Kuljettajien toiminta

Mä en kyllä ymmärrä miksi pitää olla noin ankara lipun valvominen kuljettajalla, että pitää kysellä asiakkaan henkkareita. Tuollaisia tilanteita varten on olemassa matkalippujen tarkastajat.
Juurikin näin. Ymmärrän, että virkaoikeuksia henkilöllisyystodennuksiin omaavat tarkastajat ikääni usein kyseenalaistavat ja henkkareita kysyvät, koska ulkonäöllisesti olen paljolti muuta kuin alaikäinen, mutta kuljettajan huutoshow, väkisin (lakisääteisten virka)oikeuksien ulkopuolelle pyrkiminen ja kirosanojen täydentämä solvaaminen varsinkin juuri ikäryhmän kertovan henkilökohtaisen (eli vain yhdellä laitteella ja virallisen henkilöllisyyden vahvistamisen avulla toimivan) KELAn myöntämän opiskelijalipun takia kertoo kyllä täydestä asennevammasta ja soveltumattomuudesta edustamalleen alalle.
 
Muutenkin nämä koululais- ja opiskelijaliput sekä niiden käytännöt tuntuvat olevan kuljettajille välillä aivan shokkeja.
HSL-alue on lippukäytännöiltään yksi helpoimmista paikoista ajaa linja-autoa Suomessa, suorastaan lasten leikkiä maan parhaalla tuntipalkalla (jonka pitäisi motivoida opettelemaan se vähä, mikä pitää?). Miten voi olla silti noin paljon osaamattomuutta? Saisivat kokeilla maakuntaliikennettä, missä kuljettaja myy lippuja kortilla ja käteisellä sekä on lukuisia erilaisia lipputuotteita ja olenpa joutunut monta kertaa lataamaan kuukausikortinkin asiakkaalle kesken linjan (ei ole joka pitäjässä R-kioskia).

Terminaalista pitää muistaa ottaa mahdollinen pakettirahti kuormaan. Tietyissä paikoissa "on sovittu" että vuoro odottaa toista vaihtoyhteysvuoroa, junaa tai koulun päättymistä ja muuta vastaavaa nippelitietoa pitää vain tietää. Sinulla ei ole diginäyttöä, vaan pitkä reitti erilaisine "tarvittaessa poikkeamisineen" on muistettava ulkoa tai luntattava paperilta. Vaihtovuorokuskille soitetaan, jos häntä ei näy. Matkustaja saattaa haluta polkupyörän ruumaan, ja sen jälkeen kun olette sen sinne asetelleet, pitää toki osata myydä polkupyörälippu. Puhumattakaan vaihtolipuista!
 
Onpa kiva kuulla kuljettajana nyt HS:n kautta, että tarrajärjestelystä olisi jo ilmeisesti luovuttu? Muistan kyllä selkeästi kun tuosta infottiin syyslukukauden alussa, mutta mitään infoa ei ole tullut minun korviini asti että koululaisliput toimisi nyt normaalisti. Eipä siinä, päästän jatkossakin tarrallisella lipulla sisään jos lapset sellaista näyttävät.
Juu, "lapsukaiset" käyttää nyt härskisti hyväkseen tätä. Lieköä kaikilla edes oma kortti?
Itsenäisyyspäivän iltana klo 21.30 eräs "lapsukainen" tarjosi tuollaista lippua ja oli "kovin yllättynyt" ettei se ole voimassa. Joopa joo. Ei kuulemma kukaan ole kertonut :LOL:

No vettä satoi ja otin kyytiin mutta kyllä mää vaan ihmettelen tätä touhua!
 
Linjan 22 poikkeureitin päätepysäkiltä (H1168) lähdetään lähes aina muutama minuuttia etuajassa.

(kuvakappaus Reitilokista)
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20251215-172639_Chrome.png
    Screenshot_20251215-172639_Chrome.png
    124.8 KB · Lukukerrat: 58
Linjan 22 poikkeureitin päätepysäkiltä (H1168) lähdetään lähes aina muutama minuuttia etuajassa.

(kuvakappaus Reitilokista)
Linjan aikatauluja ei ole muutettu äkillisen poikkeusreitin takia, joten tilapäiseltä päätepysäkiltä lähdetään tosiaan reilusti etuajassa, että normaalille reitille saapuessa ollaan aikataulussa.
 
Ihmettelen päivittäin noita lähivaloilla turhaan ajavia, siis päiväaikaan, vaikka busseissa on päiväajovalot.
Sitten palaa polttimoita turhaan, kunnes pimeällä ollaan "yksillä silmillä"!

En tiedä, kuka keksi rakkauden, enkä liioin sitä, kuka opettaa "kuskeille" esim. VDL:ssa naksauttamaan parkkivalot päälle, niillä sitten ajellaan välillä päivät ja yöt.

Kun ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään päiväaikaan, nolla-asennossahan on kirkkaat LEDit ilman takaylävaloja toiminnassa...


Jos "kuski" viitsisi edes hieman perehtyä ajamansa kulkineen toimintoihin niin saattaisi hän olla jopa "Kuljettaja" joku päivä kenties?

Sen päivän ku näkis :geek:
Niin, itseäni enemmän häiritsee ne tavalliset autot jotka ajavat perä pimeänä, kun ei ole perehtynyt ajamaansa autoon.
Sanon tämän ihan lipun käyttäjänä, en kuljettajana,tai muuten asiaan liittyen.
 
Niin, itseäni enemmän häiritsee ne tavalliset autot jotka ajavat perä pimeänä, kun ei ole perehtynyt ajamaansa autoon.
Sanon tämän ihan lipun käyttäjänä, en kuljettajana,tai muuten asiaan liittyen.
Onko Suomessa muuten sama kulttuuri kuin Briteissä että aina vuoron alussa pakollinen tarkistuslista kelloista ja valoista lähtien sisällä ja ulkona?
 
Yksi huonon kuljettajan tuntomerkeistä on se, että omasta liittymästä ei ikinä ajeta ohi.

Huteja sattuu, ainoastaan sen jälkeinen toiminta ratkaisee. Ei se maailma siihen kaadu, että ajaa harhaan, kun ei ala prceilemään sen jälkeen vaan rauhallisesti miettii mitä seuraavaksi. Parkkeeraa vaikka seuraavalle levikkeelle / pysäkille ja tosiaan miettii ennenkuin alkaa hölmöillä.

Kerran esimerkiksi sattunut Lahdenväylällä itsellekin, että ajattelin muuta kuin oikeaa liittymää ja sitten kierreltiin, ei ne matkustajat vihaisia olleet, kun selitin, että nyt kuljettaja mokasi ja etsin turvallista reittiä takaisin linjalle.

Työnjohdon kanssa tsekattiin sitten että jäi mahdollisimman vähän pysäkkejä väliin, toki tuli ajamaton lähtö tuosta, mutta ei muita vahinkoja
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Niin, itseäni enemmän häiritsee ne tavalliset autot jotka ajavat perä pimeänä, kun ei ole perehtynyt ajamaansa autoon.
Sanon tämän ihan lipun käyttäjänä, en kuljettajana,tai muuten asiaan liittyen.
Mielestäni siinä kuitenkin ero onko kenties amatööri vai "ammattilainen"? Ammattilaiselta voisi kenties vaatiakin edes hieman enemmän?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös