssen, Varsinais-Suomessa Fölin ja Pohjois-Pohjanmaalla OSL:n.
Mutta kilpailuttaminen on ehdottoman välttämätöntä, sillä sitä vaatii jo EU:n palvelusopimusasetus, ja se, että se toteutuu vasta nyt, on jo aika pahasti myöhässä olemista, kun unioniin on kuitenkin tässä jo jonkin aikaa kuuluttu...

 
Se, mikä todennäköisesti ei kuitenkaan tässä kuviossa aiempaan verrattuna muutu, on palvelutaso. Ellei kalustofirmalla ole tarjota jotain ratkaisevasti nykyisiä parempia yksiköitä liikenteeseen, voidaan olettaa liikenteen hiipuvan sen sijaan, että se kasvaisi. Muutenkin alueellisesta ja paikallisesta liikenteestä pitäisi saada paikallisesti tilattua, ts.Pirkanmaalla Nyssen, Varsinais-Suomessa Fölin ja Pohjois-Pohjanmaalla OSL:n.
Onhan Sm7:ja tulossa, toki vain Etelä-Suomeen, mutta (kiskobussireittien lisäksi) täälläkin suunnitellaan liikenteen alasajoa. Riihimäen ja Lahden välillä on melko paljon matkustajia, mutta sille jäisi vain kolme päivittäistä junaa suuntaansa. Myös Lahden ja Kouvolan välille jäisi vain kolme päivittäistä junaa suuntaansa (toki sillä on muutenkin vähemmän matkustajia eikä tunnin vuoroväliä läpi päivän toisin kuin Riihimäen ja Lahden välillä). Kouvolan ja Kotkan välille jäisi sentään kahden tunnin vuoroväli, mutta sekin on liian harva ruuhka-aikaan. Sm7:t ovat toki liian isoja noille reiteille, mutta samalla Sm4:iä vapautuu niille.
 
Onhan Sm7:ja tulossa, toki vain Etelä-Suomeen, mutta (kiskobussireittien lisäksi) täälläkin suunnitellaan liikenteen alasajoa. Riihimäen ja Lahden välillä on melko paljon matkustajia, mutta sille jäisi vain kolme päivittäistä junaa suuntaansa. Myös Lahden ja Kouvolan välille jäisi vain kolme päivittäistä junaa suuntaansa (toki sillä on muutenkin vähemmän matkustajia eikä tunnin vuoroväliä läpi päivän toisin kuin Riihimäen ja Lahden välillä). Kouvolan ja Kotkan välille jäisi sentään kahden tunnin vuoroväli, mutta sekin on liian harva ruuhka-aikaan. Sm7:t ovat toki liian isoja noille reiteille, mutta samalla Sm4:iä vapautuu niille.
Missä kerrotaan lisää tästä G-junien alasajosta? En löytänyt pikaisella haulla mitään.
 
Takaisin
Ylös