Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Eräs tuttu lopetti kuljettajan hommat kun ei enää jaksanut jatkuvaa lipuista vääntämistä yörungoilla. Useamman kerran yritti liputon narkkari tulla kimppuun ja poliiseja joutui soittelemaan lähes viikottain. Tunnollinen kaveri, vaati jokaista näyttämään lipun. Kokoajan 5-10 minuuttia myöhässä kun joutuu huutelemaan liputtomille ja sitten alkaa se kännykän näprääminen ja lipun osto. Sanoi ettei hommasta tule pitemmän päälle yhtään mitään ja se käy liian vaaralliseksi jos sen hoitaa siten kuin pitäisi. Ymmärrän täysin miksei kovin moni kuljettaja jaksa niitä lippuja yörungoilla kysellä.
Ei noista lipuista kannata hirveästi stressata, tärkeintä on ajaa itsensä ja kalusto ehjänä kotiin. Muutenkin nykypäivänä lippujen valvominen on mennyt ihan pelleilyksi.
Seuraava idea on uudistaa Keski- ja Itä-Uudenmaan seudullista liikennettä. Tässä yhteydessä perustettaisiin myös U-linjoja Hyrylästä, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi Järvenpää liittyisi samalla HSL:ään. Hyviä reittejä näille U-linjoille voisivat olla:
Hyrylä - Järvenpää - Halkia - Mäntsälä
Hyrylä - Tuusulantie - Noppo - Hyvinkää
Järvenpää - Jokela - Hyvinkää
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Kivistö - Palojoki - Nurmijärvi
Viimeksi mainittu kulkisi Metsäkyläntietä, jolla ei nykyisin liikennöi yksikään linja.
Seuraava idea on uudistaa Keski- ja Itä-Uudenmaan seudullista liikennettä. Tässä yhteydessä perustettaisiin myös U-linjoja Hyrylästä, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi Järvenpää liittyisi samalla HSL:ään. Hyviä reittejä näille U-linjoille voisivat olla:
Hyrylä - Järvenpää - Halkia - Mäntsälä
Hyrylä - Tuusulantie - Noppo - Hyvinkää
Järvenpää - Jokela - Hyvinkää
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Kivistö - Palojoki - Nurmijärvi
Viimeksi mainittu kulkisi Metsäkyläntietä, jolla ei nykyisin liikennöi yksikään linja.
Näistä suunnitelmista puuttuu jälleen kerran taloudelliset realiteetit. Metsäkyläntien varrella on vain parisenkymmentä omakotitaloa lukuunottamatta Syväojaa, jota palvelee U-linja 465.
Muita alueita palvelee jo jokin bussi. Esimerkiksi vaikka Palojoelta ei mene bussia Kivistöön, menee sieltä busseja Klaukkalaan, Nurmijärven kirkonkylälle, Hyrylään ja Korsoon, ja ei ole taloudellisesti realistista perustaa niin harvaan asutusta paikasta linjaa vielä Kivistöön. Realistisesti voisi ajatella, että Helsingin ja Klaukkalan välillä kulkevia vuoroja sekä Klaukkalan ja Palojoen välillä kulkevia vuoroja voisi yhdistää keskenään, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa bussia.
Näistä suunnitelmista puuttuu jälleen kerran taloudelliset realiteetit. Metsäkyläntien varrella on vain parisenkymmentä omakotitaloa lukuunottamatta Syväojaa, jota palvelee U-linja 465.
Muita alueita palvelee jo jokin bussi. Esimerkiksi vaikka Palojoelta ei mene bussia Kivistöön, menee sieltä busseja Klaukkalaan, Nurmijärven kirkonkylälle, Hyrylään ja Korsoon, ja ei ole taloudellisesti realistista perustaa niin harvaan asutusta paikasta linjaa vielä Kivistöön. Realistisesti voisi ajatella, että Helsingin ja Klaukkalan välillä kulkevia vuoroja sekä Klaukkalan ja Palojoen välillä kulkevia vuoroja voisi yhdistää keskenään, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa bussia.
Sanoin jo kerran aikaisemmin, että keskustan sisäisten bussilinjojen tunnusten tulisi olla A-alkuisia (esim. A1, A2, A3) koska aiemmin niille varattu 10-sarja on nyt varattu pikaratikoille. Joitain A-linjoja voitaisiin perustaa vastaamaan asukastarpeita.
Perustelut? Ja mitä reittiä ehdotat? Jää todella epäselväksi nyt. Eikä liene järkevää ajaa bussia metron kanssa vierekkäin lähes koko matkaa ja seistä ruuhkassa Kulosaaren sillan jälkeen kantakaupungin puolella.
Sanoin jo kerran aikaisemmin, että keskustan sisäisten bussilinjojen tunnusten tulisi olla A-alkuisia (esim. A1, A2, A3) koska aiemmin niille varattu 10-sarja on nyt varattu pikaratikoille. Joitain A-linjoja voitaisiin perustaa vastaamaan asukastarpeita.
Perustelut? Ja mitä reittiä ehdotat? Jää todella epäselväksi nyt. Eikä liene järkevää ajaa bussia metron kanssa vierekkäin lähes koko matkaa ja seistä ruuhkassa Kulosaaren sillan jälkeen kantakaupungin puolella.
Perustelut? Ja mitä reittiä ehdotat? Jää todella epäselväksi nyt. Eikä liene järkevää ajaa bussia metron kanssa vierekkäin lähes koko matkaa ja seistä ruuhkassa Kulosaaren sillan jälkeen kantakaupungin puolella.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Mistä minne? Perusteluita? Pääset pohjoiseen kantakaupunkiin Itäkeskusesta 500:lla. Muuten metro kyllä vie kapasiteetin ja nopeuden puolesta voiton.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Onko meillä keskustan sisäisiä bussilinjoja? Ja missä päin kantakaupunkia koet olevan sellainen joukkoliikenteellinen katve, ettei ratikat riitä?
Itä-Helsingistä sais olla joku 96N:n kaltanen linja suoraan keskustaan myös päivällä. 841N vois omasta mielestä mennä suoraan Itäväylää eikä käydä Itäkeskuksessa
Minkä takia Askisto tarvitsisi lisää palvelua? Mielestäni Askistosta ei ole hirveän pitkä matka linjan 311 toiselle päätepysäkille Hämeenkylään. Tämän lisäksi Askiston läpi kulkee tiheästi useampi linja. Kehä 3 sijaitsee myös aivan vieressä, lyhyen kävelymatkan päässä. Linjoja ei pidä pidentää vain, koska itse alueella oleskelisi. Pidennyksestä voi aiheutua kustannuksia ja lopulta jopa lippujen hinnat voisi nousta.
Metsäkyläntietä kulkee jo useampi eri linja. Linjat ovat Nurmijärven sisäisiä, koska tuolla seudulla liikenne painottuu koulujen ympärille. Syy on, että matkustajia on niin vähän, että ainoa realistinen matkustajaryhmä ovat koululaiset.
Sanoin jo kerran aikaisemmin, että keskustan sisäisten bussilinjojen tunnusten tulisi olla A-alkuisia (esim. A1, A2, A3) koska aiemmin niille varattu 10-sarja on nyt varattu pikaratikoille. Joitain A-linjoja voitaisiin perustaa vastaamaan asukastarpeita.
Helsingin keskustan liikennettä hoidetaan pääasiassa raitiovaunuilla. Ne palvelevat sielä erittäin hyvin ja laajasti tiheillä vuoroväleillä. Ei olisi mitään järkeä tehdä päällekkäisiä linjoja, joten keskustassa ei ole tarvetta yhdellekkään ylimääräiselle linjalle.
Helsinkiin on rakennettu kalliilla metro. Sitä voidaan liikennöidä erittäin tiheillä vuoroväleillä. Matkustajat kannattaa täten ehdottomasti ohjata käyttämään metroa, sillä sen kapasiteetti on niin suuri. Linjalla Kasarmitorille tuskin olisi käyttäjiä, koska ihmiset haluavat käyttää metroa useastakin eri syystä. Keskustaan Kasarmitorin ympäristöön tuskin olisi Itä-Helsingistä juuri menijöitä. Linjoja, jotka aikoinaan Kasarmitorille menivät ei lakkautettu ihan turhasta, vaan tosiaankaan niillä ei ollut käyttäjiä.
Joukkoliikenteen tulee vastata ihmisten matkustustarpeita. Nykyään yhä vähenevissä määrin matkustetaan ydinkeskustaan. Sen sijaan poikittaislinjat ovat viime vuosina saaneet runsaasti lisää käyttäjiä. Ja kuten sanoin bussilinjaa ei kannata ajaa metron kanssa päällekkäin.
Itä-Helsingistä sais olla joku 96N:n kaltanen linja suoraan keskustaan myös päivällä. 841N vois omasta mielestä mennä suoraan Itäväylää eikä käydä Itäkeskuksessa
Itä-Helsingissä on todella toimiva liityntäliikenne ja mielestäni se toimii ja palvelee erinomaisesti. Suoria linjoja keskustaan ei kaivata. Metro kulkee omilla raiteilla tiheästi ja nopeasti. 841N kierto Itäkeskuksen metroaseman kautta tuo ajoaikaa noin 3-4min lisää, joten sillä määrällä mitä tuo kierto palvelee erinäisiä palveluita ja koteja, sitä kannattavampaa sellaista linjaa on ajaa.
Metro ei palvele kaikkia liikkumissuuntia. Metron kapasiteetti on kehno syy pakottaa sen täyttämistä poistamalla muut liikkumismahdollisuudet kuin liityntäliikenne metroon.
Pohjoisesta Itä-Helsingistä on surkeat yhteydet muualle kuin metron suuntaan, kun yhteydet pitäisivät olla erinomaiset kaikkiin suuntiin, myös sinne minne metrokin jossain määrin menee.
Metro ei palvele kaikkia liikkumissuuntia. Metron kapasiteetti on kehno syy pakottaa sen täyttämistä poistamalla muut liikkumismahdollisuudet kuin liityntäliikenne metroon.
Pohjoisesta Itä-Helsingistä on surkeat yhteydet muualle kuin metron suuntaan, kun yhteydet pitäisivät olla erinomaiset kaikkiin suuntiin, myös sinne minne metrokin jossain määrin menee.
Mihin suuntaan Pohjoisesta Itä-Helsingistä ei pääse? Ensimmäisenä tulee mieleen muut kuin liityntälinjat 54, 57, 554, 560, 561, 562 ja 570. Eikö siinä ole jo kerrakseen bussia muualle kuin metrolle. Metrolla voi myös kulkea vain osan matkasta. Jos on esimerkiksi sinne Kasarmitorille matka niin metrosta voi kätevästi vaihtaa raitiovaunuun tai vaikka kävellä.
Liikennettä ei voi suunnitella yhden ihmisen liikkumistarpeiden mukaan. Ei jokapaikasta voi mennä jokapaikkaan linjaa. Metro, lähijuna ja pikaraitiovaunu ovat täydellisiä runkolinjoja, joilta vaihdetaan muuhun liikenteeseen omien tarpeiden mukaan.
Tämä sivusto käyttää evästeitä sisällön personoimiseksi, käyttökokemuksesi räätälöimiseksi sekä pitämään sinut kirjautuneena sisään mikäli rekisteröidyt.
Jatkamalla tämän sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.