- Liittynyt
- 29 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2
Valtion monopoliasema matkustajaliikenteessä vapautuu 1.1.2010. Itse olen ajatellut että jos saisi riittävästi alkupääomaa oman rautatieyrityksen perustamiseen, niin itse aikoisin aluksi palauttaa Joensuun yöjunat ja Rauman matkustajaliikenteen.
Ongelmiakin varmasti tulisi alkuun pääoman hankinnan lisäksi, myös raideosuuksien ruuhkautumisien kanssa. Mutta varmasti VR:n ja RHK:n kanssa saadaan aikataulut toimiviksi. Lisäksi toiseksi ongelmaksi tulisi kaluston hankinta ja kunnossapito. VR ei ole halukas myymään vanhoja vaunujaan tai vetureitaan, mutta uskoisin että esimerkiksi DB:n entisellä kalustolla pääsisi hyvin alkuun telien vaihdolla. Toisena vaihtoehtona katsoisin myös kaluston hankinnan itänaapurista. Myös kuljettajista, asentajista, konduktööreistä ym rautatiealan työntekijöistä voi tulla aluksi pulaa, koska ainoa koulutus on VR:n alaisuudessa, eli täytynee hankkia työntekijöitä VR:ltä lupaamalla parempaa palkkaa ja parempia työ-olosuhteita.
Nyt haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne mahdollisista rataosista, missä liikenne olisi kannattavaa ja mitä tulisi huomioida yritystä perustettaessä.
Ongelmiakin varmasti tulisi alkuun pääoman hankinnan lisäksi, myös raideosuuksien ruuhkautumisien kanssa. Mutta varmasti VR:n ja RHK:n kanssa saadaan aikataulut toimiviksi. Lisäksi toiseksi ongelmaksi tulisi kaluston hankinta ja kunnossapito. VR ei ole halukas myymään vanhoja vaunujaan tai vetureitaan, mutta uskoisin että esimerkiksi DB:n entisellä kalustolla pääsisi hyvin alkuun telien vaihdolla. Toisena vaihtoehtona katsoisin myös kaluston hankinnan itänaapurista. Myös kuljettajista, asentajista, konduktööreistä ym rautatiealan työntekijöistä voi tulla aluksi pulaa, koska ainoa koulutus on VR:n alaisuudessa, eli täytynee hankkia työntekijöitä VR:ltä lupaamalla parempaa palkkaa ja parempia työ-olosuhteita.
Nyt haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne mahdollisista rataosista, missä liikenne olisi kannattavaa ja mitä tulisi huomioida yritystä perustettaessä.