Kyllä se vain on niin, että suurin osa ihmisistä matkustaa keskustojen lähellä olevien paikkojen tai keskustojen välillä, koska niissä asuu ja työskentelee eniten ihmisiä.
Lue nyt hyvä ihminen, mitä siinä viittaamassasi tekstin pätkässä lukee.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se vain on niin, että suurin osa ihmisistä matkustaa keskustojen lähellä olevien paikkojen tai keskustojen välillä, koska niissä asuu ja työskentelee eniten ihmisiä.
Lue nyt hyvä ihminen, mitä siinä viittaamassasi tekstin pätkässä lukee.
Kaukobussiliikenne menee Suomessa oikeaan suuntaan. Jos kunnat haluavat, että tyhjät bussit kiertävät autioita kyliä, niin ne ostavat sinne liikenteen. Markkinaehtoisesti liikenne syntyy sinne, missä on matkustajia.Saaneen myös muistuttaa käyttäjää j-lu siitä, mihin suuntaan kaukobussiliikenne menee nyt: https://yle.fi/uutiset/3-12260983. Hyvän joukkoliikenteen tärkein ominaisuus ei ole hinta tai nopeus vaan pysyvyys. Jos matkustajamäärät vähenevät, vuorotarjonta vähenee, mikä vähentää matkustamääriä entisestään jne. jne. Lisäksi hiljaisiin aikoihin (iltavuorot ja aikaisen aamun vuorot) on vaikea täyttää kulkuvälinettä, joten hiljaisien aikojen vuorot joko lakkautetaan tai niitä subventoidaan ruuhka-ajan voitoilla. Britannia on hyvä esimerkki siitä, mihin laaja yksityistäminen voi johtaa sekä junien että bussien osalta.
Lähijunaliikenteen tilaamismahdollisuuden antaminen paikallisille viranomaisille olisi enemmän symbolinen ele kuin oikeasti vaikuttava toimenpide. Tampere ja Turku olisivat ykkösehdokkaat lähijunaliikenteelle (vaikka Tampereen seudulla sitä jo vähän onkin), mutta niissä maankäyttö ratojen varsissa on niin vähäistä, ettei niille saataisi ilman massiivista subventiota kuin silloin tällöin kulkevaa "räpellysliikennettä", joka ei houkuttele joukkoliikenteen käyttöön ja joka olisi siksi enemmän muodon vuoksi ajettavaa liikennettä kuin aito liikenneratkaisu.
Lähijunaliikenteen tilaamismahdollisuuden antaminen paikallisille viranomaisille olisi enemmän symbolinen ele kuin oikeasti vaikuttava toimenpide. Tampere ja Turku olisivat ykkösehdokkaat lähijunaliikenteelle (vaikka Tampereen seudulla sitä jo vähän onkin), mutta niissä maankäyttö ratojen varsissa on niin vähäistä, ettei niille saataisi ilman massiivista subventiota kuin silloin tällöin kulkevaa "räpellysliikennettä", joka ei houkuttele joukkoliikenteen käyttöön ja joka olisi siksi enemmän muodon vuoksi ajettavaa liikennettä kuin aito liikenneratkaisu. Jos radan varteen rakennettaisiin, niin autolla niistä lähiöistä kuitenkin ajettaisiin, ellei junan rinnalle tehtäisi houkuttelevaa bussiliikennettä (joka voitaisiin tehdä ilman junaakin). Kummankin kaupungin keskustassa rautatieasema ei ole myöskään ihan ydinkeskustassa, joka vähentää entisestään lähijunaliikenteen houkuttelevuutta ja siten kannattavuutta. Tampereen seutu voi ainakin ohjata kasvunsa ratikan varteen.
Rahaa on kuitenkin rajallisesti. Omana mutuna heittäisin, että Tampereella ja Turussa rahat tulisivat käytettyä tehokkaammin rakentamalla ratikan varteen (ja Turussa myös tekemällä aluksi se ratikka) ja tarvittaessa laajentamalla ratikkaverkkoa. Molemmissa seuraavan 50 vuoden kasvu mahtuisi ratikkaetäisyydelle keskustasta.Kaupunkisuunnittelu on verrattain verkkaista puuhaa. Jos jotain halutaan 50 vuoden päästä, se edellyttää symbolisia eleitä ja linjauksia tänään.
En tajua,miksi toimiva bussiverkosto tulisi romuttaa.Turussa bussiliikenne hoitaa asiat ihan kiitettävän hyvinkin niin ei ainakaan vielä tarvitse mitään ratikkaa Turkuun.Rahaa on kuitenkin rajallisesti. Omana mutuna heittäisin, että Tampereella ja Turussa rahat tulisivat käytettyä tehokkaammin rakentamalla ratikan varteen (ja Turussa myös tekemällä aluksi se ratikka) ja tarvittaessa laajentamalla ratikkaverkkoa. Molemmissa seuraavan 50 vuoden kasvu mahtuisi ratikkaetäisyydelle keskustasta.
Kaupunkisuunnittelu on verrattain verkkaista puuhaa. Jos jotain halutaan 50 vuoden päästä, se edellyttää symbolisia eleitä ja linjauksia tänään.
Lisäksi jos ei muuta, niin räpellysliikenne toimisi ainakin liityntäliikenteenä kaukoliikenteeseen pitkien pysähdysten välillä, mikä helpottaisi juuri tuota kaukoliikenteen huonoa saavutettavuutta verrattuna bussiliikenteeseen.
Kaukobussiliikenne menee Suomessa oikeaan suuntaan. Jos kunnat haluavat, että tyhjät bussit kiertävät autioita kyliä, niin ne ostavat sinne liikenteen. Markkinaehtoisesti liikenne syntyy sinne, missä on matkustajia.
Ison-Britannian raideliikenteen yksityistämisestä syntyneet ongelmat liittyivät yksinomaan rataverkon yksityistämiseen ja sen myötä ylläpidon laiminlyöntiin. Ei Suomessa pidä yksityistää raideinfraa, koska se on luonnollinen monopoli. Tämä lienee Carunan sun muiden jälkeen opittu. Mutta Isossa-Britanniassa, samoin kuin Ruotisssa, junamatkustaminen on suunnilleen kaksinkertaistunut markkinoiden avaamisen jälkeen 90luvun alusta.
Kummallinen homma, että paljon on negatiivista sanottavaa Ruotsin ja GB:n raideliikenteestä, mutta missään muualla Euroopassa matkustajamäärät eivät ole kasvaneet yhtä paljon.
Nykyään varmaan Helsingin paikallisjunaliikenne toimisi ilman yhteiskunnan subventiotakin, vähän heikommalla palvelutasolla vaan.
Junalla on myös paljon helpompi luoda liityntäliikennettä kaukoliikenteeseen kuin bussilla, koska rautatie menee usein valmiiksi asutuksen halki. Esimerkiksi Turun ja Salon välillä Piikkiön, Paimion ja Halikon läpi.
Puhutte samasta asiasta eri nimillä. Nimimerkki MJG ei esittänyt, että junan pitäisi pysähtyä joka pikkukylässä, vaan että junan pitäisi pysähtyä Espoon asemalla. Eikö tämä juuri ole tarkoittamasi "keskustan lähellä oleva paikka"? Kukaan meistä ei todellakaan usko, että suurin osa matkustajista olisi menossa nimenomaan keskustaan. Siinä kaupunginosassa, jossa Helsingin päärautatieasema sijaitsee, ei asu edes tuhatta asukasta. Pääkaupunkiseudun miljoonasta asukkaasta suurin osa lähtee jostakin ihan muualta liikkeelle. Suurimmalle osalle Helsingin rautatieasema on lähempänä kuin Espoon keskus, mutta pysähtymällä Espoossa palvellaan kuitenkin suurta osaa siitä miljoonasta asukkaasta. Pysähdytäänhän Pasilassakin, joten miksi ei Tikkurilassa ja Leppävaarassa ja Espoossa ja Kupittaalla ja ties missä. Nopean junan ei tarvitse pysähtyä useasti matkan varren pikkukylissä, vaan useasti lähellä päätepisteitä, jolloin nopea juna tuo tarjonnan lähemmäksi suurempaa ihmisjoukkoa.Kyllä se vain on niin, että suurin osa ihmisistä matkustaa keskustojen lähellä olevien paikkojen tai keskustojen välillä, koska niissä asuu ja työskentelee eniten ihmisiä. Jos pysähdyttäisiin jokaisessa pikkukylässä, palvelualueella (esim. 20min päässä asemalta) voisi asua parikymmentä prosenttia enemmän ihmisiä.
Tässä nähdään bussimiehen mielipide. Kirjoittaja ei mitenkään määritellyt käyttämäänsä sanaa lähijunaliikenne, mutta teilasi sen silti. Väite on, ettei ratojen varsille ole rakennettu. Katsokaapa Suomen karttaa: valtaosa taajamista on radan varrella. Jos näille ihmisille ei kannata tarjota sähköistä kiskoliikennettä, niin kenelle sitten?Lähijunaliikenteen tilaamismahdollisuuden antaminen paikallisille viranomaisille olisi enemmän symbolinen ele kuin oikeasti vaikuttava toimenpide. Tampere ja Turku olisivat ykkösehdokkaat lähijunaliikenteelle (vaikka Tampereen seudulla sitä jo vähän onkin), mutta niissä maankäyttö ratojen varsissa on niin vähäistä, ettei niille saataisi ilman massiivista subventiota kuin silloin tällöin kulkevaa "räpellysliikennettä", joka ei houkuttele joukkoliikenteen käyttöön ja joka olisi siksi enemmän muodon vuoksi ajettavaa liikennettä kuin aito liikenneratkaisu.
Puhutte samasta asiasta eri nimillä. Nimimerkki MJG ei esittänyt, että junan pitäisi pysähtyä joka pikkukylässä, vaan että junan pitäisi pysähtyä Espoon asemalla. Eikö tämä juuri ole tarkoittamasi "keskustan lähellä oleva paikka"? Kukaan meistä ei todellakaan usko, että suurin osa matkustajista olisi menossa nimenomaan keskustaan. Siinä kaupunginosassa, jossa Helsingin päärautatieasema sijaitsee, ei asu edes tuhatta asukasta. Pääkaupunkiseudun miljoonasta asukkaasta suurin osa lähtee jostakin ihan muualta liikkeelle. Suurimmalle osalle Helsingin rautatieasema on lähempänä kuin Espoon keskus, mutta pysähtymällä Espoossa palvellaan kuitenkin suurta osaa siitä miljoonasta asukkaasta. Pysähdytäänhän Pasilassakin, joten miksi ei Tikkurilassa ja Leppävaarassa ja Espoossa ja Kupittaalla ja ties missä. Nopean junan ei tarvitse pysähtyä useasti matkan varren pikkukylissä, vaan useasti lähellä päätepisteitä, jolloin nopea juna tuo tarjonnan lähemmäksi suurempaa ihmisjoukkoa.
Kurikassa n. 20000 asukasta, Ilmajoella n. 12000 ja Kauhajoella n. 13000. Jäädään kauaksi junaliikenteen edellyttämistä asukasmääristä. Alimpana roikkuva hedelmä olisi syöttöliikenteen järjestäminen kaukojuniin.Mutta jos ajatellaan vaikka maakunnan tasolla, niin junaliikenne olisi järkevää. Esimerkiksi Seinäjoki-Kauhajoki-rataosan varrella asuu merkittävä osuus alueen väestöstä hyvinkin tiiviisti. Ja tätä liikennettä ei ikinä saada aloitettua, ellei määräysvaltaa anneta alueelle itselleen.
Lähtökohtaisesti paikallisliikenteen tulisi pyöriä lipputuloilla, mutta tämä on selkeästi tapaus, jossa tarvitaan yhteiskunnan tukea. Liikenteen tulee pyöriä vuosikymmeniä tappiolla, ennen kuin rautatien varteen ilmestyy tarpeeksi rakentamista ja muuttaa sellaisia ihmisiä, jotka käyttää joukkoliikennettä henkilöauton sijaan, ennen kuin liikenne alkaa kannattaa.