- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,049
Koska itärataa tuskin tulee, niin sen tilalle voisi olla aihetta rakentaa pelkästään lähijunille rata Itäkeskus-Östersundom-Söderkulla-Porvoo.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kaksi ongelmaa: Metron kapasiteetti ja pakkovaihdon houkuttelevuusKoska itärataa tuskin tulee, niin sen tilalle voisi olla aihetta rakentaa pelkästään lähijunille rata Itäkeskus-Östersundom-Söderkulla-Porvoo.
SRS:n tilausjuna Helsinki-Nikkilä-Helsinki.Kun sais edes nikkilän henkilöliikenteen
![]()
Tämä oli 2011 lokakuussa yksitäinen tilaus juna
Mikä idea numerossa 15 on? Näkyy siis tietyissä linjakilvissä muodossa '15 Nikkilä Nickby'.Tuosta Nikkilän syysajelusta vuonna 2011 on olemassa myös tällainen dokumentaatio.
SRS:n tilausajoilla, jotka suurimmaksi osaksi tehtiin raitiovaunu(i)lla, linjatunnus oli perinteisesti 15.Mikä idea numerossa 15 on? Näkyy siis tietyissä linjakilvissä muodossa '15 Nikkilä Nickby'.
Kaksi ongelmaa: Metron kapasiteetti ja pakkovaihdon houkuttelevuus
Matka-aika tuollaisella olisi n. 25 minuuttia, jonka päälle tulee 15 minuutin matka-aika Itäkeskuksesta keskustaan. Kun vaihto lasketaan mukaan, matka-aika olisi siis n. 45 minuuttia eli kymmenisen minuuttia bussia nopeampi. Kohtuullinen parannus siis, mutta olisiko se tarpeeksi houkuttelemaan matkustajia pois bussin kyydistä? Vaikea sanoa.
Kapasiteetti on kuitenkin tässä se suurempi ongelma. En tiedä riittääkö metron laskennallinen kapasiteetti Östersundomin ja Porvoon matkustajille, mutta oletetaan nyt tässä ajatusleikissä, että se riittäisi. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin epätasainen kuormitus kuten Länsimetron linjoilla. Yhden Porvoon rungon kapasiteetti rajoittuu siihen, mitä metro pystyy ottamaan vastaan. Käytännössä siis yhden junan matkustajien pitäisi mahtua enintään kahden metrojunan kyytiin ilman, että metrot kuormittuvat liikaa myöskään Kulosaaren sillalla. Vuoroväli saattaisi nousta erittäin tiheäksi Itäkeskuksen ja Östersundomin välillä, jopa metrohaaran tasolle. Kyseessä olisi siis liikennöintimalliltaan enemmänkin metro tai Roslagsbananin tapainen lähijuna (lyhyet junat, tiheä vuoroväli), millä on tietysti kustannusvaikutuksia erityisesti infran puolella, (jos metron kapasiteetti ylipäänsä riittää).
Siis OB78/U848?Bussitkin kulkisivat, esim bussilinja Porvoosta Pasilaan voisi olla toimiva vaihtoehto niille jotka eivät ole menossa keskustaan.