Linjastoideointia

Heilurilinja, olipa samalla tai eri numerolla, vaatii, että linjan osilla on samat liikennöintiajat ja sama vuoroväli. Toki on mahdollista tehdä järjestely, että ajetaan heilurina vain illalla ja vain joka toinen vuoro ja vain jos ei ole karkausvuoden parillinen viikko eikä kuljettajalla ole lippalakkia, mutta siitä on mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä matkustajille.

Yhden heilurilinjan osan vaikeudet vaikuttavat toiseenkin osaan. Kyllä aikanaan saattoi olla matkustajat Oulunkylässä tai Paloheinässä ihmeissään, miksi 65A:n tai 66A:n vuoroja on myöhässä tai peruttu jonkin Lauttasaaressa tapahtuneen vuoksi. Tämä heilurilinjapari sitten lopulta katkaistiin Kaivokadun ruuhkien vuoksi.
665(A, K):ta ja 642(K):ta ajavat heilurilinjana jo.
 
Kolmas ehdotus: linja Hyrylästä Hyvinkäälle Tuusulantietä pitkin.

Tällainenhan on suunnitteilla jo mutta siitä tulee erittäin kallis kuluiltaan varmasti per matkustaja. Ja tarkemmin ottaen reitti kulkisi Hyvinkään sairaalaan sillä Tuusulaa kuuluu KeuSoteen (jossa toki itsessään ei ole mitään järkeä).
 
Paras ehdotus voisi olla kutsulinjat sekä harvaan asutuille alueille että kaupunkialueille. Joitain lähibusseja voitaisiin muuttaa kutsulinjoiksi, ja ne voitaisiin tilata kuten taksit, ilman liikennöintiaikarajoituksia. Esim. 603 ja 802 voitaisiin korvata kutsulinjoilla. Kutsulinjan voisi tilata kaikkialle, minne pääsee autolla. Keravalla voisi myös olla kutsupohjainen lähibussi, kuten myös Tuusulassa.

Mitä palvelulinjoja on muissa kaupungeissa?
 
ilman liikennöintiaikarajoituksia.
Siis mummopakut kulkisivat maanantaina aamukahdella? Ja kuka maksaa, kun taksit on jo keksitty?

Paras ehdotus voisi olla kutsulinjat sekä harvaan asutuille alueille että kaupunkialueille. Joitain lähibusseja voitaisiin muuttaa kutsulinjoiksi, ja ne voitaisiin tilata kuten taksit, ilman liikennöintiaikarajoituksia. Esim. 603 ja 802 voitaisiin korvata kutsulinjoilla. Kutsulinjan voisi tilata kaikkialle, minne pääsee autolla. Keravalla voisi myös olla kutsupohjainen lähibussi, kuten myös Tuusulassa.

Mitä palvelulinjoja on muissa kaupungeissa?
Tampereella on 19(?) palvelulinjat, jotka kulkevat ympäri kaupunkia ja sen lähialueeilla ja jokaisella linjalla on aina sama auto. Linjat kulkevat joko täys- tai puolikutsujärjestelmässä (esim. auto on xx.10 tällä pysäkillä ja xx.40 tuolla pysäkillä ja muuten on tilattavissa). Pari linjat kulkevat myös lenkin Sokokselle kerran päivässä, niin mummot voivat shoppailee helposti. :)

Turussa palvelulinjat eivät periaatteessa enää ole, koska ne muutettiin linjastouudistuksella 40-sarjan linjoiksi, mutta reitit ovat ihan samat. Ne kulkevat (HSL:n vaatimusjärjestelmän mukaan A2-)busseilla ja aina tietyllä reitillä.
 
Viimeksi muokattu:
Paras ehdotus voisi olla kutsulinjat sekä harvaan asutuille alueille että kaupunkialueille. Joitain lähibusseja voitaisiin muuttaa kutsulinjoiksi, ja ne voitaisiin tilata kuten taksit, ilman liikennöintiaikarajoituksia. Esim. 603 ja 802 voitaisiin korvata kutsulinjoilla. Kutsulinjan voisi tilata kaikkialle, minne pääsee autolla. Keravalla voisi myös olla kutsupohjainen lähibussi, kuten myös Tuusulassa.

Mitä palvelulinjoja on muissa kaupungeissa?
Siuntioon vois tulla myös
 
665(A, K):ta ja 642(K):ta ajavat heilurilinjana jo.
Onhan se toki mahdollista heiluroida, jos linjoilla tarvittava vuoroväli ja liikennöintiajat ovat riittävän lähellä toisiaan. Eri numerolla liikennöinti takaa sitten sen, että heiluri voidaan "pipokaudella" katkaista.

Kuinka suuri osa matkustajista näillä linjoilla matkustaa Hyrylän ohi?

Myös 906 ja 909.
Tuo onkin mielenkiintoinen heiluripari, kun yhteinen pysäkki ei ole isommassa terminaalissa.



Omaltakin liikennekentältä löytyy heilurilinjaesimerkki, 90 ja 96. Siinä linjan puoliskot ovat tasapainoiset, ja ne ovat melko lyhyitä metron liityntälinjoja, joten häiriöt eivät vaikuta kovin kauan kovin kauas.
 
Tuli äsken mieleen Laajasalon raitiotien jatkaminen joskus tulevaisuudessa Herttoniemeen. Miten bussilinjasto voisi muuttua siinä yhteydessä? Eikö Laajasalosta kulkisi silloin enää busseja Herttoniemeen eikä Kruunuvuorenrannassa ja Kaitalahdessa busseja lainkaan, vaan linjat 85 ja 86 päättyisivät Yliskylään.
 
Jos matkustajat rupeavat omaehtoisesti vaihtamaan Herttoniemen busseista ratikkaan saaren puolella, niin niitä saattaa aika nopeasti karsiutua pois. Kokonaan ne tuskin loppuvat, eli jää esimerkiksi 86 ja jokin Yliskylän kiertävä linja, joka jatkaa Kruunuvuorenrantaan.

Nythän Herttoniemen ratikalle ollaan vastahakosia juuri siksi, että näitä rinnakkaisia busseja ei voisi kuitenkaan lopettaa Linnanrakentajankadulta palvelutason vuoksi, mutta jos niille ei ole odotettua kysyntää ja ne vähenevät itsekseen niin este poistuu.
 
Takaisin
Ylös