Matkustajaliikenteen vapautuminen

En nyt tiedä parempaakaan ketjua tälle, niin laitetaan tänne uutinen VR:n lähijunaliikenteen lippujen hinnankorotuksista.


VR sanoi:
VR korottaa lähiliikenteen (linjat D, G, H, M, O, R, T ja Z) kerta-, sarja- ja kausilippujen hintoja 3. kesäkuuta. Aikuisen kertalipun hinta nousee keskimäärin 60 senttiä. Hinnankorotukset eivät koske Helsinki–Hyvinkää sekä Helsinki–Järvenpää-reittejä ja myös opiskelija-, eläkeläis- ja muut alennukset säilyvät ennallaan.
 
Olenko yllättynyt en.. Mutta silti itse mietin..
-Meneekö bussiliikennekkin kaupan, vai onko siinä niin paljon synergiaa esimerkiksi Ruotsin kohdalla, että sitä kehitetäänkin?
-Lähteekö VR tavarajunabisnekseen myös Ruotsissa. (Ostaen esimeriksi Tågab-firma?)
-Laajentuminen vielä enemmän Ruotsin kaukoliikennemarkkinassa
-Lähteekö VR vielä Norjaan, Tanskaa tms?

Ja onko VR:llä vielä jotain bisneksiä Suomessa mitkä ei niin oleellisia, mitkä menisi myyntiin? Transpointin osuus liikevaihdosta ainakin pienenee, jossakin välissä VR:n liikevaihdosta noin kolmasosa tuli kaukoliikenteestä, kolmasosa kaupunkiliikenteestä ja kolmasosa transpointista.
 
VR saattaa hyvinkin olla vetäytymässä rahtipuolelta, koska firman laajennuskuviot ovat viime aikoina olleet kovin matkustajalikennepainotteisia. Tämä siis ihan puhtaasti arvauksena.
Ruotsissa, kenties pohjoismaisessa mittapuussa laajemminkin, VR:llä on aivan selvästi laajentumisstrategia, ja uskoisin sen olevan markkinaehtoiseen matkustajaliikenteeseen painottuvaa, koska oikeilla pelisäännöillä käyty kilpailutus voi aina viedä alueelliset ja paikalliset slotit.
 
Takaisin
Ylös