Junaliikenteen muutosideointia

Koska itärataa tuskin tulee, niin sen tilalle voisi olla aihetta rakentaa pelkästään lähijunille rata Itäkeskus-Östersundom-Söderkulla-Porvoo.
 
Koska itärataa tuskin tulee, niin sen tilalle voisi olla aihetta rakentaa pelkästään lähijunille rata Itäkeskus-Östersundom-Söderkulla-Porvoo.
Kaksi ongelmaa: Metron kapasiteetti ja pakkovaihdon houkuttelevuus

Matka-aika tuollaisella olisi n. 25 minuuttia, jonka päälle tulee 15 minuutin matka-aika Itäkeskuksesta keskustaan. Kun vaihto lasketaan mukaan, matka-aika olisi siis n. 45 minuuttia eli kymmenisen minuuttia bussia nopeampi. Kohtuullinen parannus siis, mutta olisiko se tarpeeksi houkuttelemaan matkustajia pois bussin kyydistä? Vaikea sanoa.

Kapasiteetti on kuitenkin tässä se suurempi ongelma. En tiedä riittääkö metron laskennallinen kapasiteetti Östersundomin ja Porvoon matkustajille, mutta oletetaan nyt tässä ajatusleikissä, että se riittäisi. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin epätasainen kuormitus kuten Länsimetron linjoilla. Yhden Porvoon rungon kapasiteetti rajoittuu siihen, mitä metro pystyy ottamaan vastaan. Käytännössä siis yhden junan matkustajien pitäisi mahtua enintään kahden metrojunan kyytiin ilman, että metrot kuormittuvat liikaa myöskään Kulosaaren sillalla. Vuoroväli saattaisi nousta erittäin tiheäksi Itäkeskuksen ja Östersundomin välillä, jopa metrohaaran tasolle. Kyseessä olisi siis liikennöintimalliltaan enemmänkin metro tai Roslagsbananin tapainen lähijuna (lyhyet junat, tiheä vuoroväli), millä on tietysti kustannusvaikutuksia erityisesti infran puolella, (jos metron kapasiteetti ylipäänsä riittää).
 
Kun sais edes nikkilän henkilöliikenteen
full

Tämä oli 2011 lokakuussa yksitäinen tilaus juna
SRS:n tilausjuna Helsinki-Nikkilä-Helsinki.
 
Kaksi ongelmaa: Metron kapasiteetti ja pakkovaihdon houkuttelevuus

Matka-aika tuollaisella olisi n. 25 minuuttia, jonka päälle tulee 15 minuutin matka-aika Itäkeskuksesta keskustaan. Kun vaihto lasketaan mukaan, matka-aika olisi siis n. 45 minuuttia eli kymmenisen minuuttia bussia nopeampi. Kohtuullinen parannus siis, mutta olisiko se tarpeeksi houkuttelemaan matkustajia pois bussin kyydistä? Vaikea sanoa.

Kapasiteetti on kuitenkin tässä se suurempi ongelma. En tiedä riittääkö metron laskennallinen kapasiteetti Östersundomin ja Porvoon matkustajille, mutta oletetaan nyt tässä ajatusleikissä, että se riittäisi. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin epätasainen kuormitus kuten Länsimetron linjoilla. Yhden Porvoon rungon kapasiteetti rajoittuu siihen, mitä metro pystyy ottamaan vastaan. Käytännössä siis yhden junan matkustajien pitäisi mahtua enintään kahden metrojunan kyytiin ilman, että metrot kuormittuvat liikaa myöskään Kulosaaren sillalla. Vuoroväli saattaisi nousta erittäin tiheäksi Itäkeskuksen ja Östersundomin välillä, jopa metrohaaran tasolle. Kyseessä olisi siis liikennöintimalliltaan enemmänkin metro tai Roslagsbananin tapainen lähijuna (lyhyet junat, tiheä vuoroväli), millä on tietysti kustannusvaikutuksia erityisesti infran puolella, (jos metron kapasiteetti ylipäänsä riittää).

Sanoisin että nuo ongelmat pystytään kyllä taklaamaan ennenkuin rataa alettaisiin toteuttamaan.

Voisi myös olla että osa matkustajista jäisi Itä-Helsinkiin tai että suuri osa matkustajista kulkisi ruuhkan toiseen suuntaan tai ruuhka-ajan ulkopuolella. Porvoohan on matkailua ajatellen tärkeä kaupunki, juna vain puuttuu. Ja Östersundomiin ei olla mitään megalähiötä rakentamassa, koska siinä tapauksessa sinne rakennetttaisiin oma metrolinja.

Bussitkin kulkisivat, esim bussilinja Porvoosta Pasilaan voisi olla toimiva vaihtoehto niille jotka eivät ole menossa keskustaan.
 
Takaisin
Ylös