Linjastoideointia

Jo vuoden verran olen ollut hieman kummissani siitä miksi linjalla 23 on niin pieni kalusto. Linja on varsinkin välillä Pasilan asema-Postipuisto aivan tupaten täynnä. Ja usein myös muilla osuuksilla

Mielestäni voisi olla linja, joka vetää Postipuiston vierestä Veturitietä pitkin Pasilan asemalle. Se mistä tuo linja aloittaisia matkan voisi olla vaikka jostain Paloheinan perukoilta tai Pirkkolan päättäriltä. Linja voisi vetää Vauhtitietä pitkin Linnanmäen Eteläpuolelle ja siitä Linjoja pitkin Eläintarhantielle Helsingin Kaupunginteatterin ohi Hakikseen. Jotenkin näin, en ole vielä miettinyt linjan reittiä tarkemmin mutta äkkiseltään tulee tuollainen mieleen. Vieläpä jos Pasilan Aseman ja Rautiksen väliin suunniteltu juna-asema toteutuisi olisi siinä ehkä uudelle linjalle paikka.
 
Mielestäni voisi olla linja, joka vetää Postipuiston vierestä Veturitietä pitkin Pasilan asemalle.

Tästä on keskusteltu aikaisemmin JLF:llä, ja silloin päädyttiin siihen, että tuollainen linja palvelisi vain osaa Postipuistosta toisin kuin nykyinen linjojen 23 ja 63 reitti.

Linjojen 23 ja 63 vuoroväli on kuitenkin tihentynyt niin paljon, että osan vuorokautta tuollainen bussi voisi olla hyvä, sillä se olisi todennäköisesti selvästi nopeampi, eikä Postipuiston länsiosa siltikään kärsisi harvasta vuorovälistä. Esimerkiksi Google Maps näyttää Veturintien ja Metsäläntien risteyksestä Triplalle matka-ajaksi 4 min ja nykyistä linjan 23 reittiä 11 min.

Pikalinjan voi tosiaan muodostaa monella eri tavalla. Esimerkiksi linjan 23, 63 tai 69 voi pilkkoa kahteen osaan niin, että pidemmälle kulkeva linja käyttää Veturitietä ja lähtee Pirkkolan päättäriltä tai Paloheinän perukoilta tai 69:n tapauksessa Jakomäestä ja hitaampi linja sitten jostain lähempää.
 
Pikalinjan voi tosiaan muodostaa monella eri tavalla. Esimerkiksi linjan 23, 63 tai 69 voi pilkkoa kahteen osaan niin, että pidemmälle kulkeva linja käyttää Veturitietä ja lähtee Pirkkolan päättäriltä tai Paloheinän perukoilta tai 69:n tapauksessa Jakomäestä ja hitaampi linja sitten jostain lähempää.
69:n tapauksessa se pikayhteys on jo olemassa junan muodossa Malmilla, Pukinmäessä, Oulunkylässä ja Käpylässä, lisäksi Jakomäestä on nopea yhteys Pasilaan ruuhka-aikoina linjalla 518. Pitkästä reitistään huolimatta 69:n rooli järjestelmässä on tarjota erityisesti erilaisia paikallisia asiointi-, koulu-, harrastus- ym. -yhteyksiä sen lisäksi, että se toimii myös liityntänä raideliikenteeseen useissa paikoissa. Pitkänä radan suuntaisesti kiemurtelevana linjana se myös tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä vaihtoasemien yli. Hieman vastaavalla periaatteella toimivat esimerkiksi linjat 631 ja 735 Vantaalla.
 
Ensimmäinen ehdotus: linja Hvitträskiin. Linjan toinen päätepiste voisi olla Espoonlahdessa tai Kauklahdessa. Hvitträskiin kulki ennen linja 166 Helsingistä, mutta se lakkautettiin vuonna 2007.

Toinen ehdotus: linja Munkkivuoresta Ritolehdon ja Tarvon kautta Ruukinrantaan ja siitä joko Perkkaan tai Laajalahden kautta Leppävaaraan. Linjan numerona voisi olla 33, vaikka se olisikin seutulinja.

Kolmas ehdotus: linja Hyrylästä Hyvinkäälle Tuusulantietä pitkin.

Neljäs ehdotus: linja Espoon keskuksesta lentoasemallae ja ehkä siitä vielä Tikkurilaan. Muutenkin pitkät poikittaislinjat voisivat olla hyvä asia.

Viides ehdotus: linja Kontulasta tai vaihtoehtoisesti Itäkeskuksesta Kontulankaaren, Rapolantien ja Seivästien kautta Jakomäkeen tai vaihtoehtoisesti edelleen joko Puistolaan tai Hakunilaan.

Kuudes ehdotus: linja Martinlaaksosta tai Vantaankoskelta Serenaan tai vaihtoehtoisesti edelleen Klaukkalaan.

Seitsemäs ehdotus: linja Kivistön asemalta Klaukkalaan ja/tai Nurmijärven kirkonkylälle.

Kahdeksas ehdotus: linja Tikkurilasta Nikkilään.

Yhdeksäs ehdotus: linja Tammiston eteläosasta Aviapoliksen, Koivuhaan, Tikkurilan, Jokiniemen, Itä-Hakkilan, Hakunilan, Vaaralan ja Fazerilan kautta Mellunmäkeen.

Kymmenes ehdotus: linjoja voisi yhdistää tiettyinä aikoina niin, että muodostuisi vaihdoton yhteys. Esim. 571 Myyrmäki-Tikkurila + 631 Tikkurila-Kulomäki (sama auto, numeron vaihto).
 
899 palvelee jo Tikkurila - Nikkilä ja Kontulankaaressa oli kai joku juttu ettei raskaat ajoneuvot saa ajaa sieltä Jakomäkeen
 
Ensimmäinen ehdotus: linja Hvitträskiin. Linjan toinen päätepiste voisi olla Espoonlahdessa tai Kauklahdessa. Hvitträskiin kulki ennen linja 166 Helsingistä, mutta se lakkautettiin vuonna 2007.

Toinen ehdotus: linja Munkkivuoresta Ritolehdon ja Tarvon kautta Ruukinrantaan ja siitä joko Perkkaan tai Laajalahden kautta Leppävaaraan. Linjan numerona voisi olla 33, vaikka se olisikin seutulinja.

Kolmas ehdotus: linja Hyrylästä Hyvinkäälle Tuusulantietä pitkin.

Neljäs ehdotus: linja Espoon keskuksesta lentoasemallae ja ehkä siitä vielä Tikkurilaan. Muutenkin pitkät poikittaislinjat voisivat olla hyvä asia.

Viides ehdotus: linja Kontulasta tai vaihtoehtoisesti Itäkeskuksesta Kontulankaaren, Rapolantien ja Seivästien kautta Jakomäkeen tai vaihtoehtoisesti edelleen joko Puistolaan tai Hakunilaan.

Kuudes ehdotus: linja Martinlaaksosta tai Vantaankoskelta Serenaan tai vaihtoehtoisesti edelleen Klaukkalaan.

Seitsemäs ehdotus: linja Kivistön asemalta Klaukkalaan ja/tai Nurmijärven kirkonkylälle.

Kahdeksas ehdotus: linja Tikkurilasta Nikkilään.

Yhdeksäs ehdotus: linja Tammiston eteläosasta Aviapoliksen, Koivuhaan, Tikkurilan, Jokiniemen, Itä-Hakkilan, Hakunilan, Vaaralan ja Fazerilan kautta Mellunmäkeen.

Kymmenes ehdotus: linjoja voisi yhdistää tiettyinä aikoina niin, että muodostuisi vaihdoton yhteys. Esim. 571 Myyrmäki-Tikkurila + 631 Tikkurila-Kulomäki (sama auto, numeron vaihto).
Mistäs näihin rahat otetaan?
 
Viides ehdotus: linja Kontulasta tai vaihtoehtoisesti Itäkeskuksesta Kontulankaaren, Rapolantien ja Seivästien kautta Jakomäkeen tai vaihtoehtoisesti edelleen joko Puistolaan tai Hakunilaan.

Tätä on ehdoteltu useampaan kertaan, mutta se kaatuu noiden katujen kantavuuteen ja niiden parantamisen vastustamiseen.

Kuudes ehdotus: linja Martinlaaksosta tai Vantaankoskelta Serenaan

Tämä onnistuisi halvimmillaan jatkamalla joitain 584:n vuoroja Kalajärveltä Serenaan. Serenan reitti vietiin juuri 236:lta 239:lle, mutta saa nähdä tulisiko linjastosta kannattavampi jakamalla Kalajärvi-Serena osuuskin useammalle eri suuntaan kulkevalle linjalle.
 
Toinen ehdotus: linja Munkkivuoresta Ritolehdon ja Tarvon kautta Ruukinrantaan ja siitä joko Perkkaan tai Laajalahden kautta Leppävaaraan. Linjan numerona voisi olla 33, vaikka se olisikin seutulinja.

Kiinnitin itsekin huomiota tuon alueen huonoihin joukkoliikenneyhteyksiin käydessäni Gallen-Kallelan museossa, mutta ehdottomasi bussilinjan vetäminen Tarvon ja Tarvaspään välillä vaatisi bussit kestävän sillan rakentamista Tarvon ja Tarvaspään välillä, mikä olisi kallista suhteessa hyötyyn.

Oma bussilinja Ruukinrannan ja Tarvaspään ml. Gallen-Kallelan museo alueelle olisi puolestaan hyvää palvelua, mutta realistisesti ajatellen se kulkisi melko tyhjänä ja maksaisi paljon suhteessa matkustajamäärään.

Pohdinkin, olisiko Ruukinrannan ja Tarvaspään saavutettavuuden kannalta parempi, että rakennettaisiin ramppipysäkit Turunväylän ja Tarvaspääntien liittymään. Turunväylän linjat tarjoaisivat monipuolisemmat yhteydet ja tiheämmän vuorovälin. Pysäkkien rakentaminen maksaisi jonkin verran, mutta vaihtoehto ei käytännössä lisäisi liikennöintikustannuksia.

Ritolehdon tapauksessa voisi ajatella, että sinne voisi jatkaa tai kääntää jonkin olemassa olevan bussilinjan osittain tai kokonaan. Toisin kuin Tarvaspään ja Ruukinrannan tapauksessa siellä on kuitenkin ihan oikeaa asemakaavoitettua aluetta, johon nyt on melko huonot yhteydet. Aluetta palvelee virka-aikaan Munkkivuoren ostoskeskukselle kulkeva pakettiauto. Esimerkiksi linjan 20 jatkaminen sinne voisi tulla kyseeseen.
 
339-DF, kuntien matkailusivuilla on kohteita, joihin joukkolikenneyhteys on jojo erittäin huono tai sitä ei ole. Mutta silti sivulla on joukkoliikennekuntayhtymän matkahaun linkki. Koen tämän linkin olevan takuulause että kohde on tavoitettavissa ilman omaa autoa/paikallista ystävää jolla on auto.
Turun lähellä Kaarinassa on järjestetty asiakkaalle maksuton bussiliikenne Kaarinan keskustasta Kuusiston piispanlinnan raunioille, 6 edestakaista vuoroa päivittäin. Vuoroilta on vaihtomahdollisuus Fölin bussiin. Miksi pääkaupunkiseudulla moinen ei toimi? Ihmettelen suuresti. Tämä bussiyhteys on mainittu kunnan kulttuurisivuilla, ei Fölin sivulla. Ilmeisesti kunnan kulttuuritoimi maksaa liikenteen.
Kuten olen jo useasti ennen todennut, on joukkoliikennekuntayhtymä osa kuntien matkailumarkkinointia ja -tiedoitusta. Joukkoliikennejärjestelmän pitää kantaa myös oma vastuunsa siitä miten keskustaajamsta sivussa olevat matkailullisesti kiinnostavat kohteet tavoitetaan, tavoitettavuuden järjestäminen ei pitäisi kuulua Museoviraston ja kunnan matkailuninfon/kulttuurilautakunnan vastuulle, tekinen virasto saa luvan nantaa oman osansa.
Tässä vielä linkki kuinka ison kaupungin harvaan asutun lähialueen joukkoliikenne hoidetaan (alueella myös matkailullisesti kiinnostavaa) sl.se/reseplanering/var-trafik/bussarna/morkotrafiken Tämä on siis liityntäliikennettä, säästyneet bussivuorot on saatu parantamaan runkobussia.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Sitten vielä esimerkki kuinka tätä tilauspohjaista bussilinjaa käytetään matkailumarkkinoinnissa: sormlandsleden.se/vandring/etapp/etapp-57/
 
Viimeksi muokattu:
Kymmenes ehdotus: linjoja voisi yhdistää tiettyinä aikoina niin, että muodostuisi vaihdoton yhteys. Esim. 571 Myyrmäki-Tikkurila + 631 Tikkurila-Kulomäki (sama auto, numeron vaihto).
Heilurilinja, olipa samalla tai eri numerolla, vaatii, että linjan osilla on samat liikennöintiajat ja sama vuoroväli. Toki on mahdollista tehdä järjestely, että ajetaan heilurina vain illalla ja vain joka toinen vuoro ja vain jos ei ole karkausvuoden parillinen viikko eikä kuljettajalla ole lippalakkia, mutta siitä on mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä matkustajille.

Yhden heilurilinjan osan vaikeudet vaikuttavat toiseenkin osaan. Kyllä aikanaan saattoi olla matkustajat Oulunkylässä tai Paloheinässä ihmeissään, miksi 65A:n tai 66A:n vuoroja on myöhässä tai peruttu jonkin Lauttasaaressa tapahtuneen vuoksi. Tämä heilurilinjapari sitten lopulta katkaistiin Kaivokadun ruuhkien vuoksi.

En ole joukkoliikennesuunnittelija, mutta tällainen mielikuva minulla on asioista. :)

Tätä on ehdoteltu useampaan kertaan, mutta se kaatuu noiden katujen kantavuuteen ja niiden parantamisen vastustamiseen.
Näköjään Poiponen13 itsekin sitä pohti jo helmikuussa 2024 tässä ketjussa. :LOL:
 
Takaisin
Ylös