Matkustajaliikenteen vapautuminen

En nyt tiedä parempaakaan ketjua tälle, niin laitetaan tänne uutinen VR:n lähijunaliikenteen lippujen hinnankorotuksista.


VR sanoi:
VR korottaa lähiliikenteen (linjat D, G, H, M, O, R, T ja Z) kerta-, sarja- ja kausilippujen hintoja 3. kesäkuuta. Aikuisen kertalipun hinta nousee keskimäärin 60 senttiä. Hinnankorotukset eivät koske Helsinki–Hyvinkää sekä Helsinki–Järvenpää-reittejä ja myös opiskelija-, eläkeläis- ja muut alennukset säilyvät ennallaan.
 
Olenko yllättynyt en.. Mutta silti itse mietin..
-Meneekö bussiliikennekkin kaupan, vai onko siinä niin paljon synergiaa esimerkiksi Ruotsin kohdalla, että sitä kehitetäänkin?
-Lähteekö VR tavarajunabisnekseen myös Ruotsissa. (Ostaen esimeriksi Tågab-firma?)
-Laajentuminen vielä enemmän Ruotsin kaukoliikennemarkkinassa
-Lähteekö VR vielä Norjaan, Tanskaa tms?

Ja onko VR:llä vielä jotain bisneksiä Suomessa mitkä ei niin oleellisia, mitkä menisi myyntiin? Transpointin osuus liikevaihdosta ainakin pienenee, jossakin välissä VR:n liikevaihdosta noin kolmasosa tuli kaukoliikenteestä, kolmasosa kaupunkiliikenteestä ja kolmasosa transpointista.
 
VR saattaa hyvinkin olla vetäytymässä rahtipuolelta, koska firman laajennuskuviot ovat viime aikoina olleet kovin matkustajalikennepainotteisia. Tämä siis ihan puhtaasti arvauksena.
Ruotsissa, kenties pohjoismaisessa mittapuussa laajemminkin, VR:llä on aivan selvästi laajentumisstrategia, ja uskoisin sen olevan markkinaehtoiseen matkustajaliikenteeseen painottuvaa, koska oikeilla pelisäännöillä käyty kilpailutus voi aina viedä alueelliset ja paikalliset slotit.
 
No voi olla vetäytymässä rahtipuolelta. Mietin nyt vain, että voisiko sekä rahti- ja matkustusjunat olla kilpailuvaltti Ruotsin suhteen kun ehkä pahin kilpailukumppani Ruotsin suhteen on SJ. SJ kun taas on pelkästään matkustajaoperaattori kun Ruotsissa piti erikseen olla matkustajaliikenteen ja tavaraliikenteen yhtiö. Toki siellä nyt muitakin kilpailijoita tavarapuolella kuin valtiollinen Green Cargo, mutta voisiko synergiaa tulla jos VR:llä on pitkät sopimukset Ruotsin pohjoisosien henkilöliikenteestä ja että sama veturinkuljettaja voisi ajaa välillä matkustajajunia ja välillä tavaraa.
 
Ei taida enää pitää paikkaansa Wikipedian väite "Oy Pohjolan Liikenne Ab on Suomen suurin maantiekuljetuskonserni." Ainakin Schenkerin Suomen yksikkö ja Koiviston Auto ovat ajaneet ohi liikevaihdossa.
 
Takaisin
Ylös