Junaliikenteen muutosideointia

En tiedä investoidaanko Karjalan rataaan muutenkaan niin paljon. Imatralle asti ymmärtääkseni rakennetaan toinen raide Luumäeltä. Ja se silta Kiteellä uusitaan.
Ennenkuin Heinola-Otava rataa aletaan rakentaa ehtii kulua n 20-30 vuotta. Toisaalta jos Itärata Helsinki-Porvoo-Kouvola tiputetaan tärkeistä hankkeista pois niin voi tulla ajankohtaiseksi aiemminkin.
Jos radan ei ole pakko kulkea viitostien vieressä, niin Lahti-Heinola-Mäntyharju riittää.
 
Kyllä pitäisi ehdottomasti olla Itärata Helsinki - Kerava - Nikkilä - Porvoo - Loviisa - Kotka - Hamina - Lappeenranta. Tämä loisi ratayhteyden Porvoosta ja Loviisasta Helsinkiin. Porvoosta voisi olla myös Nikkilän ja Keravan kautta lähijunia Helsinkiin.
 
Kyllä pitäisi ehdottomasti olla Itärata Helsinki - Kerava - Nikkilä - Porvoo - Loviisa - Kotka - Hamina - Lappeenranta. Tämä loisi ratayhteyden Porvoosta ja Loviisasta Helsinkiin. Porvoosta voisi olla myös Nikkilän ja Keravan kautta lähijunia

vaikka historian ja syyt radan puutteelle ymmärtää olisi jo aika saada aikaan tuo
 
Miksi ratikka? Miksi ei (kevyt-) juna kelpaa joka vois ajaa 120 km/h, silloin rataa voisi jatkaa Porvooseen asti? Ratikkaa ei oikein voi.
Tuota nopeutta Itäkeskuksesta Porvooseen (tunneli Itäkeskuksesta maaseudulle) menisi puolisen tuntia ja pikaraitiotierataa pitkin vielä pidempään. Vaihdot mukaan lukien kilpailukyky muiden kulkumuotojen kanssa heikkenisi aika huonolle tasolle. Toinen ongelma on, että nopeustaso käytännössä rajoittaisi radan jatkoa Kotkan suuntaan.
 
Sunnanvaihto Tampereella kestää yhteensä noin 15 minuuttia. Tunneli maksaisi satoja miljoonia euroja ja toinen asemalla (esim. Järvensivu) vaihtoyhteydet heikkenevät merkittävästi.

Nykyinen pysähdysaika Haapamäellä on 8 minuuttia. Miksi Keuruulle pitää päästää niin nopeasti, kun matkustajia tulee sieltä niin vähän?
Ei vain Keuruulle vaan Keuruun kautta Jyväskylään. Sehän on se vanha yhteys, Jämsän oikorata tuli myöhemmin.

Mitä Tampereen tunneliin tulee, sen rakentaminen tulisi joka tapauksessa ajankohtaiseksi tulevaisuudessa. No tämä minun viisisenttiseni keräykseen.
 
Voi kun metro olisi tehty ilmavirroituksella ja rautatiespekseillä ja oli tilaa nykyisen radan ympärillä niin olisi saanut kiskot tulla jostain Kotkasta Helsinkiin asti ihan rannikkoa myöden ettei tarttisi kierrellä minkään Keravan kautta ja ettei kaikki Helsingin liikenne tule samasta "reiästä" Helsinkiin.
 
Voi kun metro olisi tehty ilmavirroituksella ja rautatiespekseillä ja oli tilaa nykyisen radan ympärillä niin olisi saanut kiskot tulla jostain Kotkasta Helsinkiin asti ihan rannikkoa myöden ettei tarttisi kierrellä minkään Keravan kautta ja ettei kaikki Helsingin liikenne tule samasta "reiästä" Helsinkiin.
1970-luvun alussa Metrotoimistolla oli vielä suunnittelussaan varaus ottaa virta joko kattovirroittimella tai sivuvirtakiskolla. M1-M6 -junat olivat rakenteeltaan joko/tai, mutta sittemmin valittiin matalat tunnelit ja virtakisko.
 
Petteri Orpon uhotessa länsirataansa jäi vähemmälle huomiolle varsin varteenotettava suunnitelma taajamajuna- tai InterRegio-tyypisen liikenteen lanseeraamiseksi Naantalin, Turun ja Tampereen välille. Jos LVM ja VR eivät jollain tavalla pääse tätä jarruttamaan, voisi Suomessa yksi kokonainen rataosuus saada käyvän, nykyisestä paljon kehittyneen liikennöintimallin muutaman vuoden sisällä.

 
Petteri Orpon uhotessa länsirataansa jäi vähemmälle huomiolle varsin varteenotettava suunnitelma taajamajuna- tai InterRegio-tyypisen liikenteen lanseeraamiseksi Naantalin, Turun ja Tampereen välille. Jos LVM ja VR eivät jollain tavalla pääse tätä jarruttamaan, voisi Suomessa yksi kokonainen rataosuus saada käyvän, nykyisestä paljon kehittyneen liikennöintimallin muutaman vuoden sisällä.
Ilmeisesti ajatuksena olisi siis lopettaa kaikki pikajunat Turun ja Tampereen väliltä ja korvata ne lähijunilla? Interregion ja pikajunan nopeusero lienee luokkaa 20 minuuttia tai vähemmän eikä matkustajia oikein riitä kahden eri tason juniin.
 
Ilmeisesti ajatuksena olisi siis lopettaa kaikki pikajunat Turun ja Tampereen väliltä ja korvata ne lähijunilla? Interregion ja pikajunan nopeusero lienee luokkaa 20 minuuttia tai vähemmän eikä matkustajia oikein riitä kahden eri tason juniin.
Tuskin kuitenkaan niin paljon. Olettaisin, että kalustona käytettäisiin Sm7-junia tai vastaavia. Jos vertaa matka-aikoja esimerkiksi Riihimäen ja Tampereen välillä, kaukojunalla menee 61 minuuttia (kolme pysähdystä) ja R:llä menee 70 minuuttia (8 pysähdystä). Ja tämä on radalla, jossa suurin sallittu nopeus nousee säännöllisesti yli 160 kilometrin tuntinopeuteen. Tässä ehdotetaan 6 uutta pysähdystä ja IC-kaluston korvaamista lähijunakalustolla, eikä IC-kalusto pysty nykyäänkään hyödyntämään korkeampaa huippunopeutta Turun ja Toijalan välillä. En siis ollenkaan ihmettelisi, jos hidastus on alle 10 minuuttia.

Mielestäni Toijalan ja Tampereen väliset pysähdykset saisi silti karsia pois. En ihan näe pointtia siinä, että maan toiseksi ja kolmanneksi suurimpien kaupunkien välillä kulkisi vain jokaisella asemalla pysähtyvä lähijuna, kun tiettyjä väliasemia palvelevat muutkin junia, ja suurin osa liikenteestä on Turun ja Tampereen välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa visiossa pysähdyspaikkoina olisivat nykyisten Loimaan, Humppilan ja Toijalan lisäksi ainakin Jäkärlä, Aura, Kyrö, Urjala ja ehkä Räntämäki, Lieto ja Kylmäkoski, sekä mahdollisesti Viiala ja Lempäälä. Asemien välit ovat sen verran pitkiä, että ajonopeudet varmaan nousisivat lähelle nykyisiä, eikä vartin hidastus Turun ja Tampereen välillä haittaa, jos vuorojen määrä vastaavasti lisääntyy.
 
Takaisin
Ylös